Permalänk
Medlem

Inget ljud vid överklockning

När jag klockar upp min P4 från 2,8 till mer än 3,04 försvinner ljudet när jag har varit i Windows i ett par minuter (eller snabbare beroende på klockfrekvensen). Spelar ingen roll hur mycket jag höjer Vcore'n (vilket jag måste göra för att komma upp i över 3,0). Misstänker att det beror på mitt nätaggregat som ligger på simpla 300 watt. Temperaturer är inget problem, Idle: 38-42, Load: 50-60.

Någon som har varit med om liknande eller tror sig ha en lösning på mitt problem?

Mvh Johan

Edit: Märkte precis att ljudet kom tillbaka under några sekunder nu när datorn har stått på i ca 10 minuter. Kan även nämna att det inte verkar vara "just ljudet" som hänger sig, det går inte ens att "playa" i Winamp, samma sak gäller för Wmp.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Har du kollat spänningarna på agget???
Är det den som är problemet brukar spänningarna variera ganska mycket.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

låst pic /APG på 66 mhz ?

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem

pci*

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

ja du, så brukar min burk bli med, vette fan, kanske är de där me nätagget för ja har sug q-tec 300w, ska då köpa nytt men,

Permalänk
Medlem

Verkar som min teori om nätagget stämde då iaf Lägger det överst på önskelistan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
låst pic /APG på 66 mhz ?

Inte en aning, har inte hunnit bli såå duktig på detta än, ska försöka mig på det nu.

Hur kollar jag spänningarna då? Är det dom som står nederst i Speedfan eller måste man ut i Bios o dona? Dom i Speedfan verkar stabila men nu kör jag iofs bara på 3,02GHz för att kunna lyssna på musik. Drivrutinerna till ljudet försvann (dom gör så ibland) nån gång under mitt "test" över max möjliga frekvens utan att ljudet fuckar så jag måste ta om det =(

/ Vcoren hoppar lite mellan 1,34 och 1,37 såg jag i Bios, den är inställd på 1,3500V. Är det nåt att bry sig om tror ni?

Mvh Johan

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

det är pci-bussen som knasar för dig...

edit: när frekvensen blir för hög så hittar win inte ditt ljudkort, det är därför den inte kommer upp i enhetshanteraren, och därför det inte går att playa i winamp (för att du inte har ett ljudkort)

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Varför hittar den inte ljudkortet då? Vad kan jag göra åt det? Irriterande att det är -ljudkortet- som dampar och inte processorn

PCI-bussen?

/n00b

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Kolla manualen till ditt moderkort hur du gör för att låsa PCI-bussen så löser sej ditt problem (om den nu går att låsa dvs)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Finns med en meny i manualen, "PNP/PCI Configurations", är inte säker på att den finns i mitt Bios dock. Är det där man ändrar det om det nu går?

Det finns också en undermeny i menyn "Frequency/Voltage Control" som heter "Adjust AGP/PCI Clock (MHz)" med beskrivningen "This item allows you to select the AGP/PCI clock frequency (in MHz) by adjusting the AGP/PCI clock to a higher frequency.)

Kan det vara något värt att titta på? Ungefär vad ska det stå där jag ska låsa PCI-bussen då? Måste ju veta vad jag ska leta efter

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Ca 66 mhz på agp och ca 33 mhz på pci bussen.
På mitt kort låser jag både pci och agp bussen med hjälp av att ändra agp hastigheten till 67mhz...

Om du vill se i windows vilken hastighet agp och pci bussen körs i kan jag rekomendera clockgen (sök på google).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har colorcase nätagg 300 watt som jag fick till lådan.
klockat min p4 från 3,2 till 4,3
och har ljud.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

sätt på en fläns på sydbryggan.. det är den som styr allt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Ca 66 mhz på agp och ca 33 mhz på pci bussen.
På mitt kort låser jag både pci och agp bussen med hjälp av att ändra agp hastigheten till 67mhz...

Om du vill se i windows vilken hastighet agp och pci bussen körs i kan jag rekomendera clockgen (sök på google).

Det var det jag var tvungen att göra. Visste inte att jag kunde ändra dom värdena, trodde dom bara hängde med när man ändrade clockfrekvensen. Ändrade agp'n till 67mhz och nu funkar allt perfekt, bara att vakta tempen som gäller nu. Vilken temp bör man hålla sig under?

Tack för alla svar!

Mvh Johan

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz