$_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] visar tomma strängar

Permalänk

$_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] visar tomma strängar

Vet inte om det är rätt forum del för mina frågon men börjar här iaf.

Jag har precis börjat leka lite med php på min egen privata server hemma. Jag har gjort en sida där jag använder $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] för att ta reda på vilken browser användarna använder. Men upptäckte ganska snart att jag fick tomma värden ofta och bara på index sidan. Jag loggar också IP adressen och vet att det är en besökare som inte ska vara där.

IP aderssen är i samma nät som jag eller bättre sagt använder samma leverantör som d.v.s. BBB. Alltså ip är 85.226.xxx.xxx

På mina andra datorer har jag upptäckt att i brandväggen att någon som portscannar min datorn oftast kommer från samma nät som jag .

Nu till mina frågor.

Är det någon som portscannar mig eller ?
Eller är det någon slagst broadcast från BBB ?

Ska jag vara orolig att någon hackar in på server(använder debian och apache2, php4.x ?

Permalänk
Medlem

Heter variabeln verkligen "$_SERVER["HTTP_USER_AGENT"]"? Är det inte "$HTTP_USER_AGENT"?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, den heter $_SERVER och använder indexet HTTP_USER_AGENT, $HTTP_USER_AGENT hette den förut och är numera deprecated.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nej, den heter $_SERVER och använder indexet HTTP_USER_AGENT, $HTTP_USER_AGENT hette den förut och är numera deprecated.

Okej, tack för den uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte några systemvariabler längre som man bör använda? De ligger väl alla i vektorer som index?
Anledningen? Den är väl för att om man har register_globals påslaget så kan besökaren själv mata in värdet på en systemvariabel med tex index.php?HTTP_USER_AGENT=grodan_boll
Vilket skulle kunna bli en stor säkerhetsrisk om man programmerat dåligt.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Det finns väl inte några systemvariabler längre som man bör använda? De ligger väl alla i vektorer som index?
Anledningen? Den är väl för att om man har register_globals påslaget så kan besökaren själv mata in värdet på en systemvariabel med tex index.php?HTTP_USER_AGENT=grodan_boll
Vilket skulle kunna bli en stor säkerhetsrisk om man programmerat dåligt.

register_globals är in te påslagen