Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

x2 3800+ vs 3200+ i enkeltrådade program?

Permalänk
Medlem

x2 3800+ vs 3200+ i enkeltrådade program?

Efter de flesta program bara stöder en kärna drar man ju inte alltid full nytta av sin X2. Eftersom den är klockad till 2.0Ghz och har 512 lv2 cache är den lika med t.ex. en 3200+ Venice?

Skiljer prestandan något?

Har en 3500+ Winchester klockad till 2431Mhz 24h Prime-stabilt på 1.4v. Dvs lite snabbare än en 3800+.

Om jag skulle byta till en x2 3800+. Skulle det bli som att byta ner från min "3800+" till en 3200+ i enkeltrådade program?

Jag vill inte höja spänningen från default då min dator inte klarar såna tempökningar (och vill inte korta ner livslängden).

Det är ju inte säkert att jag kan klocka upp den till 2431Mhz på båda kärnorna i 1.4v på X2. Således skulle jag väl förlora prestanda på detta byte, eller?

Frågan har säkert besvarats förut, men jag har inte riktigt sett denna jämförelse.

I program som stöder två kärnor är det såklart en annan sak...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Om endast ena kärnan utnuttjas blir prestandan likvärdig med 3200+. Finns risk att du förlorar prestanda i vissa program alltså om den överklockar dåligt.

Överklockning varierar så klart. Jag kör 2400 MHz dual prime stabilt vid 1.4 Volt på min X2 3800+. Default på min är 1.35 V, finns även en del med 1.30 V default. Vid default-spänning gissar jag att jag skulle kunna köra 2300 MHz stabilt. Den bootar windows upp till 2380 MHz vid 1.35 Volt och 2480 MHz vid 1.40 Volt.

Om du vill ha bättre prestanda i flertrådade program eller när du kör flera program samtidigt så är X2 att föredra men annars kan du nog vänta med uppgradering.

Permalänk
Medlem

Mjo. Jag ska ev. bygga en kontorsdator till jul åt min far. Då kan jag slänga in min nuvarande CPU där och fixa en ny X2 till min tänkte jag. Mestadels pga att min nuvarande Winchester tyvärr inte klarar 4st minnen i DDR400 (eller snabbare). Måste köra DDR333. Sen är ju dubbla kärnor framtiden antar jag. Kostar ju inte så mycket mer då. Om jag t.ex. köper en 3200+ och låter min dator vara, då går det på 1700kr. Köper jag istället en X2 för 3500kr och sätter min min 3500+ i den nya datorn går det på 3500kr. Då skiljer det 1800kr. Men det är ju pengar det med...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Mjo. Jag ska ev. bygga en kontorsdator till jul åt min far. Då kan jag slänga in min nuvarande CPU där och fixa en ny X2 till min tänkte jag. Mestadels pga att min nuvarande Winchester tyvärr inte klarar 4st minnen i DDR400 (eller snabbare). Måste köra DDR333. Sen är ju dubbla kärnor framtiden antar jag. Kostar ju inte så mycket mer då. Om jag t.ex. köper en 3200+ och låter min dator vara, då går det på 1700kr. Köper jag istället en X2 för 3500kr och sätter min min 3500+ i den nya datorn går det på 3500kr. Då skiljer det 1800kr. Men det är ju pengar det med...

Skillnaden är ju det dubbla av det första priset!

Är själv inne på att köpa mig en X2 3800+ snart, har en 3400+ NewCastle (2.4GHz).. och jag tror det ska bli bra, eftersom vad jag har läst och förstått så går det nästan alltid att få upp 3800+ till minst 2.4 och då har jag två kärnor istället för en.

Sen kommer det mer och mer optimerade saker för X2, och det borde inte dröja jättelänge innan spel och program börjar stödja det ännu mer.

Men en av de större anledningarna till att jag tänker byta är att NewCastlekärnan är som din, fast ännu sämre på minnen med många banker och jag vill ju gärna kunna utnyttja mina G.Skill PC4000 fullt ut

Har du pengarna till att köpa en X2 så ta tillfället i akt och köp dig en, även om du inte kommer märka någon direkt skillnad i enstaka program nu idag så kommer den att arbeta lättare när du kör många program samtidigt, vilket jag tycker är en stor fördel.

Sen är det ju en uppgradering för framtiden som sagt, när spel och programmen sen kommer så kan du bara vara glad att du köpte dig en.

Som sagt, har du pengarna till det så tycker jag du ska köpa en.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Du är snäll du som ger din far en dator i julklapp (eller åtminstone hjälper honom att bygga den). Han kanske betalar dig lite för din gamla processor. Sedan kan du önska dig mellanskillnaden till din X2 i julklapp!

Själv uppgraderade jag från en 3400+ Clawhammer Mobile s754. Eller snarare så byggde jag en till dator. Jag tycker mig märka skillnad men bara det att windows är nyinstallerat ger ju en boost det också. MPEG kodning blev dubbelt så snabbt med TMPGEnc. Borde vara ungefär samma skillnad som 3500+ till X2 3800+.