Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Klart du har Varför inte en med en Oled-display?

Fast det skulle ju gå att äta det också...fast å andra sidan är ju oled-skärmar organiska

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Varför inte en sjunde regel?

Någon slags sweclockerssymbol ska vara med på bilden (papper med "sweclockers" skrivet på gills). Som validering.

Inskriven text i paint el. liknande är jämförbart med ett crack och är därför förbjudet.

Permalänk

Lätt att jag ska vara med :D. Blev mästare i småland faktiskt Så jag ska vara med på detta Nej dette med mästaren är nog inte mycket sanning i Men jag har byggt 2 pepparkakshus och de ble onekligen bra :D. Lycka till för alla er andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Använd en teflonstekpanna för att smälta sockret. Den är även tillräckligt vid för att doppa pepparkakorna i.

För att bygga på med tips, det går utmärkt att använda en tesked för att kleta på socker på svåråtkomliga ställen.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen gotall deltar i det här

Ett tips är ju att man använder någon slags form för att få vissa delar böjda, något man lägger under degen i ungnen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Pluspoäng till den som bygger ett chassi i orginalstorlek och sen monterar inte moderkort och annan hårdvara där! (Vinsten går till den som bygger en fungerande dator i pepparkaksdeg )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Jag hoppas verkligen gotall deltar i det här

Ett tips är ju att man använder någon slags form för att få vissa delar böjda, något man lägger under degen i ungnen.

Formen behöver inte vara i ugnen. När man tar ut pepparkakorna så är de fortfarande mjuka och böjbara. Tar man det försiktigt går det att böja dem rätt bra. I "huset" som jag visar här under använde jag utsidan av en kastrull för att böja sidorna, dock började de spricka lite så att böja "på insidan" av något runt är nog bättre än att lägga den på utsidan som jag gjorde då det nog håller ihop lättare.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/PICT0891_-Custom-....

Det kanske ger lite inspiration till folk också. Det huset kom 2a i förra årets tävling (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

[bold]Jag hoppas verkligen gotall deltar i det här[/bold]
ett pepparkakshus med fönster, lysrör o en dundergravering...hade varit något ^^....

eller skulle man be elitemodd delta....världens största pepparkakshus alla kategorier

edit: provat alla möjliga pref för att få texten fet....lyckas inte...

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
[bold]Jag hoppas verkligen gotall deltar i det här[/bold]
ett pepparkakshus med fönster, lysrör o en dundergravering...hade varit något ^^....

eller skulle man be elitemodd delta....världens största pepparkakshus alla kategorier

edit: provat alla möjliga pref för att få texten fet....lyckas inte...

Du trycker bara på "citera".

Permalänk
Medlem

lr så här? [b] [/b ]

Får väl ta sig ner till affärn och köpa lite deg då

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

En liten varning bör ju utfärdas för hus som "limmas" med socker.....sockret kommer smaka död hud vilket gör att pepparkakshuset till en viss del blir oätligt....kristyr ska d va! har alltid använt d, å mina verk är löjligt bra...

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

dom som har bygt några "masterpieces" innan kan ju få posta några söta bilder, så vi vet vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
En liten varning bör ju utfärdas för hus som "limmas" med socker.....sockret kommer smaka död hud vilket gör att pepparkakshuset till en viss del blir oätligt....kristyr ska d va! har alltid använt d, å mina verk är löjligt bra...

Sockret smakar... socker? Har aldrig varit med om att det smakat död hud, isåfall har du antingen konstigt socker, skum pepparkakssmet som reagerar skumt med sockret eller en smutsik kastrull.
De flesta här kan nog hålla med om att sockret inte ger några andra "bieffekter" än att det blir väldigt hårt.

Permalänk

Brännt socker brukar inte smaka bra, men å andra sidann är inte pepparkakshuset så aptitligt då det stått framme och samlat damm under julen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här låter kul. Släng iväg ett mail eller liknande till mig sedan så fixar vi officiell tråd för tävlingen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

weii Denna tråd kommer upp varje tråd. Alltid kul att följa, i år kanske jag t.o.m. deltar.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg C++:et från förra julen

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk

Någon som skulle kunna ge lite tips på hur man bäst ska göra delarna till grejjen man ska göra?. Försökte nämligen träna lite idag och göra min mobil, funka inte så bra då degen "svällde" upp i ugnen och förlorade formen. =/
Men lätt att man ska vara med i tävlingen, om man fixar nått som ser normalt ut d.v.s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
En liten varning bör ju utfärdas för hus som "limmas" med socker.....sockret kommer smaka död hud vilket gör att pepparkakshuset till en viss del blir oätligt....kristyr ska d va! har alltid använt d, å mina verk är löjligt bra...

om du läggar i några droppar vatten så blir sockret inte brunt och smakar sk*t.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ett tips är att göra kartongmodeller av delarna före sen bara skära runt dom i degen sen kan man studera dom hur man ska bygga osv om man inte orkar rita en ordentlig ritning.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Efter en stunds diskussion har moderatorerna beslutat att låsa upp tråden med motiveringen:

"Även om tråden inte är datorrelaterad så tillåter vi den eftersom det är juletider och tradition."

*Upplåst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
En liten varning bör ju utfärdas för hus som "limmas" med socker.....sockret kommer smaka död hud vilket gör att pepparkakshuset till en viss del blir oätligt....kristyr ska d va! har alltid använt d, å mina verk är löjligt bra...

Har du smaka död hund? -ironi

Nice...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Det här blir nog kul , vi får se om jag blir med ,
pepparkaks hus är inte min starka sida.
Creds till roliga traditioner !

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
Har du smaka död hund? -ironi

Nice...

Nix....hud

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Antar att jag är med!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Jag är lätt på

tänker dock inte avslöja mina überidéer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Jag är lätt på

tänker dock inte avslöja mina überidéer.

Hmm, du kommer bygga ett pepparkakshuS!!!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Hmm, du kommer bygga ett pepparkakshuS!!!

ehhh låt mig tänka.....nEj!!!!!

Permalänk
Medlem

Låter kul som f*n. Vill vara med, frågan är bara om det komer bli av för min del.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Första december närmar sig (nu på torsdag för de som inte orkar kolla), så reglerna bör sättas snarast.

Citat:

1. Föremålet ska bakas/byggas under tidsperioden av personen som postar det. Föremål som bakats/byggts pga intressekontrollen accepteras.
2. Allt ska gå att äta (ja, äta, inte "äta").
3. Inga färdigköpta pepparkakshussatser (eller andra modeller) är tillåtna, färdig deg är dock tillåtet.
4. Bilden ska helst kunna verifieras att den är korrekt, en papperslapp eller liknande med ditt nick duger.
5. Juldekoration så som tomtar, bomull och liknande är tillåtet.

I övrigt är det sunt förnuft som gäller, tävlingen är till för att ha roligt och det är meningen att Du ska baka hela verket.

Rensade upp och modifierade de första reglerna lite.

Tider måste också spikas, jag föreslår:

1-16 (midnatt mellan 16-17): Bak- och anmälningsdagar
17-24: Omröstning på bidragen
25: Någon gång på julafton koras vinnaren

Vad tycker ni?