Permalänk
Medlem

klocka socket prescott socket 478?

när jag kollar i bios är alternativen för min CPU avmarkerade. Betyder detta att jag inte kan klocka min prescott 2.8 socket 478?

Jag har ett asus p4p800-vm, moderkort. Har sökt runt lite men inte hittat någon med detta problem..
såg nu att jag måste använda clockgen i sådana fall. är det säkert!?

Permalänk
Medlem

clockgen är "säkert" bara du tar det lilla lunga. höj med måtta.. sen testa stabiliteten med prime95 i 12timmar +.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Re: klocka socket prescott socket 478?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielTe
när jag kollar i bios är alternativen för min CPU avmarkerade. Betyder detta att jag inte kan klocka min prescott 2.8 socket 478?

Jag har ett asus p4p800-vm, moderkort. Har sökt runt lite men inte hittat någon med detta problem..
såg nu att jag måste använda clockgen i sådana fall. är det säkert!?

Det finns nog "CPU-Frequency" eller nåt liknande som är överst, som står på "Default" men det ska stå på "User Defiened". Då kan du ändra resten av alternativen. Jag är inte riktgit säker vad det heter på ASUS. Men det borde iaf gå att klocka.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

nej, det går tyvär inte att klocka detta moderkort i bios, har kolla runt på google. segt.
Ska testa clockgen. Hur gör jag enklast för att kolla temperaturen? Använder motherboard monitor just nu. Hade dock varit sjysst med ett program som loggade temperaturer så att man kunde köra ett stresstest länge och sedan kolla vad för temp man hade som mest.
Antar att detta finns jag vet bara inte vilket.

Vet ni?

Permalänk
Medlem

det kortet har jag haft och det gick inte att klocka med dåligt kort allså

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

testade du clockgen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielTe
nej, det går tyvär inte att klocka detta moderkort i bios, har kolla runt på google. segt.
Ska testa clockgen. Hur gör jag enklast för att kolla temperaturen? Använder motherboard monitor just nu. Hade dock varit sjysst med ett program som loggade temperaturer så att man kunde köra ett stresstest länge och sedan kolla vad för temp man hade som mest.
Antar att detta finns jag vet bara inte vilket.

Vet ni?

Det funkar ju med MOtherboard monitor!

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.