Permalänk
Medlem

Dator som switch

Hej.
Det finns massor med program för att använda en dator som router och visst det är säkert jätte bra för många men jag skulle vilja använda en dator som en vanlig switch.
Anledningen till detta är att jag har BBB-fiber och får 5 ip-adresser så jag
vill använda de ip-adresserna istället för att dela på en.

och anledningen att jag vill använda en dator som switch är att jag skulle vilja använda mig av traffic shaper och liknande funktioner.

så min tanke är att koppla såhär

BBB --- switchdatorn ---vanlig switch---dator1, dator2
.........................................|
..................................vanlig switch---dator3, dator4

Och självklart så har jag 2 nätverkskort i den burken som jag tänkt använda som switch, använder mig helst av programvara till windows.

men frågan är vad man ska använda sig av för program för att få detta att fungera.

alla datorerna ska ju bli tilldelade ip från BBB:s DHCP-server

Bara fråga om det är nått mer ni vill veta.

Permalänk
Medlem

Det där verkar dumt. Du behöver ha kontroll på dom inliggande IP-adresserna för att få till bra trafficshaping och helst fast IP på shapern. En dator som switch, som att stryka kläder med en moped... det fungerar men det är inte rätt.

/G

Permalänk
Medlem

Det borde väl fungera bra om han kollar MAC-adresserna istället för ip-nummer.
och det ändras ju inte.

Permalänk
Medlem

Det beror iof precis på vad du ska göra, så fel av mig att sitta och gissa.
Att det är bättre med fast IP på externa kortet kommer du inte ifrån dock.

Denna produkt http://bandwidthcontroller.com/ ihop med att du ställer "switchdatorn" som renodlad router, kanske.

/G

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.

Men då kvarstår väl problemet att jag bara kommer använda mig av 1 ip-adress från min ISP
och att mina andra datorer kommer att bli tilldelade interna ip-adresser av "switch-datorn" i detta läget kallat "router-datorn"?

Permalänk
Medlem

Du kan skicka vidare DHCP-snacket via en router... dhcp relay, måste inte NAT:a.

/G

Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra men vad rekomenderar ni för program för att göra en router då?
Vi ju ha så stabil och bra programvara som möjligt, och som sagt då ska ju möjligheten till dhcp-relay finnas och även de andra funktionerna som jag skrev om i mitt första inlägg.