Permalänk

Problem med bios! (MSI K8N Neo Platinum 939)

Har problem med mitt MSI K8N Neo Platinum och det är när jag ska gå in i biosen då händer följande, inget skärmen blir svart och så står text makören längst upp i det vänstar hörnet och blinkar sen händer inget mer,

Har provat med att updatera biosen både via windows och flashat via dos men ingen skilland. Sen provade jag också på att reseta cmos'en och då funkar biosen att komma in i fast nästa gång du startar om datorn kommer samma jävlla svarta skärm bild upp igen.

Sen en annan lustig/märklig sak är att indikator lampan(HD LED) till hårdisken slutat att funka, och istället funkar den till DVD läsaren när den läser, mycket märkligt och alla är rätt kopplat!

För övrigt aldrig haft några problem med mitt MSI kort!

//Henke

Visa signatur

AMD 64 @2.53ghz (Winchester) TWINX1024-3200XL Asus V9999 GT (6800GT 128mb/DDR1 @350/700) MSI K8N Neo2 Platinum-54G 200gb+60gb Aspire 520w, Acer Aspire 1363 (Laptop)

Permalänk
Medlem

Anledningen till det med bios har ajg tagit upp tidigare då jag haft problem med det själv.
Detta bör hända bara när du kör en restart och ska in i bios? händer inte när du startar datorn med startknappen och går in i bios?
Det du ska göra är att gå in i bios, gå sedan in i nån del på vänstra sidanoch enabla USB Keybord, minns inte riktigt om det heter så men det är liknande. Sedan ska det inte vara några problem.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt samma fenomen på morsans burk...hon har mitt gamla Neo2 kort i den.
Man kommer in i bioset om du har en bootbar cd/dvd i dvd-läsaren. Jag skojjar inte...testa får du se.....stoppa in XP-skivan det gjorde jag!
Det skumma är att jag aldrig hade detta problem själv......

Permalänk
Medlem

Enermax 350W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Har du ett svagt nätaggregat?

Jag har som det står i signaturen ett enermax 350w Minns inte riktigt, men jag tror det ger ca 17A på +12v... det e den äldre varianten utan manuell fläktjustering. Detta nätagg har varit med mig i många år, kanske dags att pensionera det nu?

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Re: Enermax 350W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eim
Jag har som det står i signaturen ett enermax 350w Minns inte riktigt, men jag tror det ger ca 17A på +12v... det e den äldre varianten utan manuell fläktjustering. Detta nätagg har varit med mig i många år, kanske dags att pensionera det nu?

Hmm.. 17A är ändå rätt bra. Frågan är om det verkligen ger ut det och om det är friskt efter dem åren du haft det. Det är svårt att gissa sig fram men personligen så hade jag nog bytat till ett nyare och kraftigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
Anledningen till det med bios har ajg tagit upp tidigare då jag haft problem med det själv.
Detta bör hända bara när du kör en restart och ska in i bios? händer inte när du startar datorn med startknappen och går in i bios?
Det du ska göra är att gå in i bios, gå sedan in i nån del på vänstra sidanoch enabla USB Keybord, minns inte riktigt om det heter så men det är liknande. Sedan ska det inte vara några problem.

Funkade med att enabla USB Keybord, så nu kommer man in i biosen igen jippi... Men problemet med HD leden e kvar, fattar inte va de kan va.. men men tack för hjälpen! (sparat många svordommar o slag i datorn).

Visa signatur

AMD 64 @2.53ghz (Winchester) TWINX1024-3200XL Asus V9999 GT (6800GT 128mb/DDR1 @350/700) MSI K8N Neo2 Platinum-54G 200gb+60gb Aspire 520w, Acer Aspire 1363 (Laptop)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra vad eran NB-fan ligger på i varvantal. Min ligger runt 5200rpm konstant, tycker detta är lite konstigt då jag har för mig den gått långsammare förr. Tempen är på 34 grader.

Sen en liten follow-up på den frågan: Nån som lyckats klämma dit en kylfläns istället? Måste säga att det är ett fruktansvärt dåligt ställe att sätta NB:n.. Med graffet nästan rakt ovanför den.
Och att man på grund av fläkten nätt och jämt kommer åt den lilla "spärren" till AGP-porten är inte ett plus det heller.

(Ledsen om detta tagits upp innan, var lat och orkade inte läsa igenom hela tråden)

Permalänk
Medlem

min går också i ca 5200 varv, orkar inte bry mig så mycket. Jag klarar mig med ljudet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azti
Tänkte bara höra vad eran NB-fan ligger på i varvantal. Min ligger runt 5200rpm konstant, tycker detta är lite konstigt då jag har för mig den gått långsammare förr. Tempen är på 34 grader.

Sen en liten follow-up på den frågan: Nån som lyckats klämma dit en kylfläns istället? Måste säga att det är ett fruktansvärt dåligt ställe att sätta NB:n.. Med graffet nästan rakt ovanför den.
Och att man på grund av fläkten nätt och jämt kommer åt den lilla "spärren" till AGP-porten är inte ett plus det heller.

(Ledsen om detta tagits upp innan, var lat och orkade inte läsa igenom hela tråden)

Jag har en zalman-fläns där. Jag klippte av 6st flänsbitar så att grafikkortet fick plats. Det som var i vägen på grafikkortet var kylflänsarna och de ville jag inte klippa av. Funkar hur fint som helst. Lätt att sätta dit och låter inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Jag har en zalman-fläns där. Jag klippte av 6st flänsbitar så att grafikkortet fick plats. Det som var i vägen på grafikkortet var kylflänsarna och de ville jag inte klippa av. Funkar hur fint som helst. Lätt att sätta dit och låter inget.

Ah. Suveränt, då får det bli en fläns för mig också. Tackar.

Och bra P-Nilz, då vet jag att det inte är min bräda som dummar sig. Fick för mig att den börjat gå så högt i varv först nyligen nämligen..

Permalänk
Geeks
SweClockers

Bommers: Tyvärr är det inte tillåtet att skriva nonsens/skräp, så jag får det 1000e inlägget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Zalman CNPS7000Cu alternativt AlCu är tysta och kyler det mesta. Kör själv med en sådan, de är extremt poppis här på forumet.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302754&cks=PRL
295kr

Jag kan säga med 100% säkerhet att den inte passar. Jag måste nästan leta fram en digitalkamera så ni kan se hur lite marginal jag faktiskt har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag kan säga med 100% säkerhet att den inte passar. Jag måste nästan leta fram en digitalkamera så ni kan se hur lite marginal jag faktiskt har.

7000B passar utan problem, tror att du tänker på 7700-kylaren.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
7000B passar utan problem, tror att du tänker på 7700-kylaren.

Jazååh, jag missade att den var mindre. Men vad bra, då kanske jag kan tysta ner min dator en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Hum kör Bios ver 1.A by SYAR MOD1 något kommer inte ihåg vad den hette. Iaf funderar på att köra in den nya men vilken av dom tycker ni att man ska köra in ?

Permalänk
Medlem

Är det något mer än mig som har problem med det inbyggda ljudkortet? Om jag kör med tex. ventrilo så funkar det ok om jag är ute i windows, men när jag startar bf2 så hör dom andra knappt vad jag säger... "det låter som du sitter i en kärnkraftsreaktor" Vad kan det bero på? Har installerat dom nyaste realtek drivrutinerna. Kanske man ska ta å slänga i det gamla SBLive! kortet som ligger å skräpar....

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

jag testade köra 250FSB igår men när jag skulle starta datorn idag så postade den inte ens. Fick resetta biosen och då startade den upp. nu kör jag FSB:N på 246MHz, ska se imorgon om den vill starta upp. Ville kolla om andra också har samma problem, Mobot ska väll orka 250FSB ?. Samt hjälper en nyare bios ? 1.B kanske ?

Permalänk
Medlem

Någon skrev tidigare i tråden att man ska kunna starta datorn bara med tangentbordet via någon inställning i BIOS. Är det någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av dom som inte är speciellt nöjd med denna Kakan. Har haft det sedan det kom, dålig koll på hur länge. Iaf så har jag b.la det fel som en del andra har, att komma in i Bios efter att uppdaterat till version 1.B. Detta löser man som sagt ganska smidigt, (läs tidigare postar). Ett av felen som spökar här nu är att försöka få in de nyare drivrutinerna, vilket i princip är omöjligt, (Nforce 5.11). Det som händer när jag kör igång installationen är att när jag kommit en bit in i installen, oftast då den ska köra in SW-Drivrutinen så tok dör datorn, det säger tvärstopp och den bootar om. Den vill absolut inte, tagit ut allting, vänt på allting. Osv osv. Därför kör jag nu med de som följde med, fungerar felfritt, iaf under installation!

Vad finns det man kan göra? Min tanke är fortf. att moderkortet inte är OK, eller om det beror på Bios verren. Hade väll inte stött på detta problemet innan jag flashade om till 1.B, men då fanns ej heller drivpaketet 5.11. (iaf då jag flashade). Har väll hållt på och felsökt i 5-6v, sitter just nu och kör med gamla drivisar vilket inte känns speciellt skoj till ett så pass nytt system. Detta har gjort att jag kostat på ett helt nytt system, så jag kunde bygga mig en filserver av nåt slag, har precis alla prylar till det systemet för att underlätta b.la felsökandet och överklockningen till detta system.

Här kommer Spec;
MSI K8N-NEO2-Platinum/54, nForce3, WLAN
AMD Athlon 64 3200+
Corsair TwinX DDR4000PRO, 2x512 MB
Radeon 9800pro
WD SATA II 250GB 16mb's

Det är all hårdvåra som finns i burken så det är väll inte speciellt mycket som kan krångla, eller SKA krångla! Har testat Minnen, nätagg och HDD. Same shit blabla. Det som händer är detsamma.

Tacksam för hjälp, har inte mycket pengar över att lägga ner på en ny kaka, vilket snart är det enda alternativet då jag inte fixar detta själv. Felsökt så mycket som jag kan, och testat en rad olika saker i 5-6 veckors tid.

Kan tillägga att jag läst igenom denna tråden, 1-14 20-34. Så ja, jag har läst.

Tacksam för hjälp, // zonc.

Permalänk

Det är såhär att jag köpte en 250 gigare på DH nu men: i windows så säger den bara att det är en 131 gig?? (i hantera) har tankat hem drivrutiner å allt men det hjälpte inte, jag kör win 2000 med sp4. Nån annan som har haft samma problem???

EDIT jag hittade tillslut dom rätta sakerna så nu funkar allt som det ska

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

mitt FSB-problem verkar helt skumt för jag har kört lite lägre FSB i ett par dagar nu, men när jag kommer på morgonen och ska boota upp så låser den sig i posten precis innan minnes testen kommer upp och man hör GFX-fläkten varva ner (6800) så resetar jag den och då går allt perfekt. Det är precis som om moderkortet inte hinner "ladda upp" eller nått så alla komponenterna får den spänning dom ska ha. Eller vad tror ni ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonCo
Ett av felen som spökar här nu är att försöka få in de nyare drivrutinerna, vilket i princip är omöjligt, (Nforce 5.11). Det som händer när jag kör igång installationen är att när jag kommit en bit in i installen, oftast då den ska köra in SW-Drivrutinen så tok dör datorn, det säger tvärstopp och den bootar om. Den vill absolut inte, tagit ut allting, vänt på allting. Osv osv. Därför kör jag nu med de som följde med, fungerar felfritt, iaf under installation!

Vad finns det man kan göra? Min tanke är fortf. att moderkortet inte är OK, eller om det beror på Bios verren. Hade väll inte stött på detta problemet innan jag flashade om till 1.B, men då fanns ej heller drivpaketet 5.11. (iaf då jag flashade). Har väll hållt på och felsökt i 5-6v, sitter just nu och kör med gamla drivisar vilket inte känns speciellt skoj till ett så pass nytt system. Detta har gjort att jag kostat på ett helt nytt system, så jag kunde bygga mig en filserver av nåt slag, har precis alla prylar till det systemet för att underlätta b.la felsökandet och överklockningen till detta system.

Här kommer Spec;
MSI K8N-NEO2-Platinum/54, nForce3, WLAN
AMD Athlon 64 3200+
Corsair TwinX DDR4000PRO, 2x512 MB
Radeon 9800pro
WD SATA II 250GB 16mb's

Det är all hårdvåra som finns i burken så det är väll inte speciellt mycket som kan krångla, eller SKA krångla! Har testat Minnen, nätagg och HDD. Same shit blabla. Det som händer är detsamma.

Tacksam för hjälp, har inte mycket pengar över att lägga ner på en ny kaka, vilket snart är det enda alternativet då jag inte fixar detta själv. Felsökt så mycket som jag kan, och testat en rad olika saker i 5-6 veckors tid.

Kan tillägga att jag läst igenom denna tråden, 1-14 20-34. Så ja, jag har läst.

Tacksam för hjälp, // zonc.

NForce 5.11 har visat sig buggig. Många får omstarter och BSOD med nya 5.11.
Använd 5.10 eller 6.53 remix.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=90241.0
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=90559.0
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=90413.0

I mitt tycke är detta den bästa / stabilaste biosversion för K8N neo2.
Bra default värden vad gäller RAM timings/spänning, dividers etc.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=59711.0

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
mitt FSB-problem verkar helt skumt för jag har kört lite lägre FSB i ett par dagar nu, men när jag kommer på morgonen och ska boota upp så låser den sig i posten precis innan minnes testen kommer upp och man hör GFX-fläkten varva ner (6800) så resetar jag den och då går allt perfekt. Det är precis som om moderkortet inte hinner "ladda upp" eller nått så alla komponenterna får den spänning dom ska ha. Eller vad tror ni ?

Låter som ett av de klassiska cold boot problemen med NEO2 Plat,
hade det själv med detta kortet. Det finns några saker man kan göra för att få den att
boota vid högre HTT. stäng av alla funktioner du inte använder ex; floppy, oanvända S-ATA,
Firewire etc. Om du ökar AGP-spänningen till 1.8-1.85V hjälper även detta (ATI gillar inte så höga spänningar men du har ju Nvidia).
Efter att ha gjort ovanstående kunde jag kall boota vid 250MHz HTT, innan
hade jag problem att kall boota vid 230MHz.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, är inte så insatt i sata diskar, men kan man köra 2 sata diskar på port 3 och 4... pratade med en kompis som sa att de om man har mer än 2 sata diskar så måste de liga på port 1 och 2? Vill ju inte köra på port 1 och 2 för då kan jag ju inte klocka lika mkt

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem

kommer mitt 350W klara av detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur många Ampere är agget på?

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat idag, kommer väl på torsdag/fredag hoppas jag så nu lär ja bara få tag i en cpu oxå

men en sak som ja inte hittade i tråden va, passar en zalman 9500?
sen, vad räknas med "längre än agpslotten"? mitt e 0.7 cm längre ut än själva låset som låser fast kortet, passar en passiv kylning på NB?

edit:

frågade på msi:s forum och där sa dom såhär om zalman9500:

Citat:

Yes, it will fit and it is working very good.

The only problem I could think of is that higher memory modules, like the Corsair Pro with leds) might not fit ... with "normal" modules there is no problem.

så den passar fint

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan säga att en Zalman-ZM80C-HP och en Thermaltake Big Typhoon fungerar inte tillsammans :).

Men en Zalman VF700-AlCu fungerar med TT BT, fast man får böja lite på kylaren och grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd PCI-slotten som är orange till Creative-ljudkort, och lämna PCI-slot nr 2 tom. (räknat från AGP)

tycker ju inte att dom har tänkt till precis, cmosjupern sitter ju rakt under den. omöjlig att kommma åt isf.

vad händer om man inte kör creative-ljudkort där?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
tycker ju inte att dom har tänkt till precis, cmosjupern sitter ju rakt under den. omöjlig att kommma åt isf.

vad händer om man inte kör creative-ljudkort där?

Anledningen till att jag skrev det ovan är att äldre Creative ljudkort visade sig fungera bäst i den slotten. Jag vet inte hur det är med nyare modeller. Prova vetja.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015