Fråga om garanti Behöver inte köppa 2 år försäkrning

Permalänk
Medlem

Fråga om garanti Behöver inte köppa 2 år försäkrning

min fråga är .
jag har ett års garanti på onoff som jag köppt mina nya TFT skärmar 2 tycken ,
då behöver inte jag köppa 2 års försäkrning som till lägas garanti för att kunna få ta vara på 3 års fabrigsgaranti

Försäkrningen kostar ca 500 kr styck per skärm . ca 1000 kr för att få ut 2 extra år . när själva garantin går ut efter ett år hoss onoff.

Då jag får nog ta göra om köppt
Så att jag slipper betala ytterliga försäkrning ,
och kan minska kostanderna för skärmarna ,

Då jag är upp i ca 10 000 kr med 2 års försäkrning

Är väl helt ondöigt att köppa ytterliga dubbel garanti när man får det på köppet i 3 år hoss tillverkan ?
-------------------------------------------
på demma sida står det att man har 3 år som Garanti

3 års utbytesgaranti på plats
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/960bf.asp?p...

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

Köp inga försäkringar hos On/Off, de är helt värdelösa. Garantin från tillverkaren är ju den enda som är intressant. Betala inte i onödan.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Köp inga försäkringar hos On/Off, de är helt värdelösa. Garantin från tillverkaren är ju den enda som är intressant. Betala inte i onödan.

När ska folk lära sig skillnaden mellan garanti och f ö r s ä k r i n g ?

En garanti har man på det mesta man köper , dels själva butiks/återförsäljar garantin som de är skyldiga enl konsumentlagstiftning , sedan finns det ju även tillverkningsgarantin att ta till.

Försäkring däremot , det är en helt annan sak och dessuom ett komplement till just ... garantin.

Kalle tappar sin laptop i huvudet på Lisa , Lisa gråter och laptopen går sönder (Kalle gråter ännu mer) , försök få ut det på din lilla garanti.

Permalänk
Medlem

jag vet skilnaden , handlar om ger rätt information , att få veta innan man beställer i butik att tillverkan har 3 år inte ett år som butiken ger

jag tog rinde prata med onoff sa ,
Att det är onoff som ska ge information om tillverkan har längre garanti på vararor som själjs i butik så att kunden kan få mjölighet att tänka , kan både ha försäkrning eller kan välja bort försäkrning räcker med att tillverkan har längre garanti än vad butiken har
Efter lysser mer information , företags skyldighet att medla till kunder som fundera på att köppa en vara i butik
Inte ska kunder leta efter övriga information som kan berör avgör mit köpp vid disken i butiken .
Då tycker är själv klart att ge sån information .

det bord vara butiken ansvar att till handla hålla garanti information efter som de som själjer varan .

När ska företager börja lära sig . att det är kunden som har rätt angånde häsyn tagande information , mer information som har nytt av vid köpp .

onoff sa hur ska vi ha koll på alla olika information olika tillverkar har om sin garantier .
hur kan onoff ha koll på alla olika priser på sina varor
är inte alls svårt , att ha såna information om varje tillverkar som de själjer av eller som är köppt i från

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Köp inga försäkringar hos On/Off, de är helt värdelösa. Garantin från tillverkaren är ju den enda som är intressant. Betala inte i onödan.

På vilket sätt är de värdelösa?

När jag köpte min TV för 3-4 år sedan så frågade försäljaren om jag ville ha en tilläggsförsäkring eller vad det heter, jag frågade vad den täckte och efter han dragit de vanliga sakerna lade han till "plus att den täcker ölfester där hockeyklubban bara råkar flyga in i rutan..."

Jag har aldrig behövt utnyttja den försäkringen, dock så har jag förlängt den via ett företag som skickade brev till mig när den ursprungliga höll på att gå ut. Det känns tryggare.

Men på vilket sätt är de "värdelösa" ?

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
På vilket sätt är de värdelösa?

När jag köpte min TV för 3-4 år sedan så frågade försäljaren om jag ville ha en tilläggsförsäkring eller vad det heter, jag frågade vad den täckte och efter han dragit de vanliga sakerna lade han till "plus att den täcker ölfester där hockeyklubban bara råkar flyga in i rutan..."

Jag har aldrig behövt utnyttja den försäkringen, dock så har jag förlängt den via ett företag som skickade brev till mig när den ursprungliga höll på att gå ut. Det känns tryggare.

Men på vilket sätt är de "värdelösa" ?

För att en "drulle"-försäkring (HemPlus hos ex. Trygg Hansa) täcker det du nämner, för en betydligt lägre kostnad. Har man inte en drulleförsäkring i sin hemförsäkring så bör man se över den.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Dock på en hemförsäkring så får du räkna med en rätt bra värdeminsikning på apparaten. Det har du inte på dessa försäkringar.

Permalänk
Hedersmedlem

samt en högre självrisk.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Så , vad har vi då nu lärt oss av detta ?

Jo , hemelektronikföretagens försäkringar är helt perfekta att ha i vissa avseenden och till rätt produkt.

Köper man tex en 28" tv för 3000 kanske man inte köper dessa försäkringar , däremot en bärbar dator för 15.000 tycker jag inte ca 1500:- för en försäkring i ca 3 år är speciellt dyrt.

Dessutom har man i många fall stor möjlighet till en låneprodukt ifall man har dessa försäkringar.

Permalänk
Medlem

vi köpte en laptop för länge sedan en 400 Mhz med 32 Mb ram etc när det var lite över 4 månader kvar "glömde" vi den ute och fick en helt ny dator för 12 000 samma som den första kostade

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
vi köpte en laptop för länge sedan en 400 Mhz med 32 Mb ram etc när det var lite över 4 månader kvar "glömde" vi den ute och fick en helt ny dator för 12 000 samma som den första kostade

Om du med "glömde" menade att ni med flit lämnade datorn att bli fördärvad och sedan hävdade att ni faktiskt glömt den så har ni begått ett brott.

Det är saker som detta som driver upp försäkringspremier som gär att hederliga människor får betala andras mygel.

Detta är ett av samhällets lägsta bottenskrap som jag hyser ett otroligt förakt till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29

Att det är onoff som ska ge information om tillverkan har längre garanti på vararor som själjs i butik så att kunden kan få mjölighet att tänka , kan både ha försäkrning eller kan välja bort försäkrning räcker med att tillverkan har längre garanti än vad butiken har

Jag tar för givet att säljarna fortfarande får bonus för varje försäkring de lyckas sälja på kunden.
Att upplysa om att skärmen har 3 års garanti från tillverkaren kan säkert få många personer att avstå från försäkringen, och det är förlorad inkomst för säljaren.

Personlig vinning eller ärlighet mot kunderna, vad skulle du själv välja om det rör sig om några tusen extra per månad?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

fick bli all fall försäkrning , jag skulle ha förlorat ca 600 kr på göra om köppet

hade en hel del rabbat på gamla bonus som hade till gode i ett papper sen ett grafikort som inte fungerad kunde häv det köppet på onoff som tur efter 30 dagar .

sen fick rabbat kupponger i höstas också av onoff ,+ den bonus som hade på onoff kort

TFT är mer känsligar för störm för ändringar , om strömen går kommer ,
beror på nu om el strekjen , blir tuff hård , kommer inte i jul ny år tar månader innan de kommer övrens ,
all fall ska bredband tv mobil , inte underhållas åtgärdas om fel uppstår , bruka ske oftare teknisk fel med bredband mot telefon.

är man så berond av betala hemma på datorn , inte chans om nåt fel uppstår för folk betala sina räkningar , då drabbas även banker om nåt fel med bredbandet , de har också dator.

-------------

all fall bord vara bra med nyttig information som tvätt lappar på kläder
man kund skyllt vilka tillverkar som har olika garantier olika krav på trasiga varor .

det visa sig att att samungs har noll gräns för antala fel på pixlar på sina skärmar ,

fel som fel , trasigt som tarsigt ovasätt antal pixlar , visa skärm tillverkar har olika krav ska vara minst 5 , 7 pixlar fel vart på skärmen .

det är ko handla om konsumet rätt vid fel trasig skärm . där är samsung bästa på vid nol pixel fel ,

noll tolerans för tasiga skärmar ,
jag ser det som trasigt om det är ett pixel fel på skärmen , eller

Hur det än är
tycker jag det ligger på tillverkan ansvar att ha nån form av information i de butiker som själer deras varor ,

skulle kunna ha data teknisk lap eller digatal skyltar . med behövand råd tipps som vid man tvättar kläder , typp , för olika märken har olika regler kvar på garanti så man kan välja märken som har bästa garanti . hur felen . . digatla skyllt lätt ändra information . där alla tillverkar är samlade , så folk kan jämföra märken , med garanti , försäkrning , vid olika användnings områden med hemförsäkrningar som redan kansk täcker vid hus fel ,

i mit liv ännu har jag aldrig haft nytt av försäkrning , på onoff ännu. efter 6 år som kund

kanske har mer nytta vid olycka än på alla sina el saker hemma

kanske fins hemförskrning . som kan täcka allt annat vid åska el fel om strömen blir för ostabil ,

mobil kan det lönas sig med extra försäkrning , när man lättare kan tappa en skärm som står stilla , oftast är man inte på hal is som mobil

Bord finns mer riktade information försäkrning vore bra som lappa på dyra varor som själjs över 1000 kr försäkrnings råd , , typp om det inte lönar sig med försäkrning alls efter efter produkten användnings områden , kunns hänsvisa vilka hemförsäkrningar är bästa vid olycka i huset vid väder blås översväningen , el fel , såna saker är mer rmiligt man behöver skydd ,

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk

Den allmänna uppfattningen om dessa försäkringar från Onoff, Elgiganten, Siba m.m är att man försöker lura folk.

Det är så långt ifrån man kan komma.
Precis som det diskuterats redan i tråden så handlar det om:

Ingen värdeminskning ( omfg, Trygghansa gav dig en moppe istället för din bil som pajjade )
Ingen Självrisk ( doh ! 1000:- är väl i MINSTA laget på din hemförsäkring )

Nej men helt ärligt, försäkringarna är jätte bra för vissa produkter helt enkelt !

Kul att det tas upp i ett forum, man får en annan vinkel av det när man jobbat med det också.
Själv jobbar jag efter något som heter behovsanalys.

Laptop på jobbet, hemma, stugan, resan är som gjord för försäkring, vore dumt annars.
Mobil som släpas runt på ett bygg arbete, stugan, hemma, små barn hemma, tjaooo vore dumt att inte försäkra den.

Det finns 100 argument som endast är till för att hjälpa kunden. Sedan finns det rötägg som faktiskt ljuger endast för att det skall tjänas pengar !

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

EDSIT: En aning trigger happy. Hade givetvis inte läst hela tråden innan.

Duedate

Permalänk

hej.
Jag tycker själv att försäkringarna är helt onödiga. De är oftast dyra att köpa. jag har aldirg tagit en försäkring, och skulle nu någon av mina apparater gå sönder (ingen hittils) så kan man ju säga att även om jag har värdeminskning mm i min hemförsäkring så går jag jämt ut i alla fall, om man räknar på alla premier man hade betalat på alla sina produkter.

Sen tycker jag just att säljarna mågna gånger (speciellt på Siba) ska tjata ihjäl en om sina försäkringar. När jag frågade om den täcker allt, typ drulle etc så sa säljaren givetvis ja.
Efter mycket tjat tog jag försäkringen, (plus att säljaren sa att jag har ju rabatt på 300 kr på försäkringen). Det han inte nämde var att jag inte alls fick rabatt, utan 300 bonuspoäng att plocka ut nästa gång!! Dålig stil.
nåväl, väl hemma läser jag det finstilta i avtalet, för jag ångrar mig hela vägen hem att jag gick på tjatet för min polici är att aldrig ta någon. då ser jag att den inte alls täcker allt, utan man ska vidta norma aktsamhet står det i en paragraf. Där rök den teroin att jag skull efå en ny tv om ungen kastar nåt på rutan så att den går sönder.

Åkte tillbaka och tog bort försäkringen direkt.

Jag anser det är meningslöst med dessa försäkringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76

nåväl, väl hemma läser jag det finstilta i avtalet, för jag ångrar mig hela vägen hem att jag gick på tjatet för min polici är att aldrig ta någon. då ser jag att den inte alls täcker allt, utan man ska vidta norma aktsamhet står det i en paragraf. Där rök den teroin att jag skull efå en ny tv om ungen kastar nåt på rutan så att den går sönder.

Det är väl självklart att du måste vidta normal aktsamhet.
Det är ju hela tanken bakom alla försäkringar att man gör vad man kan för att minska sin egen risk och får hjälp när man har otur. Jag är helt säker på att det kravet finns i alla försäkringar du har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valross
Det är väl självklart att du måste vidta normal aktsamhet.
Det är ju hela tanken bakom alla försäkringar att man gör vad man kan för att minska sin egen risk och får hjälp när man har otur. Jag är helt säker på att det kravet finns i alla försäkringar du har.

Precis som du beskriver så har Valross missuppfattat detta lite.

Normal aktsamhet innebär att försäkring täcker inte skadan om du ställt din tv på en fotbollsplan medans du väntat på skjuss och den går sönder. Det är alltså oaktsamt om man utsätter den för onödig risk / fara för att bli skadad.

Skulle dina ungar i hemmet lira en boll mot rutan som går sönder på tv så täcker garanterat försäkringen eftersom det knappast är någon "risk" att det händer ...

Dessa extra försäkringar gäller också i hela världen ( ofast ! ) om du har med dig saken, undantag brukar vara stöld i tex "oaktsam" situation, dvs om din mobil / laptop / tv blev stulen när du hade den bredvik dig på ett fik täcks det ej av försäkringen.

Hemförsäkringen täcker för övrigt ofta ett värde att ta med sig hemmifrån upp till tex 20 loppor.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag vill inte säga om det är bra eller dåligt, men i vissa fall är det bra med försäkring.

Jag var inne en gång på ett icke namgivet ställe för sjuka djur, jag har en hund och fick tyvärr uppleva en situation av ett par som hade fått sin vovve opererad utan försäkring som täckte det och fick en liten nätt summa på vad en "speldator" kostar, de var förtvivlade, jag har en som täcker upp till 30 000 och jag var nöjd när våran vovve blev opererad och min självrisk bara blev 1500

Så om en försäkring täcker rätt saker vid rätt tillfälle så är det nog bra att ha.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Precis som du beskriver så har Valross missuppfattat detta lite.

Jag kanske var otydlig men jag tycker vi verkar helt överens.
Kunde inte ha gett ett bättre exempel själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Jag vill inte säga om det är bra eller dåligt, men i vissa fall är det bra med försäkring.

Jag var inne en gång på ett icke namgivet ställe för sjuka djur, jag har en hund och fick tyvärr uppleva en situation av ett par som hade fått sin vovve opererad utan försäkring som täckte det och fick en liten nätt summa på vad en "speldator" kostar, de var förtvivlade, jag har en som täcker upp till 30 000 och jag var nöjd när våran vovve blev opererad och min självrisk bara blev 1500

Så om en försäkring täcker rätt saker vid rätt tillfälle så är det nog bra att ha.

Ok Djurförsäkringar anser jag är en helt annan sak än extra föräskring på en tv , kylskåp eller vad det nu är för vit-eller brunvaror du köper.

Djur försäkring är som ens egen försäkring. Jag har försäkrignar på mina djur, barn familjen, etc men inte sk xtra försäkring utöver garantitiden på en pryl.

Jag har faktiskt gjort ett kul räkneexempel. jag har räknat på de prylar jag köpt under de senaste åren och kollat hur mycke tdet skulle gått på i föräkringspremier för att extraförsäkra.
Jag kom upp i över 10000 kr. i bara premier!!! För mig håller argumentet att inte köpa tilläggsförsäkring utan den dagen något pajar så går det på ett ut på det som jag förorar på värdeminskning mm via drulleförsäkringen jämfört med att ha betalat extraförsäkringar.

Ok jag förstår också att man måste vidta aktsamhet , men vissa säljare säger att jag kan ju slänga mobilen i sjön och få ut en ny, eller välta tvn med vilje när favoritlaget förlorar och ändå få ut en ny tv. Det kan väl ändå inte stämma?!! det är dessa föräljningsknep jag vänder mig mot..