Permalänk
Medlem

systemkamera, smart/onödigt?

Har i många år velat köpt mig en digitalkamera
och har väntat på nåt test som ska säga, "denna är perfekt",
men ack nej, alltid är det något fel...

Nu hyllar dom nikon d7 systemkameran men så kostar den ju
endel för oss fattiga...

Frågan är, vore det en förnuftig invenstering att köpa en sådan,
man bör ju kunna sälja den för endel tusingar ifall det blir
ekonomisk nöd...

Har ett intresse av foto, men inget jag kunnat börja praktisera
då jag saknar kamera... I övrigt ska jag mer dokumentera bilbygge, bilträffar, och andra små hobby saker, mycke i mörkare
inomhus... sen vore det som sagt kul med fota natur osv..

men behöver jag en dyr systemare? de små kompakta är ju dyra också... är det värt de extra tusingarna?

Tack på förhand.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar Nikon D70? Har sett i tester att Nikon d50(som är lite billigare) klarar sig lika bra som d70n. Tar du ofta kort och tycker det är kul och vill testa på att ta bilder med en kamera där man kan göra det mesta manuellt ska du ha en digital systemkamera. Jag har ingen själv men det är otroligt mycket bättre/roligare att ta kort med en sådan.

Kollar själv på kamera och D50 är nog det bästa alternativet för oss som inte har massor med pengar.

www.dpreview.com - recensioner
www.cyberphoto.se - objektiv säljsajt

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Ja förlåt jag menade D70... jajo, D50 hade väl okej kommentarer nu när jag kolla lite snabbt...

Suck att det ska vara så svårt att hitta någon bra.. Ingen idé att ens fråga om tips på bästa kompaktkameran för alla svarar olika och när man kollar upp dem så finns de alltid nån negativ kommentar.. hehe.. dröjer nog många år till innan jag vågar chansa på nån..... såvida jag inte kastar bort enorm summa på typ d70:n som ligger bäst betygmässigt överallt.. mummel..
-så svårt..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att strunta i att köpa en sak bara för att en person gett ett dåligt omdöme. Det man får kolla efter är ju om det är något som är extra viktigt för dig som är negativt. Om det allmänna omdömet är bra så kommer du ju knappast att bli missnöjd (om du inte råkar få ett måndags-ex då).

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

se... alltid är det någon hake/varning.. hehe...

-Vilken kompaktkamera ligger med topp-betyg då? såsom D70...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Canon Digital IXUS 40 och 50 ligger ganska högt upp på listan.
jag har nyligen fått en nikon coolpix 7900 och är supernöjd ;D

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

Om du med kompakt menar att den är liten skulle jag ta Panasonic LX-1. Den har vidvinkel och RAW så att du kan utveckla ditt fotande mer än med en ixus eller så.

Om du ska ha en större så är ju Sonys nya R1 rätt överlägsen i den klassen. Om du inte vill ha en superzoom men de har jag ingen koll på.

Annars skulle jag köpa en systemkamera om jag va seriöst intresserad av att fota. Men räkna med att lägga ut en bra bit mer än vad huset och kitoptiken kostar om du kommer på att du gillar det..

edit: om du köper en systemkamera så finns det egentligen inga dåliga köp att göra nu.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

En systemkamera är "alltid" bättre, men ett bra objektiv kan kosta nästan lika mycket som en riktigt bra lite större "kompakt" digitalkamera.

Så om man inte har foto som hobby eller gott om pengar så tror jag det är bäst att satsa på någon lite större och advancerad kompakt istället.

Det finns ett antal olika beroende på om man är ute efter väldigt bra zoom eller mera kvalitativ vidvinkel.

T.ex.

Canon S2 IS
Canon S80

Permalänk

Du kan ju testa att köpa en begagnad D70? Dessa kan du få för en ganska billig slant nu för tiden...

Annars kan du ju kanske köpa en äldre digital systemare. Jag äger t ex en Canon D30 som jag gillar riktigt bra.
Det enda negativa jag kan komma på såhär på rak arm är brusiga bilder vid höga ISO-tal och en ganska seg autofoktus. Och så är den bara på 3 Mpix, så det är lite svårt att få skarpa uppförstoringar... Men det är inte så ofta det har behövts...

En D30 eller D60 kostar cirka 3000 kr begagnade. Och då brukar det även medfölja objektiv, även om det kanske inte är världens bästa kan det ju alltid vara någonting att börja med...

Här kan du finna riktigt prisvärd fotoutrustning:
http://www.fotosidan.se/classifiedads/

Permalänk

Jag kör med en Canon G6 som är ett mellanting mellan kompakt och systemkamera...det bästa av allt eller bara nackdelar Skämt åsido är jag väldigt nöjd med den. Hade tidigare Canon Eos5 inte digital och Canon A95 digital, men G6 trivs jag klar bäst med.

http://www.dpreview.com/reviews/canong6/

Permalänk
Medlem

åååhh typiskt, massa val-alternativ.. hehe

såg paket erbjudanden Konica 5D, 1gb, 18.70 & 75-300 optik för 6396kr..

En liten vettig kamera kostar ju säkerligen 4000... två tusingar till känns
ju relativt okej om man nu får ett system-paket.. har dock inte läst något om 5D ännu...

-Ska kika på beg. priser på D70 men tvivlar lite på att folk släpper dem så mycke billigare redan nu.. får se..

Edit: jo det fanns endel beg d70 med extra prylar till några tusingar mindre trotsallt... men är ju endel pengar för det...
-synd att man inte kan spela in videofilmer me sånna, eller ja, nån har ju säkert stöd för det men...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,