Permalänk
Medlem

Teepop source, en tidig julklapp

För den som är intresserad att rota runt lite. Släppt under zlib/libpng licens.

Hemsida: http://teepop.net
Source: http://www.teewars.com/~kma/teepop_src.tgz

Kommer också försöka hålla någon sorts weblog över massa små saker jag håller på med på http://codeordie.blogspot.com

Enjoy!

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Yooohoooo, nice i kvadrat!

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Skitnice spel! Starkt jobbat

Permalänk
Medlem

Nice. Men en blog utan RSS är som nånting som man lätt glömmer bort. Eller är jag blind?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det går inte att hitta ordningsnumret 11 i DLL-filen DSOUND.dll

Testar på en win2000 dator om det hjälper

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!

Jag rättare sagt älskar det! ^^

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Re: Teepop source, en tidig julklapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Släppt under zlib/libpng licens.

Tre tummar upp för licensen!

Permalänk

Tack matricks!

Tittade snabbt igenom källkoden och blev nästan överväldigad av hur mycket roligt det finns att läsa.

All heder åt dig för att du delade med dig av ditt arbete.

Permalänk
Medlem

jag har fortfarande inte fattat vad det där är för spel.
Teewars är väl sådär, platform springa och skjuta, vad är då detta? Hur off på en skala får man bli?

Permalänk
Medlem

Vart får man tag i teewars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Teewars är väl sådär, platform springa och skjuta, vad är då detta? Hur off på en skala får man bli?

Är ingen expert så jag kan ha fel, men Teepop är inte riktigt som tetris men lite, får du 3 (eller mer) pluppar i samma färg som nuddar varandra så försvinner just "plupparna", och om du får en bra combo så får de andra motspelarna "straff" som ett lager sten eller liknande... har bara spelat det en gång för ett tag sen, men jag har för mig att det var så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken

Teewars finns inte än vad jag vet. Det ska ju skrivas i Fuel (om jag inte är ute och helt cyklar... igen) och Fuel är inte riktigt klart än så det dröjer nog ett tag till

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Teepop source, en tidig julklapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Nice. Men en blog utan RSS är som nånting som man lätt glömmer bort. Eller är jag blind?

RSS finns tyvärr inte. Något jag skulle vilja ha men icke. Om du har någon bra liten weblog mjukvara så säg till. PHP fast utan mysql. typ PHP + sqlite eller plain txt files skulle funka fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman

Tre tummar upp för licensen!

Mjo, hata GPL det är mer en religon är något annat. Skall det var fritt så skall det vara fritt och inte pseudo fritt (jaja alla GPL fans.. hoppa på mig)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo

Teewars är super mario quake. Teepop är en Puyo Puyo klon. Puyo Puyo är Japans svar på ryssarnas tetris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken

Det gör man inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Teepop är en puyopop-klon.
Teewars är en sidscrollande shooter (tänk "Super Mario Quake")
Fuel är en RAD-motor för nätverksspel i 2D.
FIDE är Fuel IDE:t.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Teepop source, en tidig julklapp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
RSS finns tyvärr inte. Något jag skulle vilja ha men icke. Om du har någon bra liten weblog mjukvara så säg till. PHP fast utan mysql. typ PHP + sqlite eller plain txt files skulle funka fint.

http://www.simplephpblog.com/

Inte så dum faktiskt. Om man bara skulle orka skriva nåt i sin blog ibland, hehe. (finns inget intressant i den så leta inte upp den ).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Underbart spel! älskar det

Permalänk
Hedersmedlem

RSS finns inte men Atom (stöds exempelvis av Firefox Live Bookmarks) så man klarar sig utan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack till Srekel angående tipset till sphpblog.

Ny blog url: http://www.teewars.com/weblog
Finns rss feed etc.

Visa signatur

Permalänk

Rikigt nice

Edit: ändrade runt lite i min projekt-fil så allt ska vara rätt nu istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är rätt förtjust i spelet (mer än orginalet "Puyo Puyo"). Jag skulle vilja köra det på storbildsskärmen på lanet Geekmeet - skall se om jag orkar knåda om knåden för detta ändamål

Permalänk
Medlem

Äckligt roligt spel!

Snygg hemsida också

Pierre

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

matricks:

Har läst delar av koden och jag är mycket imponerad, elegant och enkelt. Väldigt lätt att läsa för att vara C++ (även om det kräver att man har tillgång en tags-baserad editor som låter en hoppa omkring i koden).

Jag kan dock inte låta bli att undra hur du programmerat allt detta när koden inte innehåller några som helst debugging-verktyg eller testkod. Tog du bort sådant före releasen eller kodar du helt enkelt utan? Skulle du kunna tänka dig att kort beskriva hur du programmerar?

Slutresultatet är som sagt suveränt men jag är nyfiken på vägen dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
matricks:

Har läst delar av koden och jag är mycket imponerad, elegant och enkelt. Väldigt lätt att läsa för att vara C++ (även om det kräver att man har tillgång en tags-baserad editor som låter en hoppa omkring i koden).

Jag kan dock inte låta bli att undra hur du programmerat allt detta när koden inte innehåller några som helst debugging-verktyg eller testkod. Tog du bort sådant före releasen eller kodar du helt enkelt utan? Skulle du kunna tänka dig att kort beskriva hur du programmerar?

Slutresultatet är som sagt suveränt men jag är nyfiken på vägen dit.

Fel letar jag oftast upp med en debugger. 99% av alla fel hittas skit enkelt med en debugger. Visual C++ is my Weapon of Choice. Det är skrämmande hur mycket folk som inte lärt sig använda en debugger. Med en debugger så går det snabbt att hitta många buggar plus att det är inte lika tidskrävade att sätta ut massor med temporära output texter (printf debugging som det brukar kallas). Däremot innehåller den där koden mindre debug grejer än jag brukar ha. Brukar vanligt vis ösa på med asserts för att checka variabler etc, det beror dock på vad det är för typ av kod jag skriver.

Kom på en ganska rolig ide, skall se om jag genom för den någon dag.

Visa signatur

Permalänk

Anade nästan att du är använder debuggern flitigt, Visual C++ är grymt smidigt, nästan så att man saknar det ibland. Själv kör jag med "printf" metoden, mest för att jag inte tål det fasansfulla som är GDB.

(Bläddrade i boken "Writing Solid Code" som är en slags intern bibel inom MS och där rekomenderade författaren bla att man "steppar" igenom varenda kodrad. Tydligen så är det en oerhört effektiv metod för att upptäcka fel i koden.)

Skulle du kunna kortfattat beskriva hur du gick tillväga att implementera en icke-trivial feature i spelet? Hur ser dina mentala check-lista ut när du börjar? Hur avgör du ifall koden är "bra"?

Ber om ursäkt ifall det blev alltför mycket offtopic.

Permalänk

Nån som hade tänkt och porta det till linux?
Funkar lite halvtaskigt i wine

Permalänk
Medlem

Enligt hemsidan ska det fungera i linux. Det finns dock inte några färdig binärer och jag vet inte huruvida det går att kompilera.

Permalänk

Jo, jag testade att kompilera i Linux.
Fick detta error:

unknown-linux, debug Traceback (most recent call last): File "../foolib/scripts/build.py", line 1445, in ? DoProject(sys.argv[1], action) File "../foolib/scripts/build.py", line 1303, in DoProject result, time = proj.Perform(proj.defaultaction, action) TypeError: unpack non-sequence

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Anade nästan att du är använder debuggern flitigt, Visual C++ är grymt smidigt, nästan så att man saknar det ibland. Själv kör jag med "printf" metoden, mest för att jag inte tål det fasansfulla som är GDB.

(Bläddrade i boken "Writing Solid Code" som är en slags intern bibel inom MS och där rekomenderade författaren bla att man "steppar" igenom varenda kodrad. Tydligen så är det en oerhört effektiv metod för att upptäcka fel i koden.)

Skulle du kunna kortfattat beskriva hur du gick tillväga att implementera en icke-trivial feature i spelet? Hur ser dina mentala check-lista ut när du börjar? Hur avgör du ifall koden är "bra"?

Ber om ursäkt ifall det blev alltför mycket offtopic.

Inte offtopic. Tror jag förstår kanske vad du menar. Lite svårt att förklara men först gäller det att analysera problemet och se hur det hela passar in i nuvarande struktur och flöde. Kanske är någon struktur som måste göras om lite för att flödet skall bli korrekt. Lite sedan blir det lite svårt att förklara för det beror så mycket från fall till fall. Är det dåligt om tid och något temporärt som måste fixas så kanske det är nödvändigt att bända in skiten med kofot. Dock måste sådan kod fixas för det kommer alltid tillbaka för att bita än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
Jo, jag testade att kompilera i Linux.
Fick detta error:

unknown-linux, debug Traceback (most recent call last): File "../foolib/scripts/build.py", line 1445, in ? DoProject(sys.argv[1], action) File "../foolib/scripts/build.py", line 1303, in DoProject result, time = proj.Perform(proj.defaultaction, action) TypeError: unpack non-sequence

Du måste pilla lite i teepop/engine/src/game.xml. Där finns det några rader som ser ut såhär:

<default condition="system.platform=win32" action="build_both"/> <default condition="system.platform=darwin" action="build_both"/> <default condition="system.platform=openbsd" action="build_server"/> <default condition="system.platform=freebsd" action="build_server"/>

Du måste lägga till linux där. build_both för att den skall bygga både server och klient. Dock vet jag inte helt hur X11 supporten funkar men det kanske funkar. OS X versionen halvfunkar vad jag vet. Kan vara kod som inte kompilerar dock.

Visa signatur

Permalänk

Jag gjorde som du sa och nu får jag detta fel istället:

unknown-linux, debug Couldn't find a c++ compiler that supports unknown-linux

Jag har istallerat g++ som den klagade över första gången jag försökte.

Permalänk

Man måste alltså ha två polare på nätverket att köra med?
Jag har ingen att spela med : <

Tycker det bör finnas en singelplayer också. (Då skulle nog morsan spela sig blind på det här också)

Och jag fick inte ha ö i namnet, tycker att det bör stödjas.
(kunde helt enkelt inte connecta då - 'Couldn't create guest account')

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
Jag gjorde som du sa och nu får jag detta fel istället:

unknown-linux, debug Couldn't find a c++ compiler that supports unknown-linux

Jag har istallerat g++ som den klagade över första gången jag försökte.

Nu måste du i och gröta i build systemet vilket är skrivet i python. Kan inte hjälpa dig på rak arm men kör en "python foolib/scripts/build.py" så kommer den spotta ur sig massor med information.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Man måste alltså ha två polare på nätverket att köra med?
Jag har ingen att spela med : <

Tycker det bör finnas en singelplayer också. (Då skulle nog morsan spela sig blind på det här också)

Och jag fick inte ha ö i namnet, tycker att det bör stödjas.
(kunde helt enkelt inte connecta då - 'Couldn't create guest account')

Nja, sånt är ju jobbigt måste in med Unicode och UTF8 stöd då typ

Visa signatur