Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

if(villkor) { } else { }

ftw

enda rätta.

Permalänk
Medlem

Röstar också på Jonasys

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lola, 50 / 50

hahaha

if(1)
{
}
else
{
}

- naturligtvis!

Permalänk
Medlem

Under dom givna alternativen så vägrar jag delta i röstningen, båda förslagen är förkastliga enligt undertecknad. Röstar på Jonasys.

Permalänk
Medlem

Kör på "hans" sätt, dvs:

void foobar( int foo ) { if( foo ) { char *s = "foo"; } else { char *t = "bar"; } }

Detta eftersom man ser direkt vilka klamrar som hör ihop, oavsett om det är if/for/while/do eller en funktion.

Skriver man på "ditt" sätt måste man ju scanna med blicken tvärs över koden vilket jag tycker är extremt jobbigt, känns inte som man får samma överblick. Man måste ju alltid kolla slutet på raden efter ett { för att vara säker på att det inte bara är en enkel if/for/while/do. Thomas har ett bra exempel där.

Permalänk
Medlem

Jag håller med jonasy

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

Det har blivit en hel del Symbian på senaste tiden och då är det följande som gäller:

if ( foo ) { // koda här } else { // koda mer här }

... även om jag personligen inte gillar det. =/

Permalänk
Medlem

char *foo; if (bar) { /* Gör något coolt med foo */ } else { /* Gör något _ännu_ coolare med foo */ }

Så där gör jag. Alla andra sätt är naturligtvis fel, men jag förlåter er.

Kan vi inte ha en diskussion om vilken editor som är bäst också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE

char *foo; if (bar) { /* Gör något coolt med foo */ } else { /* Gör något _ännu_ coolare med foo */ }

Så där gör jag. Alla andra sätt är naturligtvis fel, men jag förlåter er.

Kan vi inte ha en diskussion om vilken editor som är bäst också?

Det är ju lätt, Visual studio.

OnT: Jag använder trådskaparens metod.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Med brace matching undviker man att första måsvingen tar upp en hel egen rad bara för att öka läsbarheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ruby \o/

Det viktiga när man kör Ruby (och använder {} istället för do-end) är att du får syntax-error om du försöker använda BSD-style

Jag brukar bara använda braces i Ruby för one-liners, så behöver inte bry mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Ruby \o/

Det viktiga när man kör Ruby (och använder {} istället för do-end) är att du får syntax-error om du försöker använda BSD-style

Jag brukar bara använda braces i Ruby för one-liners, så behöver inte bry mig.

mm, det är väl det vanligaste. det finns dock tydligen olika skolor där också.

vilket för mig till saken - jag följer oftast de konventioner som följer med språket jag kodar i, även om jag nog gillar den stil som jonasy demonstrerade mest (näst efter the ruby way)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

andledningen till att jonasys är den bästa är att för varje closing-bracket kan du ju spåra vilken sats den tillhör genom att bara gå rakt uppåt.

Sen blir det ju inte så jävla många extrarader.

Permalänk
Medlem

BSD/Allman, dvs hans sätt.

bool CBoard::ZapChains() { ClearMarks(); bool Stable = true; for(int32 y = 0; y < EHeight; y++) for(int32 x = 0; x < EWidth; x++) { int32 Count = FindChain(x, y); if(Count >= 4) { ClearMarks(); m_aZaps[m_NumZaps].m_x = 0; m_aZaps[m_NumZaps].m_y = 0; m_aZaps[m_NumZaps].m_Count = ZapChain(x, y); m_aZaps[m_NumZaps].m_x /= m_aZaps[m_NumZaps].m_Count; m_aZaps[m_NumZaps].m_y /= m_aZaps[m_NumZaps].m_Count; m_NumZaps++; Stable = false; } } return Stable; }

(snip ifrån teepop)

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Beror helt enkelt på HUR JAG vill att den ska vara...
Vill jag att koden ska vara lättläslig för andra personer, då kör jag hans.
Annars kör jag lite blandat hej vilt
Har provat att koda ett program på EN rad. Trodde jag skulle dö efter några funktioner

Ex.

#include <iostream> using namespace std; int main() { int i; for(i = 0; i < 10; i++) { cout << "Hello World" << endl; }; return 0; }

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Tror det avslutar diskussionen. Om matricks säger att BSD/Allman är rätt så är det så.

Om er kod skiljer sig, please adjust at your earliest convenience.

Permalänk
Medlem

Diskussionen är inte slut än, tycker att Jonasys sätt är bäst, antagligen eftersom det var så jag fick lära mig första gången jag började leka med programmerande (C).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

if(villkor) { } else { }

ftw

den gillar jag

btw röstade på 2:an

Permalänk
Medlem

Hans självklart. Får alltid ryck och skriver om andras kod om de använt din stil. Tycker det ser slarvligt ut.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
klipp

Men, char* hejsan, antyder enligt mig iallafall, att vi har en pekare av typen char vilket känns rätt så väsentligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tynnhammar, medans char *hejsan antyder att hejsan är en pekare, vilket känns rätt så väsentligt.
Det beror helt på hur man tittar på det.

Är det datatypen som är viktig eller är det pekaren i sig som är viktig?

Personligen så gör jag char *foo eftersom jag tänker: "foo är en pekare".
Hade jag tänkt "En char-pekare som heter foo" så hade jag gjort char* foo.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på din vän, även jag hellre hade sett en kombination:

if(villkor){

}
else{

}

Permalänk

Självklart så är det så här som det ska se ut

void CFoo::Func(Foo *foo) { while(1 < 2) { if(foo == foo) { foo->Print(); } } }

Så jag röstar på dig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"min" , gillar inte när det är för luftigt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör på någon modifierad version av K&R...

#include <stdio.h> #include <stdlib.h> int main(int argc, char *argv[]) { int i; if (argc != 2) { fprintf(stderr, "You forgot the number!\n"); return 1; } i = atoi(argv[1]); if (i == 0) printf("Zero\n"); else if (i == 1) printf("One\n"); else printf("%d\n", i); for (i = 0; i < 10; ++i) if (i % 2 == 0) printf("%d\n", i); /* En if-sats (med bracets): if (i == 0) { printf("Mjew!\n"); } else if (i == 1) { printf("Bidew!\n"); } else { printf("Annat\n"); } */ return 0; }

Undviker {} så långt det går.

EDIT: Byggde på lite.
EDIT2: Och om vi ska börja diskutera editor: Vim är det enda jag rör numera. Jag vägrar använda någonting annat som kräver att jag sträcker mig efter piltangenterna.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

if(villkor) { } else { }

ftw

Precis så, men inga mellanslag. (inte när det gäller php iaf) Andra språk kanske kräver mellanslag?

Permalänk
Medlem

När jag kodar PHP ser det ut så här:

if($tjosvejs){ echo "hej hej"; }else{ echo "foo"; }

Medan det ser ut så här i c++

if(tjohoo == 1) { printf("hej hej"); }else { printf("foo"); }

Men man kanske skulle gå över till att flytta ner else-satsen...

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Alt. 1.

skriver så här:

if(whatever == TRUE) { do_this(); } else { do_that(); }

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Kör som morec, dvs Min + mellanslag. Gillar inte när det är en svårläst grötig soppa, utan vill ha koden luftig och tydlig.

Permalänk

Jag kör oftast på "hans" sätt eftersom jag tycker att det blir mer lättläst, det blir så väldigt kompakt och ihoptryckt annars. Men jag kan tänka mig att det blir mer lättläst/överskådligt med "ditt" sätt om man har en skärm med låg upplösning eftersom man inte får plats med så mycket text då.