Permalänk

Bra bärbar till lastbil

Ska använda datorn till för att se på TV, se på filmer (DVD) och eventuellt koppla in en extern GPS, eller finns det bärbara med inbyggd GPS ?

Min tanke är att det företag jag jobbar för ska köpa in datorn och att jag betalar för den, liknande företags PC. Datorn skall åka med i en lastbil 5-6 dagar i veckan och skall användas till både nytta oh nöje. Men det är en djungel att hitta en bra konfiguration som passar. Man vill ha maximal skärm (17" ? ) och ett grafikkort som har TV in och ut, skärmen ska självklart ha bra bild. Om vi ska sätta ett maxpris så får det väl bli runt 25,000kr.

Då jag är ute och kör så kanske mina svar blir lite sporadiska men jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta !

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

kan du köra med en 12>230v inverter i hytten? isf så skulle jag ta en dell xps gen2. eller m170. fast frågan är om den har tv-tuner. men men.

om batteritid är mer av en prioritet än att kunna spela och så, så skulle jag ta en ibm t43 med 9cell batteriet, och heldagsbatteriet som tillbehör, vad var det, 10,5h batteritid då ^^ fast de har ju ganska små skärmar.. äh vafan.

annars kanske en sånhär?
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=1967713

eller en
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308384&cks=ASS&assoc=9AC1...

fast det förståss. personligen hadde jag tagit ibmen, med tanke på att dne är lite stryktåligare än de flesta andra. sen är det trevligt med inbyggt allt så att säga.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

finns det verkligen bärbara med tv-in/video in, jag är mycket tveksam till det. intickskort i så fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
kan du köra med en 12>230v inverter i hytten? isf så skulle jag ta en dell xps gen2. eller m170. fast frågan är om den har tv-tuner. men men.

om batteritid är mer av en prioritet än att kunna spela och så, så skulle jag ta en ibm t43 med 9cell batteriet, och heldagsbatteriet som tillbehör, vad var det, 10,5h batteritid då ^^ fast de har ju ganska små skärmar.. äh vafan.

annars kanske en sånhär?
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=1967713

eller en
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308384&cks=ASS&assoc=9AC1...

fast det förståss. personligen hadde jag tagit ibmen, med tanke på att dne är lite stryktåligare än de flesta andra. sen är det trevligt med inbyggt allt så att säga.

Toshiban såg ju klart intressant ut eftersom den verkar ha inbyggd TV-tuner.
Inverter finns i lastbilen så batteritiden är inte av så stor betydelse

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.

Permalänk
Medlem

finns ju tex de här för den delen med...

http://www.inet.se/index_main.asp?p=1967673 har väl allt utom ett hejdundrans bra grafikkort då.

http://www.inet.se/index_main.asp?p=1967728 är en värre variant av den andra bärbara jag visade.

det finns ju kopiösa mängder bärbara för den mängden pengar du angav, men om de har video in och du har det som kriteria så vettefan alltså. frågan är om den faktiskt har en tv tuner eller om det är att den kan ta en rgb signal in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

åååhh... jag tror jag har blivit kär! (http://www.inet.se/index_main.asp?p=1967728)

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
åååhh... jag tror jag har blivit kär! (http://www.inet.se/index_main.asp?p=1967728)

mnja. en dell 9300 gör ju samma sak för mindre penning. ser kanske inte likadan ut, och har extern tv-tuner men vafan. (tillval btw)

rättelse: jag kom in på 19500 för samma burk istortsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
mnja. en dell 9300 gör ju samma sak för mindre penning. ser kanske inte likadan ut....

det var utseende mässigt.... egentligen skulle jag inte vilja ha den pga att den har 17", jag har 15,4" och tycker det är alldeles för stort... hade den haft 12" så skulle jag ha gjort vad som helst för att fåtag på en...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

jag tror att det är ett medvetet val av dell att det är 17", jag menar, det är ju inte så att man kan skära ner hur mycket som helst på kylningen av ett 6800go, eller liknande. det är nog av utrymmesskäl, annars kan du ju titta på en 6000, de är ju 15".

Visa signatur

Permalänk

Jag tackar för dom tipsen som har kommit in, ska ta upp detta med chefen och se vad han säger om det hela

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för övrigt, här är en bild på varför 1920 skärmarna är hemska.

http://forum.notebookreview.com/attachment.php?attachmentid=3...

kallas "light leakage"

Visa signatur

Permalänk

Hmm.. Dell.. är det ett märke min chef bör undvika ? Han har fått utskick ifrån dom och tycket att det är "oj oj oj va billigt, varför är dom så billiga ?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte såvitt jag vet, bra garaiter, man får precis det man vill ha/behöver ha plus tokiga rabatter ibland. vill han ha dålig kvalittet i allmänhet så kan han titta på acer, toshiba eller fujitsu siemens (ja jag drar alla deras modeller över en kam men det är mina erfaranheter).

Visa signatur

Permalänk

Det blev en Toshiba F20 137.
Jag är nöjd än så länge.

Detta kan ses som en bumb så det e ok om nån admin låser den.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte läst den här tråden tidigare.
Nu när du använt den ett tag, vad gör du med den då? Är det du hade tänkt eller ser du t.ex. inte på filmer alls?

Sen funderar jag på lastbilen. Eftersom du är ute och kör så mycket så antar jag det är sådan med sovkoj och allt? Är det för trångt med en (stor?) dator där?

Att dela med sig av erfarenheter är en bra sak på forumen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag hade inte läst den här tråden tidigare.
Nu när du använt den ett tag, vad gör du med den då? Är det du hade tänkt eller ser du t.ex. inte på filmer alls?

Sen funderar jag på lastbilen. Eftersom du är ute och kör så mycket så antar jag det är sådan med sovkoj och allt? Är det för trångt med en (stor?) dator där?

Att dela med sig av erfarenheter är en bra sak på forumen.

Vi valde denna datorn mest för att den var kraftfull samt att den har inbyggd TV-tuner (DVB-T och analogt). Det blir mest att man kollar på filmer än så länge tills jag har hittat en lämplig antenn. Vi har bara använt datorn ett par veckor så man har inte upptäckt några skavanker eller att den skulle vara dålig, kvaliten verkar vara hög :).

En stationär dator med en TFT-skärm skulle såklart gå att ha om man hade ett chassi som var en aningen mindre. Grejen är att man inte vill fresta på batterierna för mycket, en stationär drar mer ström helt enkelt. Man kan skaffa omvandlare/inverter som kan driva en stationär, men det drar en hel del ström. Den omvandlaren/inverter jag har är på 300W men jag har sett upp till 1600W.

I denna lastbil kan du få in en del prylar Jag kör den inte !

Min ser mer ut såhär

Som ni ser så har första bilen ungefär 1,5meter mer utrymme för chauffören !!

Visa signatur