Permalänk
Medlem

D-link Dgl-4100

Är den någonting att ha?

Våran 604:a verkar ha gett upp helt nu.

Någon som har den och kan berätta lite mer?

Permalänk
Medlem

Jag har dgl-4300 (samma fast med wlan), fungerar ruggigt bra. Hade också en 604 tidigara, de går inte ens att jämföra. Efter den körde jag egenbyggd router, men känner att jag inte behöver den nu när jag kör 4300:an, det är riktigt trevlig lite router. Svart också

God Jul,
trey

Permalänk
Medlem

Bra!

Då får det bli en sådan

Permalänk

Instämmer helt med trey. 4300 är mycket trevlig. Det enda som jag tycker drar ner betyget är väl möjligen att den är rätt dyr. Men har du pengarna så är det ett givet köp....=)

Permalänk
Medlem

Har också en 4300. Helt okej router, dock inte i klass med en dedikerad burk (typ m0n0wall). Har varit tvungen att boota om den någon gång då den vägrade att routa trafik.

Permalänk
Medlem

Ja den lär ju inte vara sämre än min 604a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Instämmer helt med trey. 4300 är mycket trevlig. Det enda som jag tycker drar ner betyget är väl möjligen att den är rätt dyr. Men har du pengarna så är det ett givet köp....=)

Jag betala 998kr och fick då också BF2 på köpet Det är inte mycket pengar för det man får.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Har också en 4300. Helt okej router, dock inte i klass med en dedikerad burk (typ m0n0wall). Har varit tvungen att boota om den någon gång då den vägrade att routa trafik.

Nej visst blir det svårt att jämföra så. Men slippa ha hela den burken igång hela tiden när jag bara vill surfa i sängen på lappisen. Jag har dock inte alls behövt starta om den en enda gång och då flyttar den ofta och länge rätt många paket

Permalänk
Medlem

Polarn har en dlink 4100 funkar extremt bra faktiskt. han gav 799:- med bf2.

Jag köpte nyligen ny router en netgear rp614 V3 för 199:- kändes extremt prisvärd hög thrughput också 80-90Mbit.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a

Jag köpte nyligen ny router en netgear rp614 V3 för 199:- kändes extremt prisvärd hög thrughput också 80-90Mbit.

Har du testat det? Eller är det taget från spec?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Har du testat det? Eller är det taget från spec?

menar du om min netgear rp614 V3 som jag köpt?
taget från spec 80-90Mbit thrughtput. enligt min test verkar det även funka bra. dock kör jag jue inget direkt avancerat.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

menar du om min netgear rp614 V3 som jag köpt?
taget från spec 80-90Mbit thrughtput. enligt min test verkar det även funka bra. dock kör jag jue inget direkt avancerat.

Så du har satt en dator på wanporten och en annan på valfri lanport och mätt den. För jag har väldigt svårt att tro att en router för det priset skulle klarar av en sån hög throughput.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag idag återigen var tvungen att starta om routern pga. att internetuppkopplingen blev extremt instabil.

Pingstatistik innan omstart:

Ping statistics for 130.242.80.31:
Packets: Sent = 56, Received = 32, Lost = 24 (42% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 18ms, Maximum = 1124ms, Average = 327ms

Pingstatistik efter omstart (loss beror huvudsakligen på att linan inte riktigt var igång när jag startade):

Packets: Sent = 210, Received = 203, Lost = 7 (3% loss),
Minimum = 13ms, Maximum = 61ms, Average = 14ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan meddela att jag idag återigen var tvungen att starta om routern pga. att internetuppkopplingen blev extremt instabil.

Pingstatistik innan omstart:

Packets: Sent = 56, Received = 32, Lost = 24 (42% loss),
Minimum = 18ms, Maximum = 1124ms, Average = 327ms

Pingstatistik efter omstart (loss beror huvudsakligen på att linan inte riktigt var igång när jag startade):

Packets: Sent = 210, Received = 203, Lost = 7 (3% loss),
Minimum = 13ms, Maximum = 61ms, Average = 14ms

Har du testat att uppdatera den till senaste updaten? Annars verkar det vara något fel på din. Jag maxar ofta min lina utan några problem och har som sagt aldrig behövt reboota den.

Permalänk
Medlem

Så här blev resultatet med min någorlunda väl fungerande DI-604:

Ping-statistik för 130.242.80.31:
Paket: Skickade = 210, mottagna = 210, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 22 ms, Högsta = 23 ms, Medel = 22 ms

Du ska kunna få lika stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

För jag har väldigt svårt att tro att en router för det priset skulle klarar av en sån hög throughput.

http://reviews.cnet.com/%20NetGear_RP614_4_Port_Cable_DSL_Rou...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor

Är 4100:an bättre än 804HV, och isåfall på vad?
Är det nån idé att jag köper en 4100 även om jag bara har en dator (har ju iofs en xbox då), tänkte mest på om man får bättre ping/stabilitet/skydd/whatever än med bara ett ADSL-modem?

Har Telia 24/1.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var hittade han 4100 Gaming-routen för 799kr med bf2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weew
Var hittade han 4100 Gaming-routen för 799kr med bf2?

Lansports

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lansports

Har dom nån hemsida man kan beställa ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weew
Har dom nån hemsida man kan beställa ifrån?

tyvärr inte vad jag vet. Men jag kan fråga honom imorrn.
edit senare idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du testat att uppdatera den till senaste updaten? Annars verkar det vara något fel på din. Jag maxar ofta min lina utan några problem och har som sagt aldrig behövt reboota den.

Firmware 1.5 kör jag på den.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på mina frågor? :/

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk
Medlem
Citat:

Firmware 1.5 kör jag på den.

Okej, vet inte om det kan vara det. Jag kör med 1.4...

Connection Up Time : 53 day(s), 23:33:14

...den la jag in för ~54dagar sen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Ingen som kan svara på mina frågor? :/

Om du endast kör en dator och xboxen och allt fungerar utan problem så klarar du dig säkert på vilken hemma router som helst.

Permalänk
Medlem

804HV är väl nästan lika dyr som en DGL-4100?

Permalänk
Medlem

Beställde en DGL-4100 nu från Dustinhome

Hoppas den funkar bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Beställde en DGL-4100 nu från Dustinhome

Rätt produkt och rätt butik tycker jag. God fortsättning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, vet inte om det kan vara det. Jag kör med 1.4...

Connection Up Time : 53 day(s), 23:33:14

...den la jag in för ~54dagar sen

Om du endast kör en dator och xboxen och allt fungerar utan problem så klarar du dig säkert på vilken hemma router som helst.

Men nu frågade jag ju inte om denna var bättre än en billig, utan om det gjorde skillnad om jag hade en router eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

din uppkoppling kommer inte att bli stabilare genom att du har en router imellan. tvärtom.

Däremot är det ibland trevligt i säkerhetsaspekt att sitta bakom NAT.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja prova 1,5 firmwaren på min DGL-4300 men den finns inte på deras svenska hemsida utan bara på den amerikanska och där står det

"This firmware is engineered for US products only.
Using this firmware on a device outside of the United States will void your warranty and may render the device unusable."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Men nu frågade jag ju inte om denna var bättre än en billig, utan om det gjorde skillnad om jag hade en router eller ej.

Sry förstod inte riktigt vad 804 var för något. Trodde det var från dlinks router serie. Jag skulle köpt en router om jag var du. Brandvägg bör man ha och mjukvarubrandväggar är ett jävla gissel. Så någon enkelt router är att föredra enligt mig.