Celeron 1,4GHz överklockad till mer än 4GHz

Permalänk
Melding Plague

Celeron 1,4GHz överklockad till mer än 4GHz

<font style="font-size: 10pt"><b>Celeron 1,4GHz överklockad till mer än 4GHz</b></font> <small class="small">tisdag 27 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Nordic Hardware anordnar årligen tävlingen Prestanda-SM, och i år har Robert ”Crotale” Kilhberg skickat in ett intressant bidrag i kategorin ”Procentuell överklockning”. Robert har lyckats med att överklocka sin Celeron Mobile 1,4GHz till 4159 MHz (!), vilket ger en procentuell överklockning på snudd ofattbara 197%. Inte helt oväntat leder han sin kategori.
<br />
<br /><i>”Att detta handlar om ett världsrekord i överklockning av Celeron Mobile-processorer är knappast någon överraskning, vi frågar oss däremot hur många som överhuvudtaget nått högra procentuell överklockningar någonsin?”</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.nordichardware.se/nyhet,9218.html" target="_blank">Nordic Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vilken rackare

Permalänk
Medlem

Nice undrar vad den presterar i super pi?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

i Procentuell överklockning räcker d väl me bara bios post lr?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

synd att processorn inte presterar nåt bättre oavsett hur mycket mer klockad den är, superpi ? sure thing , spel ? ehm ne:S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hehe riktigt nice clock

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Avstängd

undra om crotale tar 200% klock snart.
förra året hade han väl samm cpu.

bra jobbat crotale!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
synd att processorn inte presterar nåt bättre oavsett hur mycket mer klockad den är, superpi ? sure thing , spel ? ehm ne:S

Hmm det är en Celeron M bara så du vet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bara ta nån riktigt gammal processor på runt 100mhz, lyckas man pressa den till över 200 så har man ju tagit hans rekord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Bara ta nån riktigt gammal processor på runt 100mhz, lyckas man pressa den till över 200 så har man ju tagit hans rekord.

Det har man inte för då har man gjort en 100%:ig överklockning och hans var på 197%

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hmm det är en Celeron M bara så du vet...

Är det en Celeron M när CPU-Z identifierar den som en Northwood (Intel Mobile Celeron)?

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
i Procentuell överklockning räcker d väl me bara bios post lr?

Har för mig att man måste komma in i windows och kunna ta en printscreen från något program.

Min kusin ställde upp förr förra året och lyckades rätt bra trots att de började planera 5dagar innan tävlingen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Är det en Celeron M när CPU-Z identifierar den som en Northwood (Intel Mobile Celeron)?

http://www.nordichardware.se/image3.php?id=1232

Nej verkligen inte... my mistake, sorry... jag fick för mig att Crotale körde Celeron M i sin rigg.

Men det märkliga är att Celeron NW bara har L2 cache på 128kB.. verkar som om desktop varianten & mobile varianten skiljer sig på den punkten.. då kan där vara hyffsad prestanda i den med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

celeron i 4GHz lär väl prestera som en 2,5 p4

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ingenstans man kan läsa vilken setup han hade och hur han gjorde det?
Tänker mest på hur config ser ut när det gäller kylning etc etc..eller drog han bara upp den och printscreen i windows...så enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
i Procentuell överklockning räcker d väl me bara bios post lr?

Nä. Det ända som behövs är ett screenshot på CPU-Z. Därför klockar han i windows med systool. Ställer in en ny frekvens och är snabbt framme på F5 tangeten för att få en print screen. Sen kanske datorn dör 5sekunder senare men det spelar ju mindre roll.

Northwood är ju kärnan på CPUn. och det finns ju Celeron med Nortwood har jag för mig. SÅ varför skulle inte en Celeron M kunna ha det?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Northwood är ju kärnan på CPUn. och det finns ju Celeron med Nortwood har jag för mig. SÅ varför skulle inte en Celeron M kunna ha det?

Därför att Celeron M är en Pentium M med reducerad cache, och en Pentium M är allt annat än en Northwood?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Därför att Celeron M är en Pentium M med reducerad cache, och en Pentium M är allt annat än en Northwood?

B!

Gamla P4-baserade Celeron M heter också Celeron M, precis som den nya Pentium M baserade Celeron M.
Same name different shit typ.

Permalänk
Medlem

Han har en Celeron M med Northwood-kärna. Antar att han använde DI eller LN2 för att kyla processorn.
Skulle inte detta kunna vara ett världsrekord i procentuell överklockning? Har aldrig sett någon komma så högt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Förstasidan på TheInquirer måste kännas bra.

Permalänk

Nice överklockning:) Verkligen högt är det...Nu återstår det bara om han kan nå 200%:)

Permalänk
Medlem

Den heter Mobile Celeron, en Pentium 4-M med (Northwood) halva chachen och utan speedstep som P4-M har.

Celeron M är Pentium M med halva chache, finns som både banias och dothan.

Celeron M != Mobile Celeron. Och gamla bärbara celeron heter inte Celeron M.

Nog ingen annan modern processor som kommit så högt
Synd att det inte finns D1 stepping på så lågt klockade cpuer.