Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Vilka spel spelar du i Linux?

Som topic lyder, vilka spel spelar du i Linux? Native, emulerat, fulhackat, you name it. Själv spelar jag just nu Americas Army som fungerar utmärkt, och diverse godingar genom ScummVM.

Spel som de flesta känner till är:
Neverwinter Nights
Quake*
Doom*
Unreal*
Enemy Territory
Warcraft 3

Nämn gärna varianter på spel som ni tycker är särskilt roliga. Tanken är att detta ska bli en sorts samlingstråd för spel under Linux.

Program som kan vara bra:
ScummVM
DOSBox
DOSEMU
Wine / WineX / Cedega
XGame

Permalänk

Spelar knappt i linux men jag har installerat UT2004 och Quake III Arena. Båda native.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spelar Americas Army lite då o då. Ibland tankar man hem nåt demo.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
det enda jag spela(r/t) är xjump (Google )

Ah är det föregångaren till Icy Tower?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Brukar mest bli Neverball http://icculus.org/neverball/

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Spelar bara World Of Warcraft med Cedega 5.0.3

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckas får igång BattleField 2 under Linux?

//Nyfiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massivf
Någon som har lyckas får igång BattleField 2 under Linux?

//Nyfiken

Har inte testat själv men det ska ju funka, dock som med så många andra spel så funkar inte PunkBuster vilket gör det helt värdelöst att spela genom Cedega.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

jag spelar mest gamla goa hldm (via steam och cedega). funkar klockrent.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk
Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Hear, hear!

Ibland tar jag även ett paus från hoppandet och sliter mitt hår i frustration till den psykedeliska musiken och stämningen i pusselspelet "Fish Fillets".

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Warcraft 3
Baldurs Gate 2
World of Warcraft
Fallout 2

Permalänk
Medlem

Snesemulator
Quake 3
Unreal Tournament 2003/2004 (dock bara demo)

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Snesemulator

Ja emulatorer spelar man ju såklart. Om man ska säga de också så spelar jag:
SNES
NES
Atari ST
N64
Mega Drive
C64

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Permalänk

hmm.. när jag för cirkus 3 år sedan installerade denna burken installerade jag även Q3. Konstigt nog har jag fortfarande inte orkat köpa ett vettigt grafikkort för att spela det. Muddade ett bra tag med tintin++ och hängde mest på starmud. Finns alldeles för mycket annat som är roligt i *nix världen så man hinner inte riktigt med allt.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

jag hade gärnat velat spela i linux men jag kan inte hitta något program som ersätter rivatuner.

Måste ha RivaTuner för att kunna köra med pipsen öppna på mitt grafikort :/

Vet någon om det finns något linux program som kan öppna pipor på ett 6800LE?

Permalänk
Medlem

Inte så mycket av en gamer så det blir inga spel för min del, sen å andra sidan kör jag inte GNU/Linux heller, men ifall jag skulle bli sugen på att spela något så skulle det vara Unreal-serien.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Inte så mycket av en gamer så det blir inga spel för min del, sen å andra sidan kör jag inte GNU/Linux heller, men ifall jag skulle bli sugen på att spela något så skulle det vara Unreal-serien.

ja menar det.. "nytt inlägg. FLAGEL?! men.. han kör väl inte linux!"

jag kör en hel del med spel när ja får tid.
americas army.
quake, mest 4.
doom*
supertux
frozen bubble.
sen blir det att man testar lite olika demos och beta vertsioner.

Permalänk
Medlem

TRON, orkar inte vela med Windowsemulatorer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Quake3 med modden cpma, det är väl i princip det. Skulle gärna vilja få igång C&C generals men winecedega skiten strular och vägrar.

Något jag finner ganska irriterande dock är att när man minst anar det fryser sig spelet någon sekund och jag vet fortfarande inte vilken process som sabbar det för mig, kör alla andra program i kde på högre nice av dom som drar lite cpu då och då.
Känns som det är någon root-process som jävlas :/

Är det förresten någon av er som lirar quake3 i linux som lyckats få konsollknappen bredvid ettan, tangentbordslayouten för att dra ned konsoll default är jävligt mysko, men nu har jag vant mig (ALT GR + knappen till höger om å)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Xjump, vilket underbart spel
Jag antar att du har testat Icy Tower?

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Frozen bubble FTW!

Permalänk
Medlem

Ska nog dra igång starcraft när jag får ordning på allt i den "hårda" världen. (Flyttar till umeå)

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem

Supertux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
ja menar det.. "nytt inlägg. FLAGEL?! men.. han kör väl inte linux!"

jag kör en hel del med spel när ja får tid.
americas army.
quake, mest 4.
doom*
supertux
frozen bubble.
sen blir det att man testar lite olika demos och beta vertsioner.

BSD FTW! ;D

Men när det kommer till spel så fungerar nativespel till GNU/Linux i många (om inte alla aktiva) BSD-OS också och tur är väl det.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament 2004
Counter-Strike
Tactical Ops
Battle for Wesnoth
Moon-Buggy
Tuxracer
GTA: San andreas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frozen bubble!

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Unreal Tournament 2004
GTA: San andreas

Hur fungerar detta eminenta spel med Cedega? Vilket grafikkort har du och vilka inställningar kör du med?
GTA-serien är ju en av de få anledningarna till att ha kvar XP-partitionen som finns