Permalänk

100Hz @ TFT ?

Tjennare! är det nån som vet varför jag inte kan ha 100 Hz på min plattskärm ?. BTW jag har nytt grafikkort geforce6800 GS kan bara ha 75 Hz nu . förrut på min gammla dator med samma plattskärm hade jag Ati 9600Pro då kunde jag ha 100 Hz men nu funkar det inte. Har provat en massa olika drivisar också men det funkar inte. tackam för svar

Permalänk
Medlem

När man talar om TFT skärmar så bryr man sig inte om Hz:en för jag får bäst bild vid 72Hz 1280*1024.
Titta efter kontrasten,MS,Betrackninsvinkeln osv istället.
Dom flesta tft skärmar kör med max 75Hz bara för att upplösningen brukar max vara 1280*1024 vid 19tummare.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 100Hz @ TFT ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warmachine
Tjennare! är det nån som vet varför jag inte kan ha 100 Hz på min plattskärm ?. BTW jag har nytt grafikkort geforce6800 GS kan bara ha 75 Hz nu . förrut på min gammla dator med samma plattskärm hade jag Ati 9600Pro då kunde jag ha 100 Hz men nu funkar det inte. Har provat en massa olika drivisar också men det funkar inte. tackam för svar

Tror knappast du körde i 100Hz tidigare, möjligtvis att du trodde att du gjorde det.

Finns inga TFTs som klarar 100Hz vad jag vet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

vicotnik

Min skärm klarade igentligen bara 75 Hz men man kan kryssa bort, "vissa dom lägen skärmen inte kan visa" typ någe sånt och då gjorde jag det och tog 100 Hz funkade!

Permalänk
Medlem

Det gjorde det egentligen inte, efter som TFTs inte fungerar på det sättet. Kör man DVI är man väl låst till 60hz oavsett?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warmachine
vicotnik

Min skärm klarade igentligen bara 75 Hz men man kan kryssa bort, "vissa dom lägen skärmen inte kan visa" typ någe sånt och då gjorde jag det och tog 100 Hz funkade!

Oftast kan man välja lite vad som helst i listan och skärmen kommer glatt att ignorera det.

Verifierade du på något sätt att du var i 100Hz? T.ex. genom att aktivera Vsync och få konstanta 100 FPS i något spel, eller genom att titta på skärmens OSD eller liknande?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vicotnik

JAg lirar CS som de flesta gör
Jag körde med V-sync på, 100Hz, -freq 100 i launch options (cs)
Hade 100 Fps. Men nu går det licksom inte =/ hjälper iaff inte av att stänga av v-sync ..

Permalänk
Avstängd

även om du har 75hz så kan du ha 100fps och du märker skillnad mot 75fps. (OBS detta gäller endast tft)

Permalänk
Medlem

TFT använder inte uppdateringsfrekvens som en vanlig CRT......uppdateringsfrekvensen, som mäts i hz är svepfrekvensen på bildröret....och eftersom tft inte är uppbyggt av bildrör utan av en himla massa transistorer (något förenklat jag vet) så behöver man inte bry sig omuppdaterings frekvensen på tft.

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnnigmA
TFT använder inte uppdateringsfrekvens som en vanlig CRT......uppdateringsfrekvensen, som mäts i hz är svepfrekvensen på bildröret....och eftersom tft inte är uppbyggt av bildrör utan av en himla massa transistorer (något förenklat jag vet) så behöver man inte bry sig omuppdaterings frekvensen på tft.

Sant när man sitter och surfar eller liknande, men inte lika sant när man spelar. Speciellt då det är äldre "buggiga" spel som CS man pratar om, där spelet beter sig helt olika beroende på vilken framerate man har.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |