Mer information om Seagates trådlösa hårddisk

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Man kan överföra effekt med mikrovågor. Har funnits planer på stora solpaneler i spejset som skulle "beama" ner effekten med mikrovågor men det finns lite problem som om det t.ex. skulle flyga in fåglar i den osynliga strålen eller kanske ett flygplan *poff*

Va? Är mikrovågor farliga?

En lite mer advancerad lösning hade ju varit att skicka mikrovågorna som du säger fast få dem att skifta dimension. Då slipper man problemet med fåglar och flygplan

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Man kan överföra effekt med mikrovågor. Finns en del olika applikationer man kört med mikrovågor. Har funnits planer på stora solpaneler i spejset som skulle "beama" ner effekten med mikrovågor men det finns lite problem som om det t.ex. skulle flyga in fåglar i den osynliga strålen eller kanske ett flygplan *poff*

Grillad kyckling?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hur är det med säkerheten på WUSB?

Permalänk
Medlem

med WUSB kan man ha trådlöst nätverk utan switchar, gott enkelt trådlöst nätverk med 480MBit/s, varje dator utökar räckvidden.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på hur lätt det ska vara för grannen å kika på ens privata filer ?

Permalänk
Medlem

Man får väl köra kryptering på diskarna.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
LOL!

Man kan ju gjuta in diskarna i väggen med betong istället. Lär dock dö av värmeslag

Sen kommer man på att man glömde strömkablarna till diskarna :D, riva hela vägen då

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Perfekt warezhårddisk! 10 stycken sådana inbyggda i väggen, polisen kommer aldrig hitta något.

du ska fan få bli minister när jag kommer till makten xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Grillad kyckling?

haha, snarare "ingen signal".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Sant det är ju drömmen ändå, trådlös ström. Tror inte ens det är påtänkt i Scifi.

Höll inte Tesla på med "trådlös" ström fast tror inte det blev någon hit när så mycket "försvann" (luft har så stort motstånd)...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Jo men Tesla skapade inte jonkanalker i luften med en laser ... ger ganska litet motstånd.

Annars var han nog en spännande farbror...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Discokungen

Jonkanaler? Please explain ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jonisera luften, eller ja en av gaserna som den består av ... t.ex. kväve. Görs av en laserstråle i rätt frekvens. Negativa joner leder ström bra.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Jonisera luften, eller ja en av gaserna som den består av ... t.ex. kväve. Görs av en laserstråle i rätt frekvens. Negativa joner leder ström bra.

Kan bli ett kul vapen oxo: http://en.wikipedia.org/wiki/Directed-energy_weapon#Electrola...

Permalänk
Medlem

Aye

Rykten säger att säkerhetspolisen i japan hade tazers av denna variant tillgängliga under OS där. Även kallade Fazers. Igenom att ge strömen rätt frekvens så kan man lamslå närvsystemet utan att det äns gör ont (skillnaden på stunngun och tazer ligger i frekvenserna). Det fina är att det autonoma systemet inte påverkas om det görs rätt, dvs hjärta, tarmar, osv fungerar. Dock så kommer ofret troligtvis falla till marken och kan skada sig på så vis.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skee^
med WUSB kan man ha trådlöst nätverk utan switchar, gott enkelt trådlöst nätverk med 480MBit/s, varje dator utökar räckvidden.

Går med wifi också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoRRe
Bara jag som tänker på hur lätt det ska vara för grannen å kika på ens privata filer ?

Var det första jag tänkte på. Halvsmidigt med trådlös hårddisk, visserligen lite kul att kunna gömma hårddisken långt borta så kan man ha en helt ljudlös dator med mycket lagringsutrymme. Men gissar att det inte är så smidigt att köra ett OS på det (långa accesstider m.m. + att om den tappar signalen är det inte så kul).
Så känns nästan inte som det duger som en permanent lösning. Och som temporär lösning så är det ju faktiskt inte särskilt jobbigt att dra en vanlig USB sladd, särskilt inte när man ändå måste hålla på å pilla med strömsladden.
Nä WUSB må ha sina användningsområden men trådlösa hårddiskar är inte ett av dem! (tycker jag)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Man får väl köra kryptering på diskarna.

De kan ju fortfarande radera information och spara egen information vilket knappast är särskilt kul. Om man inte kan lita på att informationen är kvar nästa gång man ansluter så måste man ju ha en kopia på det och då rök nästan halva vittsen

Sen är problemet med sådana här lösningar att det är svårt att ändra dem när de väl är ute och om det sen knäcks så sitter man där.
Och i värsta fall så krävs det egen mjukvara på datorn också och då blir den inte särskilt smidig att ta med sig överallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Aye

Rykten säger att säkerhetspolisen i japan hade tazers av denna variant tillgängliga under OS där. Även kallade Fazers. Igenom att ge strömen rätt frekvens så kan man lamslå närvsystemet utan att det äns gör ont (skillnaden på stunngun och tazer ligger i frekvenserna). Det fina är att det autonoma systemet inte påverkas om det görs rätt, dvs hjärta, tarmar, osv fungerar. Dock så kommer ofret troligtvis falla till marken och kan skada sig på så vis.

Problemet är väl om personen man 'skjuter' har pacemaker eller nåt sånt..
Såg nåt om det på discovery och det var väl den enda stora nackdelen med dem om jag minns rätt. En rätt allvarlig nackdel faktiskt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Problemet är väl om personen man 'skjuter' har pacemaker eller nåt sånt..
Såg nåt om det på discovery och det var väl den enda stora nackdelen med dem om jag minns rätt. En rätt allvarlig nackdel faktiskt.

Hjärtat fungerar ju iofs på samma sätt (även om man bara ersätter en grej som får hjärtat att fungera) så igentligen borde det orsaka lika mycket problem på de med peacemaker som med de utan. Men hur många skurkar har peacemaker igentligen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Trådlöst är framtiden. Som ni tidigare påpekat så måste man trots allt försörja diskarna med ström, men detta är ett steg i rätt riktning. Skulle vara skönt att kunna gömma diskarna i ett skåp, med bra ventilation förstås. Då behöver man bara en liten disk i själva burken som man kör Windows på.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Trådlöst är framtiden. Som ni tidigare påpekat så måste man trots allt försörja diskarna med ström, men detta är ett steg i rätt riktning. Skulle vara skönt att kunna gömma diskarna i ett skåp, med bra ventilation förstås. Då behöver man bara en liten disk i själva burken som man kör Windows på.

Bara för att trådlöst är framtiden så betyder det inte att trådlöst är bättre eller ens bra i sin nuvarande form. Allt tar tid att utveckla och det är lätt att bli fartblind och inte se nackdelarna med ny teknik.

Personligen skulle jag föredra en liten mini-itx server med vanliga hårddiskar i ett skåp med trådbundet nätverk än trådlösa hårddiskar. Som bonus kan man använda servern till andra saker också.

Om man tvunget måste köra trådlöst skulle jag föredra någon optisk lösning med laser eller liknande. Då skulle det gå läskigt snabbt och så länge man håller sikten fri så är det stabilare samt att man slipper oroa sig för att grannen kan avlyssna det.

Permalänk
Medlem

En annan nackdel är att tjockare tyg, en frack eller nåt, stoppar strålarna.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.