Hur mycket datorkraft behövs för att datorerna skall bli listigare än oss?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket datorkraft behövs för att datorerna skall bli listigare än oss?

Hej vet inte vilken tråd jag skulle lägga denna fråga/tanke!

jag tänkte då människan börja jaga för att överleva att göra upp eld utan nån visa hur man gjorde, alltså hur mycket cpu kraft krävs för tex upptäcka hur man gör upp eld eller hur man hugger till flinta utan nån info mer en drivrutinerna....

kan dagens totala datorkraft slå människans list och uppfinnings rikedom!

kanske har formulerat frågan fel nån som har en bättre ide?

[size="1"]Topic redigerad av GAPa.[/size]

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tror jag inte. Datorer "lyder bara order" den har inte precis någon fri vilja. Dessutom så tror jag det är nästanintill omöjligt att få en robot/dator att tänka "Logiskt" som en männsika så att den t ex "ser" att en bil är smutsig och avgör att tvätta den osv..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Hedersmedlem

Datorns beräkningskraft är ungefär som en bils hastighet. Hur mycket snabbare än en människa måste en bil vara innan den uppfinner flintyxan?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Nezerv: Japanerna har byggt en robot som SJÄLV lärt sig att gå.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Datorns beräkningskraft är ungefär som en bils hastighet. Hur mycket snabbare än en människa måste en bil vara innan den uppfinner flintyxan?

Haha lustig liknelse.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

Kan svara lite på den....
Dom bästa AI idag har ungefär som en 1-2årings intelligens... Grejen är att datorer inte kommer bli så mycket bättre. Det som behövs är bättre algorithmer...

Att lära en robot att gå är relativt enkelt jämfört att få en robot att hantera vilken situation som helst.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det är en ganska svår fråga att svara på .. enligt vissa beräkningar så ligger en genomsnittlig hjärnas beräkningskraft på 100 Teraflops .. och världens snabbaste datorsystem , IBM BlueGene/L system ligger på 280 Teraflops. Men det betyder inte man skulle kunna simulera en vanlig hjärna på den. Problemet är att en hjärna och en dator är uppbyggda på extremt olika sätt, bl.a. så tillåter en hjärna extremt parallelliserade beräkningar .. vissligen så har IBM BlueGene/L 131,072 st processorer .. men om man jämför det med de 100 miljarder neuroner som finns i en vanlig hjärna så är det ganska lite.

electro: Det finns ingen AI som har 1-2 årings intelligens, möjligen i vissa aspekter , tal m.m, men inte som ett helhetsperspektiv.

Det största problemet är inte beräkningskraften , utan att man inte vet hur hjärnan fungerar helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

its all about the neuroner...nä men det är som man säger...HUR får vi en hjärna av dessa cpuer?
vet helt enkelt inte hur den funkar! men någon dag så kanske...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

JonnyK; Det är ändå inte något vidare otroligt imo. Om den hade lärt sig att använda ett tagentbord, eller kunna lära sig att anpassa sig efter speciella situationer vore något, men att gå är lite för lätt..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Det vore coolt om man det fanns något snabbt interface mellan en mänsklig hjärna och låt oss säga en överklockad opty Dual-core.
Snacka om bra huvudräkning.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk

Såg en artikel om detta i "Vetenskaps Värld", dock är detta hypoteser, men dem påstod om datorkraften utvecklas med SAMMA hastighet som idag . Så har dem nått mänsklig intelligens år 2035. Dock behöver datorn ett eget medvetande.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Det vore coolt om man det fanns något snabbt interface mellan en mänsklig hjärna och låt oss säga en överklockad opty Dual-core.
Snacka om bra huvudräkning.

Tangentbord, mus och bildskärm är väl tillräckligt för att få hjärnan att dra nytta av en dator.
Kalkylatorn, excel, matlab eller liknande så kan du få hjälp med huvudräkningen.

Permalänk
Medlem

Om du tar en dator som är maxad med hårdvara som är 200 år frammåt i tiden så kommer den ändå inte att vara smart om den inte är programerad rätt i precis rätt program som tillåter den att gå utanför programeringen och faktiskt lära sig själv.

Det är inte hårdvaran som gör en smart dator nu, det är programeringen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

2035 - Terminator IV?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

eftersom ingen vet säkert hur hjärnan fungerar så blir det svårt att göra ett program till en dator så att datorn kan simulera en hjärna. men när människan väl listat ut det och kommit fram med organiska processorer så ska nog det också kunna gå...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

alla som har läst science-fiction vet att det blir oundvikligen krig om människan släpper lös en RIKTIG AI. nu kan man tycka vad man vill om science-fiction och liknande men teorin håller tycker jag. och en riktig AI skulle i termens fulla mening aldrig kunna kontrolleras då den i så fall skulle bli en så kallad RI, restricted intelligence. eller vad man väljer att kalla det.
mkt intressant men även förmodligen löjligt farligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nezerv
Tror jag inte. Datorer "lyder bara order" den har inte precis någon fri vilja. Dessutom så tror jag det är nästanintill omöjligt att få en robot/dator att tänka "Logiskt" som en männsika så att den t ex "ser" att en bil är smutsig och avgör att tvätta den osv..

En dator lyder bara order i samma utsträcking som människan. Om du bryter ned allt i fysik så har inte hjärnan heller fri vilja.

Permalänk
Medlem

Liv

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt, fast en dator är programmerad. Det är inte en människa, en människa har mycket (helt) fri vilja. T ex så kan jag besluta att gå runt och slakta min bror osv men det kan inte en dator. Om man lämnar en dator på en stund och återkommer så märker man precis inte att datorn "fick tråkigt" och beslöt sig själv att spela upp musik. det gör den inte. Varför? den är inte programmerad till det.

Visst, människan lyder vissa order som kroppen/hjärnan ger den delvis också. Fast människan har ändå till 85+% fri vilja, kanske även mer (eller mindre för den delen) beroende på hur stark självdisciplin man har. En vanlig kontors/spel dator, har imo, 0-1% fri vilja.

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

jag tror att datorn måste få vara i en kropp med ungefär samma egenskaper som människan (hörsel, känsel, syn, luktsinne, smak) och kunna ta hand om all information som den får för att kunna utvecklas till en nivå i närheten av en människa. som boris sade - vi är programmerade av vår omvärld. det lilla vi hade från början var instinkter (de få som människan har), och utefter de förutsättningarna har vi lärt oss det vi kan idag.

vi har nog en bra bit kvar innan positronhjärnsbestyckade robotar har hittat fram till var mans hem

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nezerv
Mycket möjligt, fast en dator är programmerad. Det är inte en människa, en människa har mycket (helt) fri vilja. T ex så kan jag besluta att gå runt och slakta min bror osv men det kan inte en dator. Om man lämnar en dator på en stund och återkommer så märker man precis inte att datorn "fick tråkigt" och beslöt sig själv att spela upp musik. det gör den inte. Varför? den är inte programmerad till det.

Visst, människan lyder vissa order som kroppen/hjärnan ger den delvis också. Fast människan har ändå till 85+% fri vilja, kanske även mer (eller mindre för den delen) beroende på hur stark självdisciplin man har. En vanlig kontors/spel dator, har imo, 0-1% fri vilja.

Du har ingen fri vilja, bestämmer du dig för att döda din bror så är det på grund a dom elektriska impulserna i din hjärna som rör sig efter fysikens lagar.
Och en vanlig dator hittar inte på något eftersom programmen inte ger upphos till "fri vilja" (som inte finns ens hos oss)
Men får helt enkelt se till att ge datorn en möjlighet att göra saker och själv iakta resultatet för att den ska börja få för sig att göra saker av "fri vilja". Typ med drivrutiner... som våra instinkter. Same shit different name.

Permalänk
Medlem

En sån här räcker:

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

Vi människor är programmerade efter evolution och det är det följer fast vi tror att vi har fri vilja men egentligen så har vi det inte! Vi reagerar på ett visst sätt i en viss situation efter som vi har det inprogrammerat/lärt oss.

Skulle väl säga att en dator är mer som en insekt i sättet att tänka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Kan svara lite på den....
Dom bästa AI idag har ungefär som en 1-2årings intelligens...

Som merparten av medlemmarna här menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Kan svara lite på den....
Dom bästa AI idag har ungefär som en 1-2årings intelligens... Grejen är att datorer inte kommer bli så mycket bättre. Det som behövs är bättre algorithmer...

Att lära en robot att gå är relativt enkelt jämfört att få en robot att hantera vilken situation som helst.

Så du kallar min dator för en 0.00000000001 åring??? *grinar*

Permalänk
Medlem

-Boris-; Visst, om jag slaktar min bror beror det delvis pga dom elektriska impulserna i min hjärna. Men det räknas ändå som fri vilja. Och människor (Vi & du som läser detta) har fri vilja imo. T ex om en männsika inte har ätit & drucikt på 24h eller liknande så försöker han/hon med största sannolikhet få fram föda om han inte sover/ligger i koma eller liknande. Men har människan tillräckligt stor självdisciplin så kan han fakiskt svälta sig själv till döds även om det finns föda omkring han/hon (Även om detta vore nästan Mentalt omöjligt). Visst, det finns ingen anledning att han/hon skulle göra så men ändå, det går teoretiskt.

om alla elektorniska impulser i hjärnan rör sig efter fysikens lagar, så skulle alla (Enligt mig iaf) människor bete sig som alla andra. Det gör vi/dom inte. pga fri vilja.

Kan även tillägga att jag inte tror att den här disskutionen går någon vart, torde ev. låsas eller dylikt.

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Det som särskiljer människa från dator (tex 1-årig människa mot en AI med samma kapacitet) är människans förmåga att tänka. För en dator är det egentligen motsvarigt med uträkningar och kalkyleringar. Och troligtvis så kommer datorer inte att kunna förmå sig själva att agera på ett sådant sät som kan vara mot all logik. För just denna egenskap är ganska viktig under människans utveckling. Det är först när saken i fråga lyckats som den inte längre strider mot logiken.

Är rörigt, inser det men så tänker jag iaf.

"Nezerev: Kan även tillägga att jag inte tror att den här disskutionen går någon vart..."

Haha no shit sherlock

Boris: Vad kom först; hönan eller ägget? Samma sak med viljan eller elektriska impulserna. Är det pga av fria viljan som impulserna uppstår som sedan får oss att agera eller är det de elektriska impulserna som får oss att vilja att göra saker.
Och knäcker du den nöten så är det garanterat nobelpris för dig

Permalänk
Medlem

Det är en uppfattnings fråga.Jag tror tex aldrig att en dator/AI kan bli lika fulländad som en människa.Mycket på grund av att datorn inte kan nödvändighetslagen eller vara anpassningsbar.Säg tex att ett operativ system blir infekterat av ett virus som tar bort exe-filer,för att virus prog ska upptäcka detta o slå larm måste den vara programerad för att göra det.

rent sagt måste prog/roboten vara anpassningsbar som vi människor, därför har vi människor varit så framgångsrika.datorn kan inte anpassa sig utan att vara programerad till de och då bara till en viss del.

Man kan säga att AI/dator är som en gammal borrmaskin,borrmaskinen gör bara va mästaren vill genom att tex styra den o så, datorer/AI kommer alltid vara mekaniska.med de menar ja att datorn alltid kommer att vara statisk som inte kan ta egna initiativ.

min åsikt om detta ämne

ps:en dator/AI kan inte programera en bättre dator/AI det är mitt argument

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En dator lyder bara order i samma utsträcking som människan. Om du bryter ned allt i fysik så har inte hjärnan heller fri vilja.

Och vad grundar du det på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du har ingen fri vilja, bestämmer du dig för att döda din bror så är det på grund a dom elektriska impulserna i din hjärna som rör sig efter fysikens lagar.
Och en vanlig dator hittar inte på något eftersom programmen inte ger upphos till "fri vilja" (som inte finns ens hos oss)
Men får helt enkelt se till att ge datorn en möjlighet att göra saker och själv iakta resultatet för att den ska börja få för sig att göra saker av "fri vilja". Typ med drivrutiner... som våra instinkter. Same shit different name.

Världen är inte deterministisk i den bemärkelsen att om du vet alla fakta om världen så kan du ändå inte räkna ut exakt vad som skall hända. Åtminstone enligt nu nådande teorier.
Därmed kan du inte utesluta att det finns en fri vilja.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Hur bra AI en dator än har, är det alltid än människa som gjort den.

En dator kan bara bli snabbare än människor om man säger åt den att göra något. Utan instruktioner stannar den, och den kan inte ha "sunt förnuft" som en människa har, på så många områden.

Du skulle behöva programmera datorn för att möta alla situationer den kan tänkas möta.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.