Skall man ta Creative Audigy 4 eller X-FI Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Undrar vilket kort man skall investera lite pengar i.

Skall jag ta
-Creative Sound Blaster Audigy 4 PCI, 7.1, EAX4.0. Pris 600:-
eller
-Creative SB X-Fi XtremeMusic. Pris 1100:-

Är det värt dom 500kr.

Lyssnar på music för det mesta gaming ej hög prioritet.

Sen har jag hört att det är lite strul med dom nya X-Fi korten.
Vilka drivrutiner kan ni rek.

Permalänk
Medlem

har hört att xfi kan få dina mp3s att låta bättre tack vare crystalizer(?)

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
har hört att xfi kan få dina mp3s att låta bättre tack vare crystalizer(?)

Det är lite delade åsikter ang. det. Vissa säger att den manipulerar musiken. Själv skulle jag vilja att ljudkortet släpper flät inte lägger till några DSP eller nåt annat.

Permalänk
Avstängd

vem har delade åsikter om det? X-Fi är väldigt mycket bättre.

strullet med dom billigaste modelerna finns det redan en patch för så det behöver du inte oroa dig för ^^

sen om det är värt att få ett mycket bättre ljud kort för bara 500 kan bara du svar på

själv är jag extremt nöjd med mitt FPS, använder det mest till spel men det är grymt till mp3 oxå.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Musikälskare

eller så börjar du med att köra med det inbyggda ljudkortet om du har ett sånt, är det bra så slipper du lägga ut pengar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
eller så börjar du med att köra med det inbyggda ljudkortet om du har ett sånt, är det bra så slipper du lägga ut pengar

Det är kanske det han kör på nu?

Jag hade köpt X-Fi iaf, tycker inte att audigykorten är bra, mitt inbyggda ljud på mitt DFI är nästan likvärdigt, var lite inne på att köpa ett, därför jag vet eftersom jag testade.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Funderar också på samma kort, men jag spelar mest. Visst duger detta kort om man jämför med att jag kör med inbyggt ljud nu? Har liksom inte så höga krav mer än att jag tänkte köpa ett riktigt ljudsystem istället för de futtiga två högtalare och en liten baslåda som jag har nu.

Frågan är vilken, när det gäller ljudprylar är jag helt novis på området.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Om du mest lyssnar på musik (och bara vill ha stereo) så varför inte Creative E-mu 0404. Kostar typ som X-fi Extreme Music, men ska vara bättre på musik (fast sämre på spel).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Re: Skall man ta Creative Audigy 4 eller X-FI Xtreme Music

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

Jag har nämnt detta angående Audigy 4 i en annan tråd.

Audigy 4 är i princip ett Audigy 2 Value, inte likt Audigy 4 pro.

Köp då mycket hellre en Audigy 2 ZS (bulk) för samma pris.

X-Fi XtremeMusic får någon annan yttra sig om.

edit. Inlägget kraftigt redigerat.

Permalänk

Re: Re: Skall man ta Creative Audigy 4 eller X-FI Xtreme Music

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
.../BLAJ/...

Nu snackar du väl ändå en del skit "utanför tråden". Det är väl olika DACs och op-amps iaf mellan Fatal1ty och Elite pro och de har båda lite bättre än resten. Om jag har förstått rätt då...

Edit: Ja, jag hade förstått rätt. Jippie

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Tack Legendary21.

Jag kollade lite mer noggrant, min teori stämde inte så jag tar bort mitt offtopic.

Ej trådrelaterat.

Här är lite bilder...
X-Fi Elite Pro:
http://www.ixbt.com/multimedia/creative/x-fi/card-big.jpg

X-Fi Fatal1ty:
http://www.hardware.no/tester/lyd/creative_x-fi_fatal1ty/525p...

X-Fi Platinum:
http://ascii24.com/news/i/hard/article/2005/09/07/imageview/i...

X-Fi XtremeMusic:
http://www.tomshardware.fr/images/av/20050817/X-Fi_ExtremeMus...

Permalänk
Medlem

Köp ett X-Fi XtremeMusic såklart!!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Lite sent kanske. Blir jädra skillnad på ljud i spel med X-FI. Helst BF 2. Musik kan jag inte klaga på heller. Jag kör mest med lurar. Surround joxet för lurar vart helt underbart. Kollade på Saving Private Ryan och nu hör man vart kulor osv skjuts ifrån. Bara slå till om du inte gjort det isåfall vilket köpte du?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Tänk på vad du ska göra med ljudkortet. Surround är oftast inte med xvid-rippade filmer Men för spel är det ganska vanligt

Permalänk

Surround eller ej, X-Fi låter helt otroligt bra. Jag lyssnar mest på musik iofs, men jäklar vad jag blev förvånad första gången jag lyssnade på mina låtar med kortet. Skulle inte kunna tänkam mig att lyssna utan crystalizer nu när jag är van.

Permalänk
Medlem

Crystalizern går att stänga av om man inte gillar den..

Funderar du på nyköp, köp då x-fi.. hade du haft ett audigy2 zs så är det tveksamt om det är värt dom pengarna. Prylbög som man är så är det ju hursomhelst trevligt med nya prylar (iallafall innan man tar sig en funderare på om det är värt dom pengarna man har lagt ut).

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Satt med ett SB Live innan och det vart iaf skillnad i nästan samtliga spel, sen är det 24bitars också och stöder OpenAl i quake4 t.ex.. kör det med Creative t6060.. kanske låter lite töntigt men jag tycker fan det låter bra.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Satt med ett SB Live innan och det vart iaf skillnad i nästan samtliga spel, sen är det 24bitars också och stöder OpenAl i quake4 t.ex.. kör det med Creative t6060.. kanske låter lite töntigt men jag tycker fan det låter bra.

om jag inte minns fel så är audigy 2zs också 24 bitars och det har även stöd i quake4 (openal)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvaran som följer med gör att det låter bättre med X-Fi dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
om jag inte minns fel så är audigy 2zs också 24 bitars och det har även stöd i quake4 (openal)

Mycket möjligt.. dock går väl inte audigy 2 ZS att få tag i så lätt längre.. sen är audigy 4 över ett år nyare.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

audigy 2 ZS finns på typ pc-city elgiganten onoff mm har inte helkoll men har ofa sett såna

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis från ett Audigy2 ZS till XtremeMusic och det sistnämnda låter faktiskt väldigt mycket bättre.

Oavsett om man slår på Crystalizern eller CMSS, så kommer detaljer i både spel och musik fram som jag överhuvudtaget inte hört förut.

Jag kan varmt rekommendera kortet!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Tänkte oxå handla ett X-Fi, vet inte vilket...

Jag skulle gärna höra vad det är för skillnad på XtremeMusic, Platinum och Fatal1ty. Någon som vill bidraga med detta? Jag vet ju att man inte får en I/O-drive med XtremeMusic, men är det någon kvalitets/prestanda-skillnad?

Vad är det man får extra för de 500-1000kr man får lägga ut för Platinum/Fatal1ty förutom I/O-driven?

Kortet ska spela ihop med Creatives G500 eller s750 och användas för spel o musik i första hand. Film kör jag via H/K:n till tv-soffan.

ps. Just nu så spelar G500 ihop med inbyggda ljudet på DFI-brädan, och det låter faktiskt bra... men det är ju inte X-Fi... ds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo

...mitt inbyggda ljud på mitt DFI är nästan likvärdigt

njae... kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
njae... kan det verkligen stämma?

nej det är inte så troligt hehe..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

X-Fi FTW=)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för HD?

Anledning att jag frågar är för att X-Fi fungerar uruselt på system med snabba diskar såsom SCSI och RAID. Det bara sprakar i högtalarna om hårdisken jobbar samtidigt som ljudkortet vill spela upp ett ljud.

Tydligen kräver kortet en hel av PCI-bussen och finns det redan en snabb disk där så blir det tjockt.

Har själv detta fel och en nödlösning blev att begränsa hastigheten för SCSI-disken, dock tappar jag en hel del i överföringshastighet så det är inget jag tänker stå ut med. Man tappar liksom fördelen med SCSI om man tvingas ställa ned hastigheten.

Jag sittter och hoppas på att det uppdaterade kort som Creative skickar till mig ska fungera bättre. Har dock inga höga förhoppningar.

Trots sprakande ljud så kunde jag höra att det lät klart bättre än mitt gamla Live! samt att det orkar med högre inställningar.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske, men är det någon som har koll på hur Audiotrak (prodigy), Esi (julia) och M-Audios (revolution) kort står sig i jämförelse med creatives grejer? Hade ett Audigy när det var relativt hett fortfarande och drivrutinerna till det såg till att hela maskinen vart instabil, så jag är inte så sugen på att lägga 1000 pix på ett x-skit.