Permalänk
Medlem

Skillnad på TFT och LCD?

vad är det för skillnad på TFT och LCD? sökte men hittade inga vettiga resultat.

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk

Ingen alls, samma sak. Dagens platta skärmar använder TFT LCD.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Är det inte så att TFT är en TYP av LCD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMan
Är det inte så att TFT är en TYP av LCD?

det är därför jag frågar...

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Klumpigt antaget av mig kanske, det är såklart inte samma sak. Antog bara att du undrade om det var skillnad på TFT- och LCD-skärmar, då olika affärer använder olika benämningar på samma sorts skärmar.

Visa signatur

db^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Klumpigt antaget av mig kanske, det är såklart inte samma sak. Antog bara att du undrade om det var skillnad på TFT- och LCD-skärmar, då olika affärer använder olika benämningar på samma sorts skärmar.

Hmm, den där Wikipedia-artikeln kanske man skulle justera, i alla fall biten "analysts consider MVA a technology without a bright future", eftersom man med "Overdrive"-tekniker har minskat responstiderna avsevärt för MVA. Till exempel så har VP191s/b en MVA-panel med 8ms responstid, även VX924:an har MVA:panel med 4ms responstid (fast i verkligheten är responstiden som för alla andra TFT:er längre).
Personligen tycker jag att VP191s/b är den bästa allroundskärmen på marknaden just nu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

VX924 har TN Film, med Overdrive.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

men GUUUUUD så dyr, funderar på en http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078996 är det nått att ha?? spenderar inte med än 3000kr om jag nu köper mig en TFT

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDRULEZ
men GUUUUUD så dyr, funderar på en http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078996 är det nått att ha?? spenderar inte med än 3000kr om jag nu köper mig en TFT

Är väl inte "GUUUUUUD så dyr"... Finns ju skärmar för betydligt högre summor.

Ska du ha en TFT för ungefär 3000 balubas skulle jag köpa en Samsung 913b utan att ens fundera, spec. om du ska spela.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
VX924 har TN Film, med Overdrive.

åh fan, jag vet att VP191 har MVA i alla fall, jag tog för givet att 924:an hade det också, eftersom MVA tjänar mest på overdrive.
Jag har kollat runt och hittar faktiskt ingenstans utskrivet vad för sorts teknik som används i 924:an, utan enbart att de använder AU Optroncs AU190EN4 V.5 - panel, knepigt.

Jaja, hur som helst står min synpunkt kvar i och med VP191s/b, som jag tycker är en mycket bra skärm, som visar att MVA-tekniken har en framtid och är minst lika bra eller bättre än TN-film.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Permalänk

Är inte en bra LCD dyrare än en bra TFT?

Visa signatur

Yertle the Turtle
Yeap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tisselito
Är inte en bra LCD dyrare än en bra TFT?

TFT är en LCD-teknik.
TN-film, MVA och IPS är olika TFT-tekniker.

LCD är ett väldig vitt begrepp, LCD-skärmar finner du till exempel på en digitalklocka likväl som i en datorskärm. Det finns en hel hög olika LCD-tekniker, men det är TFT-som används för datorskärmar och LCD-TV. (LVD-TV har ofta MVA/PVA eller IPS-paneler)

TN-Film ger snabb responstid, men sämre betraktningsvinkel och färger.
MVA/PVA har bra färger, men ofta sämre responstid än TN-Film (med overdrivetekniker blir de snabba, men det får bieffekter som syns när mörka objekt rör sig mot en mörk bakgrund)
IPS (S-IPS) ger bäst färgåtergivning, och har betraktningsvinklar någonstans mellan TN-film och MVA/PVA,dessutom her de långsammast responstider.

Visa signatur

~Pelle~