Viewsonic - världens/sveriges sämsta support?

Permalänk

Viewsonic - världens/sveriges sämsta support?

Alltså, viewsonic har nog den sämsta jävla supporten jag någosin stött på.

Jag har precis köpt mig en VX924, och det enda jag stör mig på (ganska mycket nu efter ett tag) är ljuset från alla kanter som är väldigt synligt vid mörka miljöer.

Bilder:
http://www.cyd.liu.se/users/~mikjo243/VX924_1.jpg
http://www.cyd.liu.se/users/~mikjo243/VX924_2.jpg
http://www.cyd.liu.se/users/~mikjo243/VX924_3.jpg

Eftersom jag läst att 30-50% av skärmarna som går ut har mer ljus än de SKA ha så ringde jag o frågade... då säger de att jag ska FAXA in bilderna jag tagit på monitorn.

Jag FÅR inte maila in dem. Nejdå, jag måste först skriva ut dem (sämre kvalitet än maila) sen faxa dem (ännu sämre kvalitet, och ev. svartvitt).

Jag måste skriva på faxet vad problemet är trots att det är bildebevis. Jag måste skriva mitt telefonnummer (så att de vet vem jag är) på faxet, så ringer de se upp mig och pratar om det. För jag kunde inte få något felanmälningsnummer nu på direkten, nej det gick ju inte! Och faxet ska skickas till Nederländerna, och det är också därifrån de kommer att ringa upp mig.

Jag berättade snällt att jag absolut inte har någon fax, och för tillfället inte heller någon fungerande skrivare. Då fick jag till svar att jag får gå till posten och faxa, och även skriva ut om det är så. Va fan?!

Lever vi inte på 2000-talet? Vet dem inte vad EPOST är?

Det luktar illa om detta. Väldigt mycket tyder på att de VILL att jag ska tröttna, och strunta i att kräva en ny bättre skärm utan (i alla fall mindre) kantljus.

Fy fan va dåligt! Hade jag vetat om hur deras support och tillvägagångssätt är så hade jag ALDRIG köpt en Viewsonic.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
http://basun.sunet.se/faxfaq/

Ja det är ju jättebra. Men jag tycker inte man ska behöva faxa alls. Och det verkar inte som man kan faxa bilder via den där tjänsten? Det är ju bildebevis de ska ha, via fax, bra kvalitet... lol

Permalänk
Medlem

Hm.. just det här bilderna kräver ju verkligen hög upplösning och det får du ju knappast med fax.. faxar du bilderna ovan blir de typ helt svarta förmodligen... riktigt dåligt. Det var den skärmen jag tänkt köpa när jag byter till TFT, men jag ska kanske titta vidare då... fan att de orkar.. visst, de har rutiner men samtidigt finns det ju fingertoppskänsla och det GÅR alltid att fixa. Jag vet, för jag jobbar med kundsupport själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Hm.. just det här bilderna kräver ju verkligen hög upplösning och det får du ju knappast med fax.. faxar du bilderna ovan blir de typ helt svarta förmodligen... riktigt dåligt. Det var den skärmen jag tänkt köpa när jag byter till TFT, men jag ska kanske titta vidare då... fan att de orkar.. visst, de har rutiner men samtidigt finns det ju fingertoppskänsla och det GÅR alltid att fixa. Jag vet, för jag jobbar med kundsupport själv.

Precis.

VX924 är grymt bra förutom ljuset. Och om det stämmer det jag läst om att upp till 50% brukar vara sämre än de resterande så hoppas jag verkligen på en VX924 utan allt kantljus, för den är grymt bra för övrigt, och sist men inte minst, snygg som f*n.

Permalänk
Medlem

Kan säga att farsans företag köpte in 14 sånna där skärmar, och ingen hade det där problemet

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Varför inte gå på försäljaren direkt för du har väl garanti på skärmen? Om nu säljaren säger att dom inte har hand om reklamationer så hänvisar du dom till Konsumentköplagen och särskilt denna rad under rubriken:

Reklamation på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

------------------
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
------------------

Märk väl KAN inte SKALL så försäljaren har fortfarande ansvaret vid reklamationer men däremot kan det ta längre tid att få det åtgärdat men vad jag vet så är praxis 30 dgr för längre ska man inte behöva vänta.

Om säljaren iaf tjafsar så tala om för han att Viewsonic lever i 1800-talet och vill ha bildbevis FAXAT till sig.

Sen har du även detta under rubriken Avhjälpande och omleverans också på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans
------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Kan säga att farsans företag köpte in 14 sånna där skärmar, och ingen hade det där problemet

Har du kontrollerat alla så noga? Det syns inte så bra i ljust rum heller, och ett företag brukar oftast vara ganska ljust. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Varför inte gå på försäljaren direkt för du har väl garanti på skärmen? Om nu säljaren säger att dom inte har hand om reklamationer så hänvisar du dom till Konsumentköplagen och särskilt denna rad under rubriken:

Reklamation på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

------------------
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
------------------

Märk väl KAN inte SKALL så försäljaren har fortfarande ansvaret vid reklamationer men däremot kan det ta längre tid att få det åtgärdat men vad jag vet så är praxis 30 dgr för längre ska man inte behöva vänta.

Om säljaren iaf tjafsar så tala om för han att Viewsonic lever i 1800-talet och vill ha bildbevis FAXAT till sig.

Sen har du även detta under rubriken Avhjälpande och omleverans också på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans
------------------

Garantiärenden ska ju Viewsonic ta hand om.

Men jag har genom en polare fått kontakt med en nu så jag åtminstone kan maila in bilderna.

Permalänk

Så länge du köpte monitorn för mindre än ett år sen (eller längre om säljaren har åtagit sig detta) och har garanti hos säljaren så vänder du dig till denne, om säljarens garanti har gått ut, men det fortfarande ligger garanti inne hos tillverkaren så vänder du dig dit

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Så länge du köpte monitorn för mindre än ett år sen (eller längre om säljaren har åtagit sig detta) och har garanti hos säljaren så vänder du dig till denne, om säljarens garanti har gått ut, men det fortfarande ligger garanti inne hos tillverkaren så vänder du dig dit

Precis!

Permalänk

Men nu har jag vänt mig till Viewsonic för de säger själva att man ska det. Så det kvittar väl då?

Problemet var ju att de ville ha fax, men det borde löst sig nu.

Sen är det ju så att detta med kantljus kanske inte försäljaren har någon erfarenhet av, och inte vet om det finn dåliga resp. bra exemplar av samma modell. Men det vet ju Viewsonic förhoppningsvis.

Får se vad de säger närmsta dagarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Men nu har jag vänt mig till Viewsonic för de säger själva att man ska det. Så det kvittar väl då?

Problemet var ju att de ville ha fax, men det borde löst sig nu.

Sen är det ju så att detta med kantljus kanske inte försäljaren har någon erfarenhet av, och inte vet om det finn dåliga resp. bra exemplar av samma modell. Men det vet ju Viewsonic förhoppningsvis.

Får se vad de säger närmsta dagarna...

Kvittar gör det för som jag skriver i ett tidigare inlägg så KAN du vända dig till anvisad support för avhjälpande av felet men försäljaren KAN däremot inte neka dig att lämna in din krånglande vara om du har garanti eller det är inom 6 mån. Sen att Viewsonic säger att man ska det hör inte hit iom att dom INTE kan sätta sig över svensk lagstiftning som är till för att bl.a som i ditt fall skydda oss konsumenter mot oseriösa företag t.ex.

Sen om du lämnar den till försäljaren så skickar han den säkert vidare till Viewsonic för rep/utbyte för säljaren reparerar säkerligen ingenting själva förutom enklare lödningar kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kvittar gör det för som jag skriver i ett tidigare inlägg så KAN du vända dig till anvisad support för avhjälpande av felet men försäljaren KAN däremot inte neka dig att lämna in din krånglande vara om du har garanti eller det är inom 6 mån. Sen att Viewsonic säger att man ska det hör inte hit iom att dom INTE kan sätta sig över svensk lagstiftning som är till för att bl.a som i ditt fall skydda oss konsumenter mot oseriösa företag t.ex.

Sen om du lämnar den till försäljaren så skickar han den säkert vidare till Viewsonic för rep/utbyte för säljaren reparerar säkerligen ingenting själva förutom enklare lödningar kanske.

Konsumentköplag (1990:932)
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Jag tolkar inte det som att kunden har rätt att välja serviceställe själv, men jag kan ha fel.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Konsumentköplag (1990:932)
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Jag tolkar inte det som att kunden har rätt att välja serviceställe själv, men jag kan ha fel.

Märk väl ordet "kan" vilket inte har samma betydelsa som "skall" som är ett tvingande ord medan "kan" innebär just det att jag väljer om jag vill göra som i detta fall som säljaren tycker för i KKL står det så här till stöd för mig som privat konsument vid reklamationer:

------------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans
------------------------

Sen hur säljaren löser det är upp till denne men jag kan reklamera min vara hos säljaren som inte har rätt att vägra ta emot den men däremot kan säljaren hänvisa mig till annan instans för att det t.ex går snabbare eller är smidigare för mig då man kan ha garanti på produkten som innebär på platsen service som i praktiken brukar innebära att man antingen får en utbytesvara hemskickad till sig och sedan skickar in sin defekta vara eller att man väljer att få sin produkt hämtad på plats, reparerad och sedan hemskickad utan att jag som konsument har behövt gå utanför dörren med den produkten.

Hela KKL finns att läsa på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man har så mycket att säga till om när butiken vägrar ta emot den och serviceföretaget gladeligen tar emot den. Man har ju egentligen inte blivit nekad reklamation, eller hur?

För övrigt tycker jag butiken borde rycka in och lösa problemet om serviceföretaget nu är bråkiga.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Konsumentköplag (1990:932)
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Jag tolkar inte det som att kunden har rätt att välja serviceställe själv, men jag kan ha fel.

Kan tänka mig att skärmen hamnar i hyllan med grejer att göra "när det finns tid över" hos säljaren om det är så att både tillverkaren och säljaren säger att man ska ta garantin direkt med tillverkaren med kunden endå envisas med att lämna in till till säljaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Jag tror inte man har så mycket att säga till om när butiken vägrar ta emot den och serviceföretaget gladeligen tar emot den. Man har ju egentligen inte blivit nekad reklamation, eller hur?

För övrigt tycker jag butiken borde rycka in och lösa problemet om serviceföretaget nu är bråkiga.

Jo man kan häva köpet och enklast gör man det genom att gå till ARN för säljaren har brutit mot KKL enligt:

------------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans
------------------------

därför att märk väl köparen har rätt att kräva inte "kan" och det är därmed en tvingande bneskrivning och om inte butiken tar emot reklamationen så bryter dom mot KKL iom att mna blivit nekad sin konsumenträttsliga rätt.

Däremot som i fallet med monitorer så har dom oftast en 3-års på platsen garanti som är mycket smidigare än att åka till butiken så där är det givet att man tar kontakt med servicestället men om nu kunden kommer in till butiken iaf så har han rätt att kräva säljaren på avhjälpande av det fel som föreligger på varan enligt KKL 26§ och butiken har inte rättsligt stöd att bara neka honom.

Sen kan dom påpeka att det är smidigare och snabbare för kunden som i detta fall med en monitor att låta serviceföretaget fixa det men vägra ta emot reklamationen ser jag inte att dom har stöd för i KKL som sagt var.

Permalänk
Medlem

suck... denna återkommande disskusion
var har du köpt den?
gå till den affären och strunta i vem som har tillverkat produkten (om du inte har köpt den direkt av dem förstås).
Det är affären som du har ett "avtal" med, inte viewsonic. Sen är det affärens ensak att göra upp med SIN leverentör, vilket i det här fallet är viewsonic.

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <serg>
suck... denna återkommande disskusion
var har du köpt den?
gå till den affären och strunta i vem som har tillverkat produkten (om du inte har köpt den direkt av dem förstås).
Det är affären som du har ett "avtal" med, inte viewsonic. Sen är det affärens ensak att göra upp med SIN leverentör, vilket i det här fallet är viewsonic.

Jo en del verkar tro att lagar är rekomendationer

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga emot tråden. Min skärm har något typ av röd-grej som ej skall vara på den. Jag ringde, sade serialnr och snackade med trevliga flickor (en jänta från norge dessutom.. ). Alla hjälpte till och nu är en ny skärm skickad.

Det är vad jag kallar support. +++++++++ till Viewsonic!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRONTE
Jag måste bara säga emot tråden. Min skärm har något typ av röd-grej som ej skall vara på den. Jag ringde, sade serialnr och snackade med trevliga flickor (en jänta från norge dessutom.. ). Alla hjälpte till och nu är en ny skärm skickad.

Det är vad jag kallar support. +++++++++ till Viewsonic!

Säga emot? Så jag ljuger då?

Viewsonic har fortfarande inte hört av sig. Tjejen fick byta sin trasiga också, det tog 2-3 veckor innan hon fick en ny.