Hur tar man bort ett program fullständigt?

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort ett program fullständigt?

Hej

körde apache2 på min server men jag gillade det aldrig och ville gå tillbaka till apache 1.3

men när ja tar bort apache2 med apt-get remove apache2 så tar den bort det men sen när jag kör apt-get install apache så får jag något fel med dpkg

tror att apache2 ligger och spökar så hur tar man bort det fullständigt från systemet?

Permalänk
Medlem

apt-get remove --purge apache2

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
apt-get remove --purge apache2

okej tack, men apache2 finns fortfarande kvar i systemet,

Jag vill inte ha en enda apache2 fil! Måste jag ta bort apache2 filerna för hand?

Permalänk
Medlem

Vet, hade själv problem med det. Ligger väl nån apache2-mapp under /var som man kan ta bort..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

apache2 är bara ett av alla paket, och apt-get stödjer inte beroendehantering vid borttagning (alltså: apache2 beror t ex på apache2-common, och om inget annat paket beror på apache2-common, och du inte installerat det själv, så vill du antagligen inte ha det kvar när du tar bort apache2). Om du använder aptitude istället för apt-get för att installera programmen, kan aptitude dessutom komma ihåg vilka paket som går att ta bort. Om du (som du har) redan har installerat paket med apt-get kan du installera paketet deborphan, som berättar för dig vilka paket som installerats som beroenden, men inte längre behövs.

Du kan även leta upp alla installerade paket med namn som apache2-* eller libapache2-* och ta bort dessa.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu