Freakigaste problem som telia suporten hört talas om.

Permalänk
Sötast

Har haft det så i snart ett halvt år.

Tappar sync på kväll inget annat, telia skyller på att min utrustning är mörkrädd (mer eller mindre)

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med mitt glocalnet i 3 månader nu, ganska kul när jag lästa första inlägget i tråden och trodde nästan att det var jag som skrevet det

Mitt kopplar dock ner lite när de vill, även utan dator inkopplad hehe

Visa signatur

~~ Athlon64 Dual-Core 4400+ ~~ Asus Extreme 7800GTX ~~ 2 GB RAM ~~
3Dmark: 05 / 06

Permalänk

Verkar ju vara koppar problem ni har..
I detta felsökningsläge bör man sänka hastigeheten på uppkoplingen detta brukar resultera i att förbindelsen går mycket stabilere alt helt stabilt.

Antingen så låter man det vara på denna lägre hastighet eller så får ISP:n byta framföringsväg & hoppas att det finns ett bättre alternativ. byta framföringsväg brukar gå till som så att man byter mellan 2 skåp, testar att det går stabilt genom att vänta nån dag/dagar.. hjälper inte det så testar man mellan nästa skåp.. osv osv.. kan ju vara några skåp mellan Dig och Telestation om man nu säger som så..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Hmm, orkar egentligen inte läsa hela tråden så kan ju vara så att någon redan svarat.

UDP trafik kan ställa till med problem ibland, hade en kund som inte kunde köra sin bredbandstv via deras adsl2+ uppkoppling (de är en ISP).
Det visade sig i alla fall att efter att de kom upp i en viss hastighet typ 12-16mbit så började de tappa paket och efter det så blev deras kund i sin tur nedkopplad.

Så först av allt skulle jag be dem skicka ut en tekniker med en fiber/koppar TDR för att felsöka kabeln samt även kolla ändarna så det inte är smuts. (oftast smuts på fiber som ställer till belastning/hastighetsproblem).

Sen så skulle jag be dem sänka hastigheten liten grann. typ 7-10mbit max och testa sen.

Good Luck!

Permalänk

Enda sen vi var tvungna och byta från Bostream till BBB har det varit problem hela tiden.
Går ner flera ggr per dag har bara helt enkelt lärt mig o leva med det...

föräldrarna drabbas inte speciellt mycket och de orkar inte byta.

BBB är nog den sämsta isp jag ngnsin haft, deras support är ett skämt.
har mailet dem nära 10 ggr de lovar att fixa det, "vi har ökat er hastighet hoppas det funkar bättre nu"

Nej? jag får fortfarande 6mbit på iptestet då vi betalar för 24 ?

Flyttar hemifrån i höst och jag går inte nära någonting som heter BBB.

Att leverera internet tjänster verkar vara lite hur som helst, skulle verkligen företag kunna sälja
tex bilar som ska gå i 200 men bara går i 80 ?
Och sen slutar fungera lite då o då...

Visa signatur

AMD Opteron 1800 | 2 x 1024 G-SKILL|7800 GT | . ASUS A8N-SLI NF4 S939 | OCZ Modstream 450W | Antec Sonata | 3Dmark 05 - 7912.

Permalänk
Medlem

BBB kunder är alltid lika kul att träffa på. Verkar som antingen har man bara haft problem eller så har man aldrig haft det.

Oftast de som har fått problem, verkar ha varit Bostream kunder från början, jag själv hade aldrig problem med BBB. Tvärtom bästa ISP jag någonsin haft.

Däremot i ditt fall så fortsätt tjata, säg att dina mätningar visar detta och hota med ARN, i värsta fall så anmäl dem dit i alla fall. Något kanske händer då.

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosferato
Enda sen vi var tvungna och byta från Bostream till BBB har det varit problem hela tiden.
Går ner flera ggr per dag har bara helt enkelt lärt mig o leva med det...

föräldrarna drabbas inte speciellt mycket och de orkar inte byta.

BBB är nog den sämsta isp jag ngnsin haft, deras support är ett skämt.
har mailet dem nära 10 ggr de lovar att fixa det, "vi har ökat er hastighet hoppas det funkar bättre nu"

Nej? jag får fortfarande 6mbit på iptestet då vi betalar för 24 ?

Flyttar hemifrån i höst och jag går inte nära någonting som heter BBB.

Att leverera internet tjänster verkar vara lite hur som helst, skulle verkligen företag kunna sälja
tex bilar som ska gå i 200 men bara går i 80 ?
Och sen slutar fungera lite då o då...

Om du läste avtalet skulle du se att det står UPP till 24 mbit. Får du bara ut 6Mbit, varför inte ta 10/1 istället?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med mitt telia bredband när jag hade 8 mbit fungerade det perfekt. sen efter jag bytt till 24 mbit började det tapp kontakten flera ggr per dag.
Det kopplade ner hela tiden när det regnade. Sen bytte jag tillbaks till mitt 8 mbits modem då fungerade det felfritt igen.
Men efter nån månad kopplade jag in 24 mbits modemet igen och då började det tappa kontakten igen. har inte märkt av något när det regnar(men det har inte regnat kraftigt än)
nu tycks internet tappa kontakten oftast på kvällar men också flera ggr på dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatation
Jag har också problem med mitt telia bredband när jag hade 8 mbit fungerade det perfekt. sen efter jag bytt till 24 mbit började det tapp kontakten flera ggr per dag.
Det kopplade ner hela tiden när det regnade. Sen bytte jag tillbaks till mitt 8 mbits modem då fungerade det felfritt igen.
Men efter nån månad kopplade jag in 24 mbits modemet igen och då började det tappa kontakten igen. har inte märkt av något när det regnar(men det har inte regnat kraftigt än)
nu tycks internet tappa kontakten oftast på kvällar men också flera ggr på dagen.

Ring Telia och be dom kolla över synkprofilen på stationen.

Permalänk
Medlem

Har samma problem som folket här har teilia 24/1 tappar sync när jag kör wow, cs och när mina svärföräldrar ringer ENDAST när det är dom som ringer. Mycket sjukt detta. Har provat med flera olika datorer och modem. Telia vägrar erkänna att det är deras grejer det är vajsing på utan har nu skyllt i 6-7 månader på att jag inte har dom nyaste drivrutinerna till mitt nätverkskort. Men dom kan inte förklara varför det inte funkar med nya drivrutiner eller med olika nätverkskort...

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Har samma problem som folket här har teilia 24/1 tappar sync när jag kör wow, cs och när mina svärföräldrar ringer ENDAST när det är dom som ringer. Mycket sjukt detta. Har provat med flera olika datorer och modem. Telia vägrar erkänna att det är deras grejer det är vajsing på utan har nu skyllt i 6-7 månader på att jag inte har dom nyaste drivrutinerna till mitt nätverkskort. Men dom kan inte förklara varför det inte funkar med nya drivrutiner eller med olika nätverkskort...

/kale

Kan å andra sidan förstå vissas reaktioner om du säger att det enbart kopplas ner när just dina svärföräldrar ringer. Annars verkar det som att det är UDP trafiken som får modemet att tappa synk.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju aldrig sagt det till telia utan bara att det gäller ett specifikt nummer....

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatation
Jag har också problem med mitt telia bredband när jag hade 8 mbit fungerade det perfekt. sen efter jag bytt till 24 mbit började det tapp kontakten flera ggr per dag.
Det kopplade ner hela tiden när det regnade. Sen bytte jag tillbaks till mitt 8 mbits modem då fungerade det felfritt igen.
Men efter nån månad kopplade jag in 24 mbits modemet igen och då började det tappa kontakten igen. har inte märkt av något när det regnar(men det har inte regnat kraftigt än)
nu tycks internet tappa kontakten oftast på kvällar men också flera ggr på dagen.

samma för mig och ett antal polare. Hade 24Mbit innan men det dissade och hade sig. Hade ingen lust att börja snacka me deras support som bara hade gått igenom det gammla vanliga med första jack och dedär. Så jag ringde bara och negraderade det igen. Funkar klockrent nu igen skumt som fan!

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Modemet tappar sync lite då och då, mer frekvent på kvällar och helger. När jag ringde support så svarade man att det var med största sannolikhet något fel på mina grejjor, och att det kan vara att telefonledningarna i huset är kopplade på något mysko sätt. Hursomhelst så har jag kollat så att ledningarna är reko, testat olika modem (har ursprungligen ett zyxel 645MP-A1) och olika nätverkskort men inget verkar hjälpa.

Ska ändå flytta om ett par veckor så jag har inte orkat brytt mig så värst om det. Visst är det frustrerande men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Jag har under den senaste månaden stött på liknande problem men mitt Telia 2mbit, fast bara när modemet (zyxel presitige 660 trippel play) är under belastning och då främst när jag spelar online. DSL-lampan slutar lysa i ungefär 10-20 sekunder för att sedan lysa grönt igen i typ 10 min tills att samma sak händer igen. Att tanka hem saker brukar oftast gå bättre så det är alltså främst när jag spelar detta sker. Det måste ju antingen vara modemet det är fel på eller att det är något fel mellan modemet och telestationen. Känns dock lite drygt om man måste lämna in modemet och betala för det dessutom...

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Hej Hej!

Gör så att du provar att koppla ur alla telefoner, och ta bort filtret och kör med bara telekabeln direkt till telefonjacket några timmar för att se om det fungerar bättre då.

har du kollat så första jacket inte är felkopplat, brukar kunna orsaka det, speceillt om man lyfter luren eller om någon ringer, kontrollera även så att inte någon av kablarna i jacket sitter lite löst, även detta kan orsaka problem som du har.

har haft liknande problem, det som var problemet var att jag har 4 inkommande kablar utifrån (det är bara två som används) och de 2 andra låg imot kopparn som går till jacket, efter att flyttat de så fungerade det klockrent.

Ett annat problem kan vara att du har långt avstånd till telestationen och kablarna inte är de bästa och samtidigt med detta så kör du lite högre hastighet än vad de klarar av varav du får detta problem, kan räcka att sänka hastigheten med 0.5 mbit för att de ska fungera.

Men det är väldigt svårt att säga precis vad felet är.

Har själv jobbat på ett stort bredbands företag så har bra koll på detta.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Är det gamla ledningar i huset kan det vara övrig elektronik som stör. Hade liknande problem själv, och eftersom jag jobbar med sånt här gav jag mig fan på arr inte ge mig innan det var löst. Hittade nämligen lite spänning på min telefonledning, grejen var att där telekabeln kom in i lägenheten fanns ingen spänning så det "läckte" in nånstans på vägen (gick förbi en dator, tv, el-element och stereo innan den kom till jacket). Gnällde lite på min op så dom skickade ut en tekniker som flyttade jacket och bytte en stor del av kabeln, efter det hittade jag ingen spänning och har klockren uppkoppling.
Mest troligt är det här ett synkproblem. Speciellt eftersom du får olika synkvärden från dag till dag. ditt modem "orkar" inte upprätthålla anslutningen i alla lägen.

Permalänk

vet en som hade samma problem när han spelade online.. TEstade ett annat modem och det var klart.. Det var också zyxel modem..

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Avstängd

Du nämnde nåt om udp r_Larzzon?
Går det när du t.e.x surfar eller ladda ner något?

Permalänk

Jag har samma problem . Funkar fint att sitta och surfa & tanka ner/uppa, Men när jag spelar tibia , vilket jag gör ... 15 timmar om dagen då kopplas internet ner iaf 4-5 gånger helt random, kan även funka ett par dagar/veckor sen krångar det flera ggr om dagen.. Nån som har löst detta? jag har ringt telia och dom har kommmit hit och kollat på telestationen osv.. men hittar inge fel.. :/

Permalänk

Ni som har zyxel modem kan logga in i dem och se testa förbindelsen med DSLAM, ni ser då brusförhållanden(noice margin) och dämpning(attenuation). sätt erat ip till 192.168.1.33 och logga in i routern på 192.168.1.1.

Jag har för övrigt också ett ganska freakigt problem med mitt telia 24/3

Får endast 100kbit i uppladdningshastighet, telia har skickat ut en tekninker som skulle kolla i stationen då det var "obalans i kabeln"men det blev inget bättre får se om de skickar ut en ny tekninker. Jag fick ganska dåligt brusförhållande när jag kollade förbindelsen med DSLAM runt 5-6db

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, fick felanmäla det 3 gånger innan det hände något och ca 20 samtal till telia. Till slut fick vi en bra täkniker som bytade
SYNC-Profilen och genast fungerade.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig, det visade sig att nån behållare utomhus hade fyllts med vatten, som en tekniker bytte ut. Sedan dess har jag inte haft några problem! Vet inte vilken låda det var, men det var nåt tele-tjafs, kan tyvärr inte beskriva mer än så =/

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

r_Larzzon

Jag har haft ungefär samma problem. Det är troligen itne så att det endast kan komma då du spelar wow, troligen märker du det bara då..

Någon nämnde att du ska be din support att ställa ner din bandbredd. Det är det enda vettiga du kan göra.
Det låter som att din signal är för svag. Med andra ord, lite för mkt brus i förhållande till signalsstyrka.
Om dom ställer ner uppkopplingen ett par Mbit så kommer din signal bli mycket starkare.
Då kommer den troligen att sluta brytas...

Lycka till!

Visa signatur

Majjen

Permalänk
Medlem

Jag har oxå haft samma problem med telia 8000 i över ett år nu. när man sitter och spelar cs, dota och bf2 så slutar routern att skicka filer, men datorn skickar filer till routern. Har testat att byta ut modemet,nätverks kortet i datorn, routern och testa på 3 olika datorer men samma fel uppstår ändå. känns rätt så tråkigt att betalla för ett bredband som man ändå inte kan spela på i längre än 10-20 min innan de blir fel. P.S har testat all vår hårdvara hos en polare som oxå har telia 8mb och där går allt som en klocka. Och har uppgraderat routern,modemet och datorn med senaste firmewares och drivrutiner. hoppas nån har några tips. Shame on felia.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har haft det så i snart ett halvt år.

Tappar sync på kväll inget annat, telia skyller på att min utrustning är mörkrädd (mer eller mindre)

Samma problem jag tappar bara på kvällarna. Och då med 10min eller mindre mellanrum.

Edit: Jag har telia 8mbit, Innan hade jag 2mbit och det funkade felfritt...... Ska nog byta tillbaka då..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Symptomen du nämner får mig att tänka på en kompis till mig som har BBB:s 24 Mbit ADSL. Han hade för ett tag sedan problem med oregelbunden stabilitet i sin uppkoppling och kopplades ned titt som tätt från t.ex. MSN.

En tekniker kom till slut hem till honom från BBB och det visade sig att någon (möjligtvis från BBB ) hade dragit en spik rakt in i kabeln. Spiken hade kapat kabeln till stor del och fungerade som en ledare mellan kabelsnuttarna ,vilket inte var helt optimalt logiskt nog. Kabeln är nu ersatt och allt är tipptopp.

Min Telia ADSL 2000 uppkoppling har varit stabil frånsett 1-2 dagar senaste 6 åren. Kunde inte vara mer nöjd, även om jag ibland hade önskat mig lite mer fart.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

En tekniker kom och bytte ut saker i massa lådor efter vägen idag. Telia hade skickat han att byta ut massa kablar och sånt, då telia hittade störningar som kunde påverka min uppkoppling där.

Men efter att bytt ut skiten fungerade det forfarande inte och jag tappar internet lika ofta som förut.

När jag tappar internet slocknar min DSL lampa och ACT/PPP på modemet. Som är ett zyxel prestige 600.

Nu har jag provat allt förutom att sänka hastigheten, ska säga åt telia att göra det...:(

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!