Permalänk
Medlem

Problem med nätverkskort?

Har just köpt ny dator, och har problem med internetuppkopplingen.
Allt funkar finfint ända till jag laddar hem ngt från ex DC, efter ca 2 min så "dör" internet utan vidare. Men om jag då avaktiverar anslutningen till internet och sedan aktiverar den igen så går det iaf surfa igen.
Alla drivrutiner är installerade och det funkar att ladda hem från en annan dator som sitter på samma nätverk.

Moderkortet är ett ASUS A8R-MVP med inbyggt nätverkskort.

Vad kan orsaka detta problem?!

Permalänk

Är inte riktigt säker men jag tror det har att göra med att windows slår av Yukon-chippet för att spara ström, testa att ta bort energisparläget till kortet och se om det blir nån skillnad.

// Anders

Permalänk
Medlem

Jag provade ta bort energisparläget utan resultat :/ Det lade av efter ca 1-2 min ändå.

Men tack ändå!

Permalänk

Testa att gå hit: http://marvell.com/drivers/search.do och sök efter dom senaste drivrutinerna. Kör du med drivarna från skivan nu eller?

Permalänk
Medlem

Okej ska prova! Jo jag kör med drivrutinerna på skivan..

Permalänk

Har du tur så borde det hjälpa, yukon-chippet är tydligen väldigt kinkigt på vilka drivar man kör med.

Permalänk
Medlem

Det verkar funka med dom nya drivrutinerna. Tusen tack

Permalänk

Detta funkade för mig också, men nu kan jag inte ansluta till xboxen (marvel ukon) och internet (nvida network controller) samtidigt...
SKIT

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Även jag har nätverksproblem med mitt A8R-MVP, då mitt ethernet slutar att fungera emellanåt.
Det skumma är att det är en exakt likadan ethernetkontroller (88E8001) som sitter på mitt "gamla" moderkort (P4P800-E) och dess ethernet har _aldrig_ krånglat...

Det var faktiskt "skönt" att hitta att jag inte var ensam om dessa problem och att det finns förslag på lösningar!

Nu till min fråga:
Jewnk, så här en tid efteråt. Löste drivrutinsuppdateringen dina nätverksproblem "fullständigt" och kommer du i så fall ihåg vilken version du valde?
(Själv använder jag för närvarande 8.24.3.3, den som ASUS levererade med moderkortet...)

Permalänk

Jag löste detta problem genom att jag fick tipset att ändra ipt för mitt nätverkskort där jag har xboxen (och där Ip ska vara statiskt) jag kör där 192.168.1.1 och så 192.168.1.2 på xboxen. På det andra nätverkskortet, som kör mitt internet är ip 192.168.0.2.

Då blir det ingen ip-konflikt som gör att endast ett nätverkskort kan vara aktivt. Nu funkar det kalas att streama film och musik från datorn genom xboxen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Tack Funkificator för ditt inlägg - men min fråga avsåg det grundläggande problemet att nätverkskortet slutar fungera och vilken version av drivrutinerna Jewnk i så fall använt...

Men Funkificator - om jag uppfattar ditt första inlägg rätt så har även du haft samma problem som Jewnk (och som jag nu har) - löste då ett drivrutinsbyte problemet?

(Jag har ju ett intermittent fel som återkommer lite då och då, så det kan dröja några dagar innan jag är säker att ett drivrutinsbyte har löst mina problem...)

Permalänk

Mitt problem var att jag inte kunde använda mina bägge nätverkskort (på moderkortet) samtidigt. Att ladda ner nya drivrutiner till marvel/ukon-kortet löste dock detta för mig....

Vet dock inte vad som kan orsaka ditt problem tyvärr. Nätverk och liknande är nog min sämsta gren tyvärr...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015