Permalänk

Peltierkylare + Olja

Hejsan..

Jag funderar på att göra ett litet test men behöver hjälp med de...

Mitt system kommer att se ut som detta..

Pump->120mm Kylare->80mm Kylare->Cpu-block med Peltier->Vattenbehållare med fyra kammare + 5mm koppar rör som kommer att gå igenom för luftkylning sen ner till pumpen.

Jag kommer att köra med mat olja eller någon annan slags olja..

Nu kommer frågan.. vad ska jag har för peltier till systemet.. plus vars kan jag köpa de. plus ett agg att driva den.. sen allt vars kan man köpa allt.. "billigt" plus att jag ska ha en "univesal cpu kylare"

Nu hoppas jag att jag kan få hjälp med mina frågor.. trots att jag är en nybörjare.....

Mvh Glenn

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Medlem

Hmm, olja? Vad skall du med olja till?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

antagligen kyla alltsammans.
Du har möjligtvis inte fått inspiration från toms hardware ? ;D

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk

Borde inte oljan bli rätt trögflytande och så vitt jag vet så skär sig matolja efter ett tag.
Vad krävs det för pump egentligen för att köra runt oljan?

Sen är det väl en fråga om värmeupptagningsförmåga m.m.
Vilket är bäst, destilerat vatten eller matolja?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Re: Peltierkylare + Olja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
Hejsan..

Jag funderar på att göra ett litet test men behöver hjälp med de...

Mitt system kommer att se ut som detta..

Pump->120mm Kylare->80mm Kylare->Cpu-block med Peltier->Vattenbehållare med fyra kammare + 5mm koppar rör som kommer att gå igenom för luftkylning sen ner till pumpen.

Jag kommer att köra med mat olja eller någon annan slags olja..

Nu kommer frågan.. vad ska jag har för peltier till systemet.. plus vars kan jag köpa de. plus ett agg att driva den.. sen allt vars kan man köpa allt.. "billigt" plus att jag ska ha en "univesal cpu kylare"

Nu hoppas jag att jag kan få hjälp med mina frågor.. trots att jag är en nybörjare.....

Mvh Glenn

olja? öhh inte så smart enligt mig :s om du är nybörjare så tycker jag att du ska försöka fixa vattenkylningen först innan du ska börja använda peltier, det är rätt mycket saker du måste tänka på när du ska använda peltier,kondens osv men du kan köpa dom på overclockers, skickar länken här nere

http://www.overclockers.se/Category?categoryId=45219841

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Och JA ! du ska ha den på 226w för att det ska ge effekt.
Och det du ska tänka på är att den drar 226watt direkt av från nätagget.
Sedan kommer det bildas kondens så in i.. eftersom den kalla sidan kommer komma långt under luften runt om den. Så därför måste du fixa ngn sort av "tätning" till den. Vilket vanligtvis är baksidan på gamla musmattor. (själva "gummit" Sedan måste du använda ngn sort av fett.. och bla bla bla.
Orkar inte förklara mer. Ska duscha nu. Puss Puss

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
Och JA ! du ska ha den på 226w för att det ska ge effekt.
Och det du ska tänka på är att den drar 226watt direkt av från nätagget.
Sedan kommer det bildas kondens så in i.. eftersom den kalla sidan kommer komma långt under luften runt om den. Så därför måste du fixa ngn sort av "tätning" till den. Vilket vanligtvis är baksidan på gamla musmattor. (själva "gummit" Sedan måste du använda ngn sort av fett.. och bla bla bla.
Orkar inte förklara mer. Ska duscha nu. Puss Puss

haha den drar 226 watt direkt av från nätagget? HAHAHA du försöker skrämma honom lr?

Men tänk på att du måste köpa en extra nätagg för att driva peltier!! den drar 25 amp!!! (226w)

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=37716134

den här är gjord för peltier.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

18,83A isf (226/12)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

hehe oj vilken respons man fick..

Jo jag har blivit inspererad av tom hardwear då dom tättade en hel dator och fylde den med olja.. Funkade fin fin för dom hade en låg temp och allt.. utan att ha nå rörelse på oljan.. sen så om man nu har rörelse på oljan så tror jag inte att den skär sig så fort.. jag kommer ju som sagt att bygga en tank som kommer att ta upp två 5.25 platser då man kommer nog att se om den blir dålig.. annars finns de ju andra oljer.. Dom tar ju upp värmen fort plus att den blir kyld lika fort.. och att få bukt på ett vatten system är ju inte så svårt .. bara man vet hur man ska göra från grund och botten..

Har hållt på med både hydralik och penumatik.. hmm kom just på en sak.. hydral olja skulle kunna funka om den inte var så frätande.. hehe de lösre sig på sätt.. plus att olja inte kan frysa.. och de med kondens har jag redan tänkt på.. och kommer att lösa de då de är aktuellt..

Men jag får tacka för alla förslag och rekomendationer..

Vill få mera.. ni kan ju kolla på mitt galleri så ser ni ju burken jag ska bygga de i ..

Mvh Glenn

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
hehe oj vilken respons man fick..

Jo jag har blivit inspererad av tom hardwear då dom tättade en hel dator och fylde den med olja.. Funkade fin fin för dom hade en låg temp och allt.. utan att ha nå rörelse på oljan.. sen så om man nu har rörelse på oljan så tror jag inte att den skär sig så fort.. jag kommer ju som sagt att bygga en tank som kommer att ta upp två 5.25 platser då man kommer nog att se om den blir dålig.. annars finns de ju andra oljer.. Dom tar ju upp värmen fort plus att den blir kyld lika fort.. och att få bukt på ett vatten system är ju inte så svårt .. bara man vet hur man ska göra från grund och botten..

Har hållt på med både hydralik och penumatik.. hmm kom just på en sak.. hydral olja skulle kunna funka om den inte var så frätande.. hehe de lösre sig på sätt.. plus att olja inte kan frysa.. och de med kondens har jag redan tänkt på.. och kommer att lösa de då de är aktuellt..

Men jag får tacka för alla förslag och rekomendationer..

Vill få mera.. ni kan ju kolla på mitt galleri så ser ni ju burken jag ska bygga de i ..

Mvh Glenn

Ett tips. Du ska kyla den varma sidan av pelten!!! så att hydraul SHS 32/46 inte fryser spelar ju inte så stor roll....

Permalänk

jo men de vet jag att jag ska kyla den varma sidan av peltiern men jag tänkte att de kan ju bli h-vetes kalt runt.. men tror ni att ett system skulle gå bra på olja???

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk

Helt ärligt så tror jag inte det kommer fungera bra. Oljan har högre densitet än vatten vilket kommer att göra att friktionen i ledningarna ökar detta kommer få pumpen att säcka ihop.

Värmeupptagningsförmågan på olja är troligtvis sämre än vatten vilket gör att processorn blir varm och peltiern blir varm men oljan håller en rätt låg temp.

Är det mineralolja eller plantolja du funderar på?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

jag vet inte än vad de är för olja jag ska köra med ska kolla runt lite och kolla vad de finns för lätt flyttande oljor... jag vet ju att hydral oljan är lätt men jag vet itne vad den kommer att göra med produkterna.. sen har jag runderat på någon annan slags pump... typ bensin pump eller nå sånt.. den behöver ju inte vara tyst om man tänker på vad som sitter i den redan nu så.. de är mitt bygge som jag håller på med ... om ni kollar på mitt galleri.. '

Tack för alla svar.. ska kolla mera senare..

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Medlem

varför måste du köra olja? :S

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

jag vet inte .. dels för att den inte leder ström typ matolja.. dels för att den tar åt sig värme fort.. men samtidigt av ger värme fort.. och med en Peltier på de så kommer de ju bli perfekt.. så vad tror ni.. är de nå man kan satsa på ..

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
jag vet inte .. dels för att den inte leder ström typ matolja.. dels för att den tar åt sig värme fort.. men samtidigt av ger värme fort.. och med en Peltier på de så kommer de ju bli perfekt.. så vad tror ni.. är de nå man kan satsa på ..

Värt att testa iallafall! Glöm inte att posta massa med bilder

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk

kommer att göra de.. om jag bara kommer på hur jag gör en projektlogg

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
jag vet inte .. dels för att den inte leder ström typ matolja.. dels för att den tar åt sig värme fort.. men samtidigt av ger värme fort.. och med en Peltier på de så kommer de ju bli perfekt.. så vad tror ni.. är de nå man kan satsa på ..

Skulle tro att vatten har betydligt bättre egenskaper än matolja när det gäller kylning.. Enda fördelen oljan möjligen kan ha är att den inte leder ström.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Varför olja? Bara nakdelar ju:
- Du måste ha en speciell pump: Oljan är såpass trögflytande att en vanlig pump dör pga överhettning
- Oljan har lägre specifik värmekapacitet, vilket gör att oljan blir varmare än vatten skulle bli av samma effekt (vilket man inte vill)
- Du måste förmodligen också ha en speciell radiator med större ledningar för att oljan över huvud taget ska kunna röra sig genom
- Det är ju ingen fördel att det inte leder ström om du ändå ska ha det i ett slutet system
- Du kan få problem med vegetabilisk olja då denna kan börja brytas ned av mikroorganismer etc.
- Om det läcker blir det jobbigt att städa, dest.vatten kräver bara en hårtork

Lessen Färga vattnet gult istället.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Varför olja? Bara nakdelar ju:
- Du måste ha en speciell pump: Oljan är såpass trögflytande att en vanlig pump dör pga överhettning
- Oljan har lägre specifik värmekapacitet, vilket gör att oljan blir varmare än vatten skulle bli av samma effekt (vilket man inte vill)
- Du måste förmodligen också ha en speciell radiator med större ledningar för att oljan över huvud taget ska kunna röra sig genom
- Det är ju ingen fördel att det inte leder ström om du ändå ska ha det i ett slutet system
- Du kan få problem med vegetabilisk olja då denna kan börja brytas ned av mikroorganismer etc.
- Om det läcker blir det jobbigt att städa, dest.vatten kräver bara en hårtork

Lessen Färga vattnet gult istället.

Jag tror han skall sänka ner alltihop i olja a la Toms Hardware. Såg någon artikel där de tätade och fyllde hela chassit med nån olja. Vad jag inte begriper riktigt är var peltier-elementet kommer in i bilden?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Jag tror han skall sänka ner alltihop i olja a la Toms Hardware. Såg någon artikel där de tätade och fyllde hela chassit med nån olja. Vad jag inte begriper riktigt är var peltier-elementet kommer in i bilden?

Om han ska sänka ner allt i olja varför ska han då ha massa kylare, peltier, vattenbehållare, kopparrör för luftkylning och en pump?

http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/

De har bara en fläns och låter värmen cirkulera oljan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Olja ...

Ärligt talat, tomshardware är ett gäng överreklamerade klåpare. Snubben som driver tomshardware är har under senare år blivit allt mer oseriös och anses i dag vara så långt ner på trovärdighets-skalan att allt seriöst folk som hänger på Bit-tech, ProoCooling och HardOCP bara rullar på ögonen och skrattar år honom.
Deras "nya metod" för att kyla datorer i olja testades för flera år sedan av flertalet andra personer och deras individuella resultat var i stort sett de samma:

Mineral-olja lämpar sig inte som passiv kylning då den långsamt men säkert fräter sönder kretskorten.
Mat-olja, allt från vanlig rapsolja till oliv och majsolja har testats och inom loppet av en vecka - 10 dagar så har oljan surnat och stinker fruktansvärt illa.

Några av de få vätskor som faktiskt fungerar att sänka ner en dator i:

Flourinert - en icke elektriskt ledande, icke frätande, vätska med nästan samma viscositet som vatten. klarar åtskilliga minusgrader utan att frysa. Enda problemet är priset, jag har något svagt minne av att priset ligger runt 1500-2000 kr per liter. Räkna med att du behöver runt 6 liter.
men visst, har du råd och lust att lägga över 10 lax - så tja.. lycka till.

Det finns ett par stycken till med ungefär samma egenskaper som flourinert, - inklusive priset.

Ärligt talat - hade jag varit som du så hade jag glömt hela den här iden med att sänka ner datorn i olja. satsa din stålar på ett shysst vattenkylningskit från swiftech - räkna med att du får pröjsa lite drygt 2 lax för en shysst setup. Såg en snubbe sälja några riktigt shyssta prylar här på swec:

http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31891

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

flourinert, är det det så kallade torra vattnet, vart kan man köpa det i såna fall vill ha hemma e en bunke o leka med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

nja jag hade inte tänkt sänka ner datorn i olja.. utan köra med de i ett vatten system... vet inte än vad de blir för grejer.. anledningen till att jag ska ha olja är ju för att den tar åt sig värmen så bra som den gör.. har man ett snabbt system med två radiatorer så hinner de nog kyla ner gode bra.. en 120 och en 80.. vet inte vilken pump jag ska ha än.. men de kommer sig.. sen får man ju se om de blir nå bra eller om de suger... om de inte blir nå bra så byter jag ju bara ut de till vatten eller nå.. de får man ju se.. men ger de bra temp så klagar jag inte.. och hittar man bara en olja som är lätt och inte blir dålig och som tar åt sig värme och avger värme bra så .. då kan ju vatten kasta sig i väggen...... Och min komentar om de hela.. har man inte provat de kan man inte yttra sig om de..

min fråga är också .. peltiern spelar de någon roll hur man sätter den om man sätter den upp och ner (om de nu går) bränner man prollen då eller gör den lika dant som den skulle ha gjort om man vänt den åt andra hållet.. ???

Sen bara för att till lägga så har jag suttit ett tag och funderat på vatten eller vapo.. men de är för dyrt för min den jag jag ska göra ett test iallafall..

funderar på om man ska göra blocket sj eller om man ska köpa de.. tycker de blir nog dyrt med radiatorerna.. så.. jag tror de blir till att göra egen..

mågon med topps om de?? pm mig då

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
anledningen till att jag ska ha olja är ju för att den tar åt sig värmen så bra som den gör..

Nej.. som sagt är vatten bättre än olja. Detta har påpekats ett antal gånger i tråden nu.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Dessutom kommer hela systemet att vara fullt av matolja, om du nån gång har försökt rengöra en fritös så inser du vilket helvete olja är.

Sätter du peltiern på fel håll så blir kylmediet väldigt kallt och processorn väldigt varm. Eftersom processorn blir massa grader och peltiern blir massa grader.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hehehehehe.

This cracks me up!

Denna tråden borde vara rubricerad humor.

Olja i ett vattenkylningssystem = dåligt eftersom olja har sämre värmeledningsförmåga än vatten.

Bygg du ditt system, fast istället för att fylla med olja, fyll med dest. vatten.

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
min fråga är också .. peltiern spelar de någon roll hur man sätter den om man sätter den upp och ner (om de nu går) bränner man prollen då eller gör den lika dant som den skulle ha gjort om man vänt den åt andra hållet.. ???

Som någon redan påpekat: ja det spelar roll - vänder du peltiern åt fel håll så bränner du upp processorn.
Det känns lite som om; Om du behöver fråga - låt bli. I alla fall tills du bemästrat vanlig vattenkylning först. "kryp innan du kan gå" typ..

Och ja - vatten är överlägset olja som kylningsmedia i datorer. (Och nej - det spelar ingen roll VILKEN olja du använder).
Om nu olja HADE fungerat bra så hade merparten av entusiasterna på ProCooling, bit-tech och hardOCP redan kört med det. (mej inkluderat.) Olja som kylmedium har varit på tapeten ett flertal gånger de senaste 5 åren på deras forum - och resultatet har varit det samma varje gång; glöm det.

Och någon frågade vart man köper flourinert - 3M tillverkar produkten i fråga - så min gissning vore att ringa dem och fråga efter återförsäljare här i sverige. Om mitt minne inte sviker mej så måste du köpa ett minimum av 1 eller 3 liter. 1500-2000 spänn bara "för att testa med" - pengar i sjön.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

hmm okej.. men då kommer jag nog att köra med vatten efter som de verkar vara så många som har provat.. men då får jag forsätta fundera på vad jag ska köra med.. om jag nu inte ska köra med vaten.. vilket jag nog kommer att göra.. tills jag kommer på nå roligt..

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_glenn
hmm okej.. men då kommer jag nog att köra med vatten efter som de verkar vara så många som har provat.. men då får jag forsätta fundera på vad jag ska köra med.. om jag nu inte ska köra med vaten.. vilket jag nog kommer att göra.. tills jag kommer på nå roligt..

Mjölk? Lite surt efter en stund dock...
Testa med allt möjligt att se vilket som ger bäst resultat, Vin kanske? Hehe...
Eller varför inte Powerking eller Jolt? Lär väl bli kladdigt och måste väl bytas rätt ofta men men:P

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb