Permalänk
Inaktiv

Fläktstyrning

Vet ni något bra program som kna boota minimerat och dra ner hastihgeten på CPU och NB fläkten ?

Permalänk
Medlem

Sök i forumet så hittar du det.
Kan ju vara snäll o skriva att i Speefan så går det

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
Sök i forumet så hittar du det.
Kan ju vara snäll o skriva att i Speefan så går det

speedfan*

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Funkar det på alla datorer?

tanka hem SF och styra fläkarna,isåfall varför köper man en fläktkontroller?

MVH/A

Permalänk
Medlem

Själv Lyckas jag nte styra fläktarna.. bara se temp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Själv Lyckas jag nte styra fläktarna.. bara se temp.

har du inte kopplat någon fläkt till moderkortet utan bara get fläkten ström så kan du ju inte syra dom..

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk

Men om man kopplar fläktarna till nätagget går väl de på för fullt hela tiden?

Visa signatur

Gamla bockar har styva horn.

Permalänk

Har ett Asus A8N-E och jag kan inte heller styra fläktarna å de är inkopplade på moderkortet.. dock har ja lite tur iom att mitt moderkort justera cpu-fläkten åt mig,

Visa signatur

Mvh Rikard

C2D E4300 CPU 1.8ghz@3ghz 1.35v 31C Idle 58C Load, Gigabyte GA-965P-DS3 Mobo, Asus x1950pro 256mb Grafikkort, 2x2048 OCZ minnen, Samsung 500gb SATA2,Samsung DVDRW SATA, Antec Sonata II Chassi.Tgb Logitech UltraX, Mus Logitech MX1000

Permalänk
Medlem

Har samma problem på mitt ASUS A8N SLI Premium moderkort. Där kan jag se temperaturer och varvtal men kan inte styra fläktarna. På just den datorn är det dock inget problem eftersom den går som fileserver.

I min arbets/spel-dator däremot kan jag styra fläktarna i Speedfan. Det är en iDeq 200T från Biostar. (shuttle clone, liten smidig låda). Extra käckt var ju att Speedfan kunde justera hastigheten på fläktarna automatiskt beroende på temperaturen. Fungerade fint tills jag inte stod ut med fläktljudet och skaffade en Zalman Reserator 1 vattenkylning istället.

Permalänk
Medlem

Men hur göra man för att styra fläktar med SpeedFan?

Permalänk

Om jag inte har helt fel så stöder inte AN7 kortet fläktstyrning, speedfan klarar bara av att visa varvtal och temperaturer, inte sänka farten på fläktarna.

Permalänk
Medlem

Speedfan

Jag lyckas i alla fall hastighetsstyra min CPU fläkt(dock ingen annan) och jag har ett ASUS A8V-E delux. Min cpufläkt går på "Speed2" mätaren.

Detta är speed fan jag pratar om alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macjolo
Har samma problem på mitt ASUS A8N SLI Premium moderkort. Där kan jag se temperaturer och varvtal men kan inte styra fläktarna. På just den datorn är det dock inget problem eftersom den går som fileserver.

I min arbets/spel-dator däremot kan jag styra fläktarna i Speedfan. Det är en iDeq 200T från Biostar. (shuttle clone, liten smidig låda). Extra käckt var ju att Speedfan kunde justera hastigheten på fläktarna automatiskt beroende på temperaturen. Fungerade fint tills jag inte stod ut med fläktljudet och skaffade en Zalman Reserator 1 vattenkylning istället.

Du kan styra Cpu och chassifan1 genom nåt som heter Q-fan kontroller eller nåt liknande i bios!! Den justerar fläktarna efter temperaturen och det funkar kanon!!men det funkar bara med cpu och chassi fläkt 1. Läs i manualen till mobot. Tänkte att det kunde vara bra att veta:)

Permalänk
Medlem

Köp en t-balancer eller miniNG. De är två av mina bättre köp!