Anmäl dig till Roborock Challenge!

EU hotar att stoppa Vista-försäljning

Permalänk
Medlem

Att ha ett integrerat antivirusprogram är imo väldigt, _väldigt_, bra. Om någon ska skydda operativsystemet mot ond kod är det väl bäst att de som gjorde det gör programmet? Så hårt som flertalet virus integrerar sig i skumma systemfiler så måste antivirusprogrammet själv vara integrerat för att ta bort det.

Och till de som säger att MS borde satsa på ett säkrare OS istället: Hur ska de göra ett säkert OS mot virus? Ett virus är som vilket program som helst, bara det att det gör vissa saker som användaren inte vill. Skulle OSet automagiskt stoppa detta skulle funktionaliteten och friheten också hämmas, möjligheterna (eller snarare hur lätt det är) att göra program med godtyckliga funktioner blir mindre då man måste gå runt de inbyggda skydden.

Nä, jag tycker de ska få integrera sitt AV i Vista hur hårt de vill, så länge det går att inaktivera och installera andra alternativ istället utan strul.

Jag ser inget problem alls i att MS gör det som alla andra företag gör: Tillgodoser kundens behov.
Till detta hör givetvis inte att hindra konkurrenter.

Permalänk
Medlem

man förstår hur säkerhets företag som tillverkar sånt program kan lida av det men till slut så bryr jag inte ett dugg om dom, varför ska jag liksom betala för "norton" när jag kan få antivirus helt gratis med windows.

Eu suger

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun

@belga
tror inte EU-komm har tänkt på vad användarna vill ha, bara vad konkurenterna ylat och målat upp skräckscenarion om
För gemene man är detta med inbyggt AV bra, vill man ha en komplett produkt ska man kunna få det också.
Vi andra får väl köra linux eller nån sönderpatchad dos-commander om vi inte gillar läget?
Färdiga datorpaket från tex dell etc missgynnar en hel drös med tillverkare, men ingen bryr sig.... dags för EU-kom. att ta en titt på kanske?

En komplet produkt ja, det är det som är en dle av min poäng. Någonting som behöver extraprylar för att betraktas som säkert är väl inte komplett? För gemene man är inbyggt AV jättebra, men se då för guds skull till att släppa en version som inte har allt sånt skräp. Ingen brandvägg, inget AV, inget av de 10 miljoner andra skräpprylarna man får med (IM, kassa email-klienter, Mediaspelare och allt annat tjafs), utan bara ett OS, och låt oss som iallafall har en aning om hur man läser produktinformation bestämma själva vad vi vill ha installerat. Valet man har nu är att installera allt skräp, och sen ta bort det som går, men oftast får man göra det genom små fulhack och annat som i slutändan bara kräver mer och troligen utsätter systemet för större risker än om de inte funnits där från första början. Det är som att trampa på en spik, visst går det ta ut den och ha en fungerande fot, men hellre skulle man ju inte trampat på den från första början.

Ett annat alternativ är att de faktiskt lyckas med konststycket att göra så man kan ta bort det utan problem, alla filer, alla register med mera, puts väck, som om det aldrig funnits så man kan installera annat utan att behöva oroa sig för strul (M.a.o, kapa av foten och växa ut en ny). Men chansen för det är ju minst sagt marginell. Möjligheterna till att ta bort allt skräp som MS bestämmt att man själv ska ha (oavsett vad man själv tycker om saken) har ju hittills vart minst sagt begränsade. Jag letar forfarande efter en anledning till varför de bara förutsätter att alla ska lagra allt de äger och har i det där otroligt korkade påfundet "mina dokument" som precis _allt_ verkar vara defaultat till... Ja tack, ge mig en 100%ig avinstallation på det skräpet och allt annat som är precis likadant.

Att de just bråkar med MS kan jag också förstå. MS har en sådan position att om de skulle skicka med någonting, så är sannorligheten stor att detta medskick blir det mest använda av alla liknande saker, då gemene man inte har kunskap/orkar bry sig om att byta. Med andra ord att det blir störst för att det är just medskickat, inte för att det är bra på något sätt. Detta är gravt skadsamt för konsumenter imo. Dell och andra aktörer har däremot inte en sådan ställning. Vill du inte ha en dell finns det alternativ, även om du inte kan bygga själv, detta gäller inte MS (alternativ finns ju, men seriöst nu, i vilken utsträckning). En bättre liknelse hade det vart om Dell hade vart den _enda_ OEM-säljaren som fanns, för då skulle det bli rätt mycket liv om vilka delar de väljer, och då skulle de nog garanterat tvingas sälja paket med delar från alla möjliga tillverkare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som att oljeindustrin skulle få hämma utvecklingen av miljöbilar för att ingen skulle vilja köpa smutsig olja.... eller hur var det nu?:rolleyes:

Jag är ingen M$-fan men nog fan ska man få utforma sin produkt hur man vill. Speciellt eftersom detta gäller säkerheten i OS'et.

Jävla Bajs-EU.

För att ta Symantec som exempel, som skickar med OEM-varianter av Norton AV och IS på 3 månader, utan att man får en chans att godkänna eula, och dessutom inte går att avinstallera. Och dessutom är programvaran SKIT.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Skjut ner EU subban

Att dom alltid ska krångla. Jag hatar att behöva att installera en massa program hela tiden. Om MS kan göra Vista säkrare med ett integrerat antivirusprogram så måste väl dom få det. Om Symantecs antivirusprogram är bättre så kan de som vill köpa det (eller införskaffa på annat sätt) göra så. Skönare för slutkunden med fler alternativ. Till de som inte vill ha allt jocks som finns i Windows kan man faktiskt välja bort de flesta programmen när man installerar Windows. Gillar inte att EU ska vara så trångsynta. En uppmaning till dem är att tänka på användarna. Dagen då Vista släpps kommer jag köpa det samtidigt som jag förmodligen kommer behöva införskaffa en ny dator. Låt Microsoft va och låt dem göra som dom vill, jag bryr mig inte bara slutprodukten blir bra.

Visa signatur

Abit NF7-S v2 / AMD Athlon XP 2500+ @2,2 GHz 11*200 / Corsair 2x1024-4400C25 / GF5700 Ultra @540*1005 / Antec TruePower 430w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Löjligt av EU-kommissionen tycker jag. Windows XP är ju inte någon fullgod produkt idag eftersom datorn havererar efter några minuter på internet utan antivirus. Självklart ska Vista få innehålla ett antivirus så att Agda 98 slipper köpa ett sådant också!

Ingen installerar väl från en skiva som inte är slipstreamad med de senaste patcharna? SBS om man gör det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Tempel, jag har en windowsskiva, jag sitter inte och bränner nya dagarna i ända, dvs jag har en gammal, iofs har jag en ny nu för jag hittade en trevlig dvd-utgåva och tänker inte bränna en ny såfort det släpps nya patchar. Dvs, när min dator havererar, vilken den gjort kanske sammanlagt 3 ggr ordentligt måste jag använda min gamla skiva, eftersom jag inte är en datanörd som sitter och bränner nya windowsskivor varje dag, det är förbannat irriterande att få virus innan man ens hunnit ladda ner nya patcharna, vilket hände en gång, då jag fick ladda ner patcharna på en annan dator och sedan installera dom med skiva på min burk.

Vore jävligt bra om microsoft integrera ett antivirus, behöver inte vara superbra, men bara man kan koppla upp sig på nätet med sin nya dator utan att den totalkvaddas direkt, vilka andra operativsystem är obrukbara utan dyra tilläggsprogram och dylikt ? Köper man ett dyrt OS som windows ska man väl kunna använda det på en gång utan att behöva köpa massa andra dyra program ?

Tycker den där eu-kossan kan gå hem och runka av sin man, skulle göra en viktigare insats då.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

i alla andra fall hade jag gått på EU-linjen här, men detta var mest negativt då virusskydd får ses som en obligatorisk del av Windows. (håller inte andan för bättre mycket vettigare rättighetshantering i Vista än senare versioner av XP faktiskt..)

så,,

att Vista behöver antivirus. (och att EU-folket inte inser detta)

att de står för skiten själva. (som de borde gjort redan med XP)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
Tempel, jag har en windowsskiva, jag sitter inte och bränner nya dagarna i ända, dvs jag har en gammal, iofs har jag en ny nu för jag hittade en trevlig dvd-utgåva och tänker inte bränna en ny såfort det släpps nya patchar. Dvs, när min dator havererar, vilken den gjort kanske sammanlagt 3 ggr ordentligt måste jag använda min gamla skiva, eftersom jag inte är en datanörd som sitter och bränner nya windowsskivor varje dag, det är förbannat irriterande att få virus innan man ens hunnit ladda ner nya patcharna, vilket hände en gång, då jag fick ladda ner patcharna på en annan dator och sedan installera dom med skiva på min burk.

Vore jävligt bra om microsoft integrera ett antivirus, behöver inte vara superbra, men bara man kan koppla upp sig på nätet med sin nya dator utan att den totalkvaddas direkt, vilka andra operativsystem är obrukbara utan dyra tilläggsprogram och dylikt ? Köper man ett dyrt OS som windows ska man väl kunna använda det på en gång utan att behöva köpa massa andra dyra program ?

Tycker den där eu-kossan kan gå hem och runka av sin man, skulle göra en viktigare insats då.

Dator havererar? Det händer ju inte heller... 1år uptime är ju inga problem med XP.

Sen har man ju fler datorer så skulle man behöva en skiva så fixar man det på en av dom andra.

Har man sen en router eller annan hårdvarubrandväg så är man iaf homefree...

Sen kommer man till det mest intressanta argumentet, windwsskivan som du installerar ifrån är inte bara gammal och opatchad när det gäller själva operativet utan ditt älskade anitivirus är oxå ouppdaterad så den hjälper iaf inte, det tar 2min så är din burk smittad iaf trots brandvägg och antivirus inbyggt i operativet.

Nej, EU-kommisionen gör helt rätt, helst som en del redan föreslagit:

En skiva med win, en annan med extra allt, sen om du får andra skivan med på köpet med den första, fine, bara det finns valmöjligheter och saker inte är integrerat i operativet.

Jag skulle tro de flesta här inte använder windows inbyggda mediespelare vare sig för video eller audio, hur många har inte en hårdvarubrandvägg etc...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
har inte läst alla svar(men ska) men om windows gör en bra brandvägg så ska väl fan de få skicka med den? Det är precis som att skicka med en gratis-flasköppnare när nån köper läskflasker! Vill man ha en bättre flasköppnare köper man ju de!
Om vi sen säger att det är den läskförsäljaren som har majoriteten av marknadsandelarna som ger bort gratis flasköppnare, skall den inte få det då?

Inte riktigt.
Jag gissar på att windows kommer vara seriös med sitt "antivirus" och kommer utkonkurera t.ex. symantek för om windows antivirus verkligen fungerar som det ska så kommer man inte ha något behov av andra.

I detta fall så har läskförsäljaren like bra flasköppnare som konkurrenterna.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Förmyndare....som om det inte räcker med sådana! Om Microsoft kan göra bättre program än tredjepartstillverkare (varför heter det inte andrapartstillverkare förresten...? ) så låt de göra det för bövelen! De andra företagen får helt enkelt göra nya produkter eller gå under. Den starke överlever.

Och om Astrid, Elsa, adbulla och ahmed inte förstår att det finns andra alternativ så....trist för dem....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Glömsk

MS ska ha så många smällar på fingrarna som möjligt, men här koncenterar sig EU på fel problem. Det riktiga problemet är alla odokumenterade stängda format som MS med sitt monopol tvingar på användaren som inte går att använda på andra plattformar. Speciellt i kombination med DRM är detta allvarligt. Ta exempelvis det här musikbiblioteket, formatet är WMA med DRM. Går inte att spela upp på en linuxdator. WMA med DRM är bara början. Vista kommer ju innehålla en hel del fler DRM-stöd och inlåsandet lär bli ännu större.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

ja , ja vet inte riktigt. tycker både det är skit samma och inte, tycker man kan få det på cd skiva så att man kan installera det om man känner för det. eller att man kan avaktivera det i win om man känner för det. men och andra sidan vem vill köpa vista för 618pund/8500:-~. Skulle EU stoppa detta vilket jag inte tror att dom gör för fem öre, så kmr väl DX10 till xp me förr eller senare oavsett vad tror ja, så gamers skiter nog i vilket, sen kräver vista en massa också och tror inte att 50% av hela världen som använder datorer som pallar köpa en ny dator för att kunna lira på den som man ska.

Citat:

Enligt en undersökning utförd av Jon Peddie Research kommer bara cirka häften av alla datorer idag klara av Windows Vistas nya 3D-gränssnitt Aero Glass, rapporterar IDG. Den främsta anledningen till detta är att de flesta integrerade grafikkort som finns inte stöder Aero Glass. Enligt IDG vet ingen exakt vad som krävs för att kunna köra Aero Glass, men förmodligen kommer det kräva fullt Direct X 9-stöd och 256 MB grafikkortsminne.

http://idg.se/ArticlePages/200602/12/20060212233347_MD/200602...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mestadels bra att dom skickar med något sorts skydd, men jag tycker dock det mest bara är en genväg istället för att göra ett säkrare och bättre operativsystem som kanske inte behöver ha antivirus/antispyware programvara för att kunna säkert.
Skulle hellre se mera forskning/utveckling inom denna sorts säkerthet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Säger bara 1 ord. Det är kommunism.

Fy fan för en fri marknad. Så jävla sugigt det är.

Eh, är du dum på riktigt? Det är skillnad på monopoly (ingen konkurrens), oligopoly (liten konkurrens), monopolistic competition (liten till stor konkurrens) och pure competition (stor konkurrens). Microsoft har såklart monopol över mjukvarumarknaden. Du kan inte döma den fria marknaden enbart efter hur Microsoft agerat. Jag hyllar den fria marknaden.

Det är visst varför folk blir kommunister... Brist på kunskap. Brr.

edit: Vet inte vad det heter på svenska, därav de engelska orden. Läser business i USA.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Jösses... trodde aldrig jag skulle höra mig själv säga att EU gör något bra. (nåja en bra sak kompenserar inte för tusentals urkassa som eu står för)

MS kan ha med hänvisningar och länkar till deras av progg eller nåt sitt security center. Det räcker. Sen är det upp till var och en att avgöra om dom vill ha pyttemjuk eller konkurenten.

Dock finns det värre saker att lägga krut på. DRM bojkott, ms stängda dokumentformat, osv. Det faktum att VMA inte körs på linux är ren katastrof.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra med inbyggda antivirussystem, men det är ju jobbigt för de som vill välja andra produkter än MS att tvingas betala för nått de inte kommer att använda. För ni trodde väl inte att det är gratis va? Givetvis kostar Vista mer nu när de lägger pengar på att utveckla AV till det än om det skippat AV. Det är det som är hela problemet. De utnyttjar deras dominerande ställning (dvs nästan alla "måste" köpa windows för det är inofficiell standard) till att pracka på folk massor av andra produkter de egentligen inte vill köpa.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja ha ett antivirusprogram från Microsoft? För mig har de iallafall bevisat att de inte har en susning när det gäller sånt, med deras "Brandvägg".

Permalänk
Medlem

Det är ju strunt samma om MS AV är bra eller dåligt, att MS genom att använda Windows till att distribuera sitt antivirusprogram hämmar konkurrensen iom att majoriteten av användare inte kommer bry sig om att skaffa en annan produkt, jämför Internet Explorer, en underlägsen produkt som gjort att konkurrerande företag fått lägga ner sin verksamhet. Mao kommer det inte spela någon roll om man kan avinstallera AV helt och hållet eller inte då de flesta inte kommer avinstallera iaf.

Skickar MS med ett AV kommer kanske Symantec med sin relativt dåliga produkt att överleva men det är de små tillverkarna med bra produkter som vi entusiaster gillar som går i graven först. Då kommer vi få ett mindre urval alternativt dyrare produkter och det vill väl ingen ha?

Det MS bör göra med sitt operativsystem är att göra det mindre sårbart för virus, trojaner och all annan skit som finns på nätet. Informera via sitt Security Center om datorn är säker eller inte. Om MS tycker att de måste ha AV förinstallerat i sitt OS är det ju faktiskt med detta resonemang ett underkännande av sitt eget OS.

Skulle MS inte ha 90% av PC-marknaden skulle det vara en annan fråga men nu när de är dominerande på marknaden måste någon styra upp det hela, detta försöker EU göra men kanske inte alltid perfekt och riktar kanske fokus på fel områden ibland.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Medlem

Visst är det jättebra med ett integrerat antivirusprogram för våran del. Vem vill ha virus?
Men tänk på alla antivirusutvecklare. Vem kommer nu att köpa norton tillsammans med Vista? Inte många tror jag.
Den bästa lösningen skulle vara att man är tvungen att betala lite extra för den här antivirusdelen. Då skulle Microsofts antivirus bara vara en i mängden vilket också gynnar oss användare eftersom det skapar bättre konkurens och på så vis bättre produkter till ett lägre pris.

(Kanske är detta redan sagt, men jag har inte för tillfället tid att läsa igenom hela tråden.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
ska man förbjuda nokia att ha kamera i mobiltelefoner för att det konkurerar med kameratillverkarna?
mp3 med radio hotar radiohandeln
tv med dvd hotar dvdtillverkare
jacka med huva hotar mösstillverkarna

etc etc

känns som nån (symantec) har lobbat hårt i EU-kommisionen

@belga
tror inte EU-komm har tänkt på vad användarna vill ha, bara vad konkurenterna ylat och målat upp skräckscenarion om
För gemene man är detta med inbyggt AV bra, vill man ha en komplett produkt ska man kunna få det också.
Vi andra får väl köra linux eller nån sönderpatchad dos-commander om vi inte gillar läget?
Färdiga datorpaket från tex dell etc missgynnar en hel drös med tillverkare, men ingen bryr sig.... dags för EU-kom. att ta en titt på kanske?

När nokia har 95% av marknaden för mobiltelefoner, och implementerar tex EXMMS som bara kan skickas från och till nokiamobiler, då har din analogi något som helst värde.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Microsoft här. Det är ju bara dumt att försöka stoppa saker som bara gör det bättre.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Många här som inte förstår sig på konkurrens och vad som är bra med det. Att EU gör såhär tjänar vi på i längden, så klaga inte

Permalänk
Medlem

Det Microsoft gör är ju att försöka få bort konkurrensen. Redan nu har de gjort så att XP:s säkerhetscenter inte anser att mitt Bitdefender är ett virusskydd. Jag undrar hur mycket man får betala Microsoft för att få igenkänning i säkerhetscenter. Visst, jag kan stänga av skiten, men folk som inte har någon som helst kunskap om datorer blir ju livrädda när det står att de inte har något skydd mot virus.
Samtidigt ser jag inget problem med att inkorporera fler delar i Windows. Och hur ställer man sig i så fall till Mac OS? Hur kan deras försäljning tillåtas när de har mycket fler medföljande program än Windows?

Visa signatur

Pentium Dualcore 1.6Ghz, XFX 9600GSO, 2 gb minne, Corsair 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
MS ska ha så många smällar på fingrarna som möjligt, men här koncenterar sig EU på fel problem. Det riktiga problemet är alla odokumenterade stängda format som MS med sitt monopol tvingar på användaren som inte går att använda på andra plattformar.

Jepp håller med. Det är lite oroväckande att se hur stora MS blir. De slår sig in överallt. Det vore fel att tvinga på konsumenten alla MS produkter bara för att de vill ha en. Öppna upp odokumenterade format och funktionalitet så att konsumenten själv kan välja om de vill använda tredjepartsverktyg istället.

Permalänk
Medlem

På tiden att någon gör något mot microsoft dock skulle det vara bättre om det handlade om direct x 10. Visst lägg ni till ert antivirus i vista bara jag får mitt direct x 10 till xp.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

För min egen del hade det klart varit smidigt med ett inbyggt antivirus om det är hyfsat bra men kan förstå att alla antivirusmjukvaratillverkare (långt ord) blir ledsna.

Permalänk

Tycker det är MS skyldighet att göra att operativsystemet säkert, bara man kan bocka av antivirusprogrammet så är det okej, precis som med brandväggen i SP2. Jag kommer ändå köra med ett annat antivirus än MS egna då man vet hur säkra deras så kallade säkerhetsuppdateringar brukar vara.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ja , ja vet inte riktigt. tycker både det är skit samma och inte, tycker man kan få det på cd skiva så att man kan installera det om man känner för det. eller att man kan avaktivera det i win om man känner för det. men och andra sidan vem vill köpa vista för 618pund/8500:-~. Skulle EU stoppa detta vilket jag inte tror att dom gör för fem öre, så kmr väl DX10 till xp me förr eller senare oavsett vad tror ja, så gamers skiter nog i vilket, sen kräver vista en massa också och tror inte att 50% av hela världen som använder datorer som pallar köpa en ny dator för att kunna lira på den som man ska.

Och av vilken anledning skulle användargränssnittet i operativssytemet dra massa kraft medans du spelar? kör du windowed kan jag förstå det, men inte om du kör full-screen. Skulle du nu köra windowed så välj helt enkelt inte Aero-Glass.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fat Mike
Varför skulle någon vilja ha ett antivirusprogram från Microsoft? För mig har de iallafall bevisat att de inte har en susning när det gäller sånt, med deras "Brandvägg".

Vad är det största felet med den brandväggen? Många alternativ (F-Secure t.ex) är det krångligare att t.ex snabbt öppna en port i för att snabbt få igång spel osv. F-Secure och de andra alternativen må vara mer avancerade och ha bättre möjligheter till avancerade konfigurationer, men det finns absolut inget som är mer användbart för "nybörjare" än den inbyggda brandbäggen i windows, som trots allt inte är HELT värdelös. Det tar inte heller många klick för att klicka i "av" i konfigurations-menyn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
En komplet produkt ja, det är det som är en dle av min poäng. Någonting som behöver extraprylar för att betraktas som säkert är väl inte komplett? För gemene man är inbyggt AV jättebra, men se då för guds skull till att släppa en version som inte har allt sånt skräp. Ingen brandvägg, inget AV, inget av de 10 miljoner andra skräpprylarna man får med (IM, kassa email-klienter, Mediaspelare och allt annat tjafs), utan bara ett OS, och låt oss som iallafall har en aning om hur man läser produktinformation bestämma själva vad vi vill ha installerat.

Vad Microsoft vill göra är ett program som ser till att deras operativsystem hålls rent och säkert från alla typer av intrång, både med hjälp av brandvägg och anti-virus. Jag kan föreställa mig att det här programmet inte kommer likna vanliga anti-virus och vara mer implenterat i operativsystemet, mer som en komponent. Personligen tycker jag det är ett misstag av Microsoft att kalla detta anti-virus, hade det hetat "... nu med funktioner för att motverka installation av skadlig kod" eller liknande hade troligen inte EU-kommisionen förstått vad problemet ens låg i.

Microsoft försöker hela tiden leva upp till allas förväntningar känns det som. Hur mycket tjat har det inte varit på detta och alla andra forum, i folkmun och tillochmed i tidningar, om den bristande säkerheten i Windows. Nu försöker man verkligen leva upp till förväntningarna om att alla, även mindre kunniga, ska kunna klara av att hålla sin dator fungerande och fri från virus.

IM/MSN. Vad gör det att Microsoft skickar med ett program som ändå är gratis hos andra? Visst de missar inkomster från reklam osv, men kanske inte alla där du bor eller de du umgås med använder msn. På min skola, i Malung, använder 95-100% av alla elever msn på skolan, och om inte Vista skulle skeppas med det skulle alla installera det ändå. Antar att MSN inte kommer vara svårt att avinstallera heller. Jag tror inte Microsoft gör ett sådant misstag att de gör det svårt att avinstallera program då dem vet vilket tryck som ligger på dem.

Kassa E-Mail-klienter. Antar att du syftar på Outlook Express eller vad det nu heter. Jag har tagit bort genvägen på skrivbordet och på startmenyn. Kan tänka mig att det tar upp allt mellan 1 och 50 MB på min hårddisk, inte bryr jag mig om det _egentligen_. Jag kan dock mycket väl tänka mig att vissa gör det bara för att "det finns där", men det är bara att avinstallera i "lägg till/ta bort windowskomponenter".

Mediaspelare. Jag använder faktiskt Windows Media Player till det mesta, framförallt på att det är den enda mediaspelaren som inte får mitt värdelösa ljudkort på min laptop att börja skicka ut störningar. Dessutom är den stabil vad gäller film/video-uppspelning. Ja visst finns det mer stabila, VLC som ett exempel, men jag föredrar användarvänligheten i WMP. Detta är dock diskuterbart och väldigt subjektivt så jag tar upp det viktigaste med WMP: Hur skulle vi kunna använda formerna film eller ljud vid redovisningar av arbeten i skolan om inte WMP fanns på alla datorer? Visst finns det alternativ att installera, men det är inte något som våra tekniker på något sätt skulle känna är prioriterat.

Men visst håller jag med om att det borde finnas en clean verison med.
Ett säkert operativsystem borde de dock få sälja, vilka medel det än krävs.

Permalänk
Medlem

Eller så använder man helt enkelt Linux

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.