Hjälp är hårddisken paj?

Permalänk
Medlem

Hjälp är hårddisken paj?

Hej!

Jag köpte två stycken Hitachi Deskstar T7K250 för ett par månader sen, och nu har den hårddisken som är döpt till D: börjat krångla, den fungerar när man startar datorn men efter ett tag när datorn stått på så låter det som om den startar om och sen klick det till, så startar den om igen och klick.

Så håller den på så och datorn blir jätte seg och laggar, men startar man om datorn så fungerar den som den ska ett tag innan samma sak händer igen.

Är det något fel på hårddisken eller är det någon inställning i XP?
I Energialternativ ska man ändra något där?
Vad ska jag göra?

Tack för all hjälp

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Avstängd

Aj då, det låter allvarligt. Prova att stoppa den i frysen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Aj då, det låter allvarligt. Prova att stoppa den i frysen.

Du skojar??

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk

Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe
Hej!

Jag köpte två stycken Hitachi Deskstar T7K250...

Hej jag har nyligen haft även jag en hitatchi med samma symptom som du beskriver och min bröt ihop och ville inte ladda windows. Körde chkdsk och den hittade skadade sektorer. Har inte gjort så mycket mer än plockat ut den och köpte mig en ny. Så mitt råd är att ta backup om du har något viktigt.

Skall ta och kolla om det går att rädda hårdisken min eller om den är helt körd.
Det där med att stoppa hårddisken i frysen har jag läst om innan och skall tydligen fungera.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattias.F
Hej jag har nyligen haft även jag en hitatchi med samma symptom som du beskriver och min bröt ihop och ville inte ladda windows. Körde chkdsk och den hittade skadade sektorer. Har inte gjort så mycket mer än plockat ut den och köpte mig en ny. Så mitt råd är att ta backup om du har något viktigt.

Skall ta och kolla om det går att rädda hårdisken min eller om den är helt körd.
Det där med att stoppa hårddisken i frysen har jag läst om innan och skall tydligen fungera.

Lycka till.

Jag köpte hårddiskarna 2006-01, vad är det som gäller vid sådana här problem?
Köpte dom för övrigt på Webhallen.
Har haft en hårddisk innan som pajade men den va fler år gammal.
Vad är det för garantier som gäller för hårddiskar?

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe

Vad är det för garantier som gäller för hårddiskar?

3 år ger Hitachi.

Kör DFT på disken - om DFT konstaterar fel -> reklamera!

Ev. kan DFT byta ut trasiga sektorer mot nya.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
3 år ger Hitachi.

Kör DFT på disken - om DFT konstaterar fel -> reklamera!

Ev. kan DFT byta ut trasiga sektorer mot nya.

Har kört DFT nu och den hittar inga fel alls, men problemet kvarstår.

Tack för hjälpen iallafall..

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe
Har kört DFT nu och den hittar inga fel alls, men problemet kvarstår.

Tack för hjälpen iallafall..

Om inte DFT hittar något fel så blir det svårt att reklamera.

Om det är SATA-diskar så kolla om du har glappkontakt. Byt isf kabel.

Kanske värmeproblem?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hjälp är hårddisken paj?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Om inte DFT hittar något fel så blir det svårt att reklamera.

Om det är SATA-diskar så kolla om du har glappkontakt. Byt isf kabel.

Kanske värmeproblem?

Har testat att byta kontakt blev ingen skillnad och hårddiskarna ligger på omkring 40C...

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
Aj då, det låter allvarligt. Prova att stoppa den i frysen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe
Du skojar??

Precis, vad menar han ???

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Precis, vad menar han ???

Okej!
Hur länge ska man låta hårddisken ligga i frysen, och sen hur ska man göra ta ut den o låta den bli rumstemperaturs varm igen eller ska man stoppa in den i dator kall?

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem

Nej men asså vaddå frysen...

Suck!

Disken är ju inte heldöd eftersom du kunnat köra DFT och där hittas inga hårda/fysiska fel så ge fan i frysen, det gör man bara med totaldöda diskar.

Du har troligen mjuka fel, tex knas i MFT'n - lös det först!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nej men asså vaddå frysen...

Suck!

Disken är ju inte heldöd eftersom du kunnat köra DFT och där hittas inga hårda/fysiska fel så ge fan i frysen, det gör man bara med totaldöda diskar.

Du har troligen mjuka fel, tex knas i MFT'n - lös det först!!!

En fråga om det här med frysen, jag har en gammal IBM deskstar som är helt paj, den låter konstigt o bios hittar inte disken. Hur ska jag göra??

In med den i frysen, sen då? starta den kall eller låta den ligga några timmar innan man startar den?? Hur gör man??

Den andra hårddisken tror jag fungerar som den ska nu, startade Diskdefragmenteraren och körde det och än har inte disken börja krångla sen dess....

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyJoe

Den andra hårddisken tror jag fungerar som den ska nu, startade Diskdefragmenteraren och körde det och än har inte disken börja krångla sen dess....

Det var tur du inte frös ner den...

Den gamla disken kan du ju alltid frysa ner - du har inget att förlora...
Den blir inte hel av nedfrysning - i bästa fall funkar den en kvart så du kan backa av den.