Permalänk

Fick min VF900-Cu idag.

Var och hämtade min nya VGA-kylare alldeles nyss och har spenderat en stund med att installera den nu. Lovade bilder och tempavläsningar men kan tyvärr inte ge något av det! :/ Digitalkameran ballade ur och jag fick inte fram mina tempavläsningar heller! Hade ATI Tray Tools installerat och orkade inte installera om CP eller CCC... sorry boys.

Kan bara säga att kvalitén på kylaren var jag mkt imponerad av! Inte en repa på ytan som sitter mot GPU. Spegelblank! Installationen gick också smidigt. Samma som VF700 gissningsvis.

Ljudnivån är jättefin! Kör på högsta och den överröstar inte mina andra fläktar. 3x120mm @ 1000RPM. Ljuddämpad antec sonata2 har jag som chassi förresten.

Ska återkomma med temperaturer när jag hittat ett program som kan läsa det utan att lägga sig i drivrutinen och grejjer... om det finns? Tar gärna hjälp angående detta. ATT är på väg att släppa ny vesion med fan control och temperaturavläsningar... Men den vet man ju aldrig när den kommer :/

EDIT: Ops fel. kanske kylning & överklockning?

Permalänk
Medlem

Tjena, prova programmet lavalys everest. Där kan du se GPU temperaturen i stort sätt utan probs. Vore bra ifall man får lite resultat. Har småkikat på VF900, verkar vara en redig kylare

Permalänk
Medlem

Beställde min från overclocker.se förra tisdagen, är de kända för att vara långsamma på något sätt? Skickade ett mail och fråga när de skulle få in vf900cu och svaret blev; någon gång denna vecka. Men om man kollar på deras hemsida så står det fortfarande "ej i lager".

Permalänk

hittar inget i everest. har en trial version av corporate edition. jag kanske ska kööööööööpa det?

eller ska man ha home edition?

Permalänk
Medlem

home edition är gratis vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Körde du stock kylaren innan? Hade varit bra om du kan ordna jämförande siffror mellan din förra kylare och den nya

Förresten hur kommer det sig att du körde på en design som zalman på ett sånt varmt kort istället för arctic coolings design som blåser ut varmluften?

Har varit lite skeptisk till designen på VF900-Cu men enligt mångas åsikter ska den matcha eller överträffa VF700-Cu trots den lilla höjden.

Permalänk

mjaae... tittade på en hel del... ati silencer finns ju inte till x1900... och accelero x2 verkar inte riktigt hålla måttet . thermalrights kylning är för dyr annars hade jag nog slagit till på den.

tyvärr fick jag inga siffror från min gamla stockkylning.

men har nu testat en del med rthdribl och har en load temp på 66-67C enligt everest ultimate. omgivningstemp är 47-48C. idle låg jag på 44C med en omgivningstemp på 35C.

satte fläkten på max nu och sjönk till 63C load och 44C surround.

kan säga att jag är mkt nöjd... fast en V1-Ultra hade vart nåt det hehe... ;P skämt åsido.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1900xtx och kör stock på den.. när jag spelar så kör jag 100% på fläkten och då får jag ner tempen till 55 grader. När jag kör idle så drar jag ner min fläkt till 40% och får temperatur runt 50 grader. Verkar som vf-900Cu är inte så mycket bättre än stock förutom när det gäller ljudnivån.

EDIT: Ligger inte denna thread på fel ställe? borde inte den vara under Skärmar - Grafikkort - Ljudkort?

Permalänk

jo tråden ligger fel, har påpekat det tidigare... tycker förstås att den borde ligga under kylning.

jo stockkylaren är ingen dålig kylare alls, låter illa bara. ja synd att jag inte fick med mig de gamla temperaturerna, inte lätt att jämföra med andras datorer... kan ju skilja några grader bara på rumstemp.

sen vet jag ju som sagt inte hur varmt jag hade det innan. sen har jag det ruskigt varmt i lådan.ljuddämpad trång och fullt med grejjer.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Körde du stock kylaren innan? Hade varit bra om du kan ordna jämförande siffror mellan din förra kylare och den nya

Förresten hur kommer det sig att du körde på en design som zalman på ett sånt varmt kort istället för arctic coolings design som blåser ut varmluften?

Har varit lite skeptisk till designen på VF900-Cu men enligt mångas åsikter ska den matcha eller överträffa VF700-Cu trots den lilla höjden.

VF900 och VF700 är lika höga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
mjaae... tittade på en hel del... ati silencer finns ju inte till x1900... och accelero x2 verkar inte riktigt hålla måttet . thermalrights kylning är för dyr annars hade jag nog slagit till på den.

Var såg du att AcceleroX2 inte håller måttet? Vad jag har sett i testerna verkar den riktigt bra, men jag har iofs. inte sett så många test.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

läste på xs.org där en del testat den på x1900 och den håller uppemot 80C för flera av dem. känns inte så kul...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
läste på xs.org där en del testat den på x1900 och den håller uppemot 80C för flera av dem. känns inte så kul...

X1900-korten är nästan för mycket för stackars VF900. Brutalt varma kort. Jag smällde på på en VF900 på mitt, och jag trodde inte mina ögon när tempen rasade iväg till 85 grader.
Men efter lite pillande med luftflöde etc blev det bättre. Jag har även sänkt spänningen till både GPU'n och minnena, så nu ligger loadtempen runt 60 grader@650/775 MHz.

Tyst och svalt nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
X1900-korten är nästan för mycket för stackars VF900. Brutalt varma kort. Jag smällde på på en VF900 på mitt, och jag trodde inte mina ögon när tempen rasade iväg till 85 grader.
Men efter lite pillande med luftflöde etc blev det bättre. Jag har även sänkt spänningen till både GPU'n och minnena, så nu ligger loadtempen runt 60 grader@650/775 MHz.

Tyst och svalt nu.

menade förstås X2

Permalänk
Medlem

fick också min vf900 idag. Inte helt nöjd. Visst är den tyst men den kyler sämre än stock. Detta eftersom stock blåser ut all luft. Jag har ingen extra fläkt så den varma luften stannar kvar ett tag vilket inte är så bra. Det är ganska dåligt att de har gjort en fläkt som tar upp ett extra slot men blåser inte ut luften ur det "slothålet"... Men på max fungerar vf900 typ som stock. Får väl investera i en chassifläkt, men jag vet iof inte om jag har plats på moderkortet, vf900 tar ju upp en fläktplats på moderkortet...
Kan för övrigt medela att temperaturer strax under 90 grader ger grafikfel på x1800xt...

Permalänk

dagens datorer kräver ju allt som oftast god chassiventilation...tyvärr.

själv får jag för mig att det är lägre temp nu än med stock.