Permalänk
Medlem

Nikon Coolpix 5600 eller Advent MP5

Hejsan!

Jag tänkte köpa en billig digitalkamera till en resa nästa månad, och då undrar jag vilken av dessa två jag ska ta: Nikon Coolpix 5600 eller Advent MP5.

Advent MP5:

5 megapixel
3x optisk zoom
2,4" LCD-skärm
Pris: 990:- +frakt

Nikon Coolpix 5600:

5,1 megapixel
3x optisk zoom
1,8" LCD-skärm
Pris: 1495:- inkl. frakt

Vilken är bäst? Är Nikonen värd 500:- mer?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag tagit Nikon för de är ändå Nikon och de kan kameror
Sedan vill du annars ha en bra och kanske billigare kamera så kan du ju gå ned till 3-4 mp
mp är inte allt de beror ju också på hur stora bilderna ska bli

Men här är en recension från cyberphoto på nikon kameran
http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/cp5600.php

Nikon använder också vanliga r6 batteri i 5600 så du kan lätt byta batteri utan att behöva dyra special dock så blir kanske storleken och vikten lidande där .Men en bra kamera verkar de vara i alla fall

Och med tanke på att de bara är 400:- skillnad i pris när frakten är räknad på netonnet så kör på nikon.

Permalänk
Medlem

Jo, Nikonen verkar bra. Dock har jag läst att den har lite problem med kort tagna i dåligt ljus, samt att den tar väldigt lång tid på sig mellan tagna kort.

Ska kika vidare lite grand.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från avant. Inga bra kameror.
EDIT:
Läste visst fel, får ursäkta. Men jag skulle ändå ha tagit nikon av dom två. Nikon är ett så pass bra märke

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Det lutar mest åt Nikon iaf. Jag hittar dock inte kameran på netonnet som FJ81 sa. Länk?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Gjorde samma fel som nithlon förväxlade adent med avent som netonnet säljer
Men nikon kameran hade ju dustinhome för 1495:- (fri frakt)

Sökte lite snabbt men hitta ingen recension på adventkameran

Ännu fler recensioner på Nikon finns på www.dpreview.com och www.steves-digicams.com

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Nikon-kameran, dock har jag en liten fråga om en fokus-inställning. Vad menas med "Autofocus mode - Single or Continuous AF"? Vad blir skillnaden mellan single och continuous?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jag har beställt Nikon-kameran, dock har jag en liten fråga om en fokus-inställning. Vad menas med "Autofocus mode - Single or Continuous AF"? Vad blir skillnaden mellan single och continuous?

Skulle tippa på att man kan låsa skärpan med någon liten knapp och ta flera kort utan att den ändras.

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jag har beställt Nikon-kameran, dock har jag en liten fråga om en fokus-inställning. Vad menas med "Autofocus mode - Single or Continuous AF"? Vad blir skillnaden mellan single och continuous?

Single innebär att kameran fokuserar på motivet och låser fokus. Skulle motivet flytta sig, eller man flyttar kameran så ligger fokus kvar på samma avstånd.
Continous innebär att kameran hela tiden följer motivet och justerar fokus så länge avtyckaren är nedtryckt till hälften.