Kontakt i modekort, liten PCIE till vad?

Permalänk

Kontakt i modekort, liten PCIE till vad?

En av två PCI kontakter är kasst i mitt nya modekort. Vad använda de två små svarta PCIE kontakterna till? Kan de ersätta PCI kontakterna?

Före påsk köpte jag ett modekort, Gigabyte GA-K8N PRO SLI samt ett grafikkort, Gigabyte 7600GT( 7900 kortet var ju o blir slut ett tag framöver enligt affären) och en processor.

Vet någon vad för någon hårdvara man kan använda till de två mindre svarta PCIE- kontakterna på modekortet?

Förklaring:
Det finns två PCIE_16 för grafikkort. Det finns två PCI kontakter enligt traditionellt utförande.
Och så finns det två mindre svarta PCIE kontakter, en ovanför och en mellan PCIE16- kontakten. De har samma bredd, är tvådelade som de övriga, men har bara 11+7 "pinnar" tror jag.

När jag försöker infoga en bild i detta inlägg får jag endast upp en skriftpromt för text. Jag lägger in en länk istället till tillverkarens hemsida. Se längst ned.

Till min glädje stödjer modekortet SLI( jag hade tänkt köpa ett ASUS-kort som inte gjorde det, för mer pengar. Blev övertalad i affären).
Därför kan jag om jag inte väntar för länge, köpa ett 7600 kort till istället, som tröst för det uteblivna 7900- kortet.

Till min besvikelse fanns det inte så många PCI kontakter.
Jag vill få in ljudkort och TV-kort i alla fall.

Tyvärr var det fel på den ena av dessa två PCI-kontakter. Om jag monterade ett ljudkort eller tv-kort på denna plats, blev det inte ett enda livstecken i datorn. Inte ens fläktar eller bios startade. Lustigt nog funkar det med ett nätverkskort på samma plats. Då startar datorn, och närverkskortet funkar till och med. Nätverkskortet använde mycket färre "pinnar" såg jag. Men ett nätverkskort finns ju redan integrerat i modekortet. Så det har jag ingen nytta av.

Om man får för sig att köra SLI, och byter ut fläkten på båda grafikkorten( mitt 7600-kort lät otäckt mycket, men med en zalman blev den tyst o fin) så kommer jag inte att kunna få plats med ens ett ljudkort i den enda PCI-kontakten som funkar. En av de små svarta kommer också bli oanvändbar, eftersom man får montera en brygga med ett litet stålstativ som kommer ivägen.

Jag vet at det finns TV-kort för USB uttag. Är det bra? Fast då får man en grunka utanför datorn att hålla reda på ju.

När affären öppnar skall jag ju givetvis kolla med dem. Tänkte att lita tips innan kunde vara bra. Man skruvar ju inte gärna upp o ned modekortet om man inte behöver.

[URL="http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over..."][URL="http://"]

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Hedersmedlem

Fixad länk:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...
Återkommer strax

Fortsättning:
De små PCI-e kontakterna är 1x varianter. Dvs en "bana" (lane).
Det ska gå att få ut 250 MB/s på en sådan (238 MiB/s, wikipedia), vilket är klart mer än 133 teoretisk som PCI-platserna har.

Du skrev "Det finns två PCIE_16 för grafikkort".
Men de fungerar till vilka andra PCIe kort också, inte bara grafik.
Ett kort som t.ex. kör 4x PCIe passar väl inte i en 1x plats (?), då skulle du behöva använda en av PCIe 16x platserna.

Det verkar väl som du har ett lite defekt moderkort väl? Om ena PCI platsen inte klarar av alla kort. Det borde du ju reklamera (kanske göra en lite större undersökning på kort som inte fungerar).

Ännu är det ganska dåligt med PCIe kort, finns kontrollerkort för hårddiskar och har för mig jag sett något nätverkskort. Det är synd att tillverkarna är så sega att fixa kort för sådant när, som du märkt, SLI moderkort knappt har gamla PCI-platser kvar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Så de små PCIE kallas för 1x, bra att veta.
Jag tolkar det som att det idag inte finns så mycket kul att koppla in på desa kontakter. Möjligtvis för företag.

Jag vet inte vad det finns för några kort som passar i PCIE_16 förutom grafikkort. Men tack för tipset. Får kolla upp detta.
Eventuellt vill jag ha dessa lediga för grafikkort. Men det kan bli en eventuell lösning kanske.

Jag förstår inte om du menar att jag skall kolla mitt aktuella kort mer ingående. Jag har försökt se om några stift är böjda.
Eller om du menar att jag kan kolla olika modeller på modekort rent allmänt.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefan610
Så de små PCIE kallas för 1x, bra att veta.
Jag tolkar det som att det idag inte finns så mycket kul att koppla in på desa kontakter. Möjligtvis för företag.

Jag vet inte vad det finns för några kort som passar i PCIE_16 förutom grafikkort. Men tack för tipset. Får kolla upp detta.
Eventuellt vill jag ha dessa lediga för grafikkort. Men det kan bli en eventuell lösning kanske.

Jag förstår inte om du menar att jag skall kolla mitt aktuella kort mer ingående. Jag har försökt se om några stift är böjda.
Eller om du menar att jag kan kolla olika modeller på modekort rent allmänt.

Alla mindre kort passar i större platser så att säga. Så allt ska väl gå i PCIe 16x.

Jag tänkte att du kan kolla med lite andra PCI-kort så det inte är något mystiskt problem med just de modellerna (ljudkort mot moderkortet). Sen om det är många fler kort som inte funkar så reklamera kortet till affären för det är ju en trasig produkt så att säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG