datorer hittar inte varann (samma workgroup)

Permalänk
Medlem

datorer hittar inte varann (samma workgroup)

hej!
har ett STORT problem (i min I-landsvärld! )...mina datorer (tillhör samma workgroup) hittar inte varann i mitt nätverk. har en switch och två datorer (windows XPP Sp2) kopplade till denna. På båda har jag skrivit om IP Stacken flera gånger utan framgång...detta händer varje gång jag försöker skapa nätverk emella två datorer ...vad är felet? Är det M$ dåliga kodning som spökar?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Re: datorer hittar inte varann (samma workgroup)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
hej!
har ett STORT problem (i min I-landsvärld! )...mina datorer (tillhör samma workgroup) hittar inte varann i mitt nätverk. har en switch och två datorer (windows XPP Sp2) kopplade till denna. På båda har jag skrivit om IP Stacken flera gånger utan framgång...detta händer varje gång jag försöker skapa nätverk emella två datorer ...vad är felet? Är det M$ dåliga kodning som spökar?

Vad har du angett för uppgifter?
Ex; 192.168.0.1 och 255.255.255.0 på ena, 192.168.0.2, 255.255.255.0 på andra?

Har du testat med \\DATORNAMNET i utforskaren?

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

skriv \\192.168.0.* i utforskaren

Permalänk
Medlem

nope...fungerar inte med datornamnet tyvärr..

på Subnet Mask står det 255.255.254.0 och på Default Gateway står det 213.89.36.1

jag har således INTE kopplat via någon router om något missförstod mig...utan jag får IP direkt från ISP.

Allt är konfat exakt lika på båda datorerna...

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

får du inte två olika ip från isp då? Eller delar du internet genom en tredje dator som kör dhcp server?

Permalänk
Medlem

Har du öppnat i brandväggarna? För du har väl lokala brandväggar när datorerna är anslutna direkt till internet.
Har du Chello Large eller Medium? Annars får du bara 1 IP-adress och kan följdaktligen bara ha en dator ansluten.
Kolla även här: http://bbbfaq.gunnard.se/.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte