Permalänk
Medlem

telia 8mbit

när jag kör tptest får jag bara 7mbit i bandbredd. varför?? är det bara för att jag bor för långt bort från understationen. när jag laddar ner får jag som max ungefär 860kb/s jag borde få 1mbit i download max. jag undrar vad ni andra som har 8 mbit har för download hastighet och bandbredd. jag ringe och frågade telia varför jag bara får 7 mbit istället för 8 mbit, men då sa hon att det är en bra hastighet det finns andra som inte kommer upp i så höga hastigheter.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

860 är max för vad du någonsin kommer få ut av dina 8 Mbit så det är mycket bra.

Att du får 7 Mbit enligt tp-test är också väldigt bra. Du är väldigt nära dina "upp till 8 Mbit".
Allt har att göra med dina ledningar, kvalité, längd, utrustning m.m.

860 är en mycket bra siffra.

Tänk på att det är skillnad på kilobyte och kilobit. Samma sak som med megabyte och megabit.

Permalänk
Medlem

Jag har samma adsl och enligt tp-test får jag "bara" 6,5 men när jag tankar så ärkan jag vara uppe och nosa på 850-900.

Men det varierar dock ritkigt mycket, finns de som "bara" får ut typ 600 på sina 8mbit. Är ju som alla borde veta såhärdags att det enbart är "upp till 8mbit" ås att du är så högt uppe som dui är är verkligen inget dåligt.

Permalänk
Medlem

I tptest ligger jag i princip alltid oavsett tidpunkt på 6.98 Mbit på TCP samt 7.16 Mbit på UDP och det är jag helnöjd med.
Bor fö. på 1500 meters avstånd från station och i en hyffsat gammal kåk.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

jag ligger nästan alltid på 6.99Mbps på TCP.. Jag bor 3310 Meter från stationen.. Maxar ungefär 890 Kbit/s..
Antar att jag har bra ledningar till mig med tanke på avståndet=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kan tala om att jag aldrig fått över 5mbit/s på min 8mbit/s-lina.. Bör jag klaga till Telia?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Kan tala om att jag aldrig fått över 5mbit/s på min 8mbit/s-lina.. Bör jag klaga till Telia?

Först kanske du skall be dem göra en FA-mät på din ledning för att kontrollera längd och i viss mån kvalite. Dumt att "klaga" när du får ut 5/8 på en best efforttjänst innan du vet förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Kan tala om att jag aldrig fått över 5mbit/s på min 8mbit/s-lina.. Bör jag klaga till Telia?

Klaga för att du får upp till 8 Mbit som avtalat?

Vad får du för hastigheter när du laddar ner saker?
Jag fick alltid runt 6 Mbit i TPTEST när jag hade 8 Mbit men jag kunde alltid ladda ner saker i hastigheter väldigt nära 8 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Klaga för att du får upp till 8 Mbit som avtalat?

Vad får du för hastigheter när du laddar ner saker?
Jag fick alltid runt 6 Mbit i TPTEST när jag hade 8 Mbit men jag kunde alltid ladda ner saker i hastigheter väldigt nära 8 Mbit.

Kommer högst upp i runt 300kb/s men offtast blir resultaten på TP-test runt 3mbit/s.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling