Det kan ju inte vara meningen att det ska vara såhär. (x850xt)

Permalänk

Det kan ju inte vara meningen att det ska vara såhär. (x850xt)

Varför i helafriden ökar tempen på kortet då jag spelar crock 2?

(http://www.gamespot.com/pc/action/croc2/index.html?q=croc%202)

Vem vet, går säkert upp i temp då jag kör little big adventure oxå

(http://www.cdaccess.com/gifs/screen/relentless1.jpg)

varför är det såhär?

Jag vet, det finns massa trådar om detta, men jag har aldrig läst någon som har gett mig ett bra svar, eller någon som tar upp så här gammla spel.

jag menar, datorer med sämre grafik kort kan ju köra dessa spel utan att bli varma, som min gammla 95:a.

Någon som kan ge ett bra svar elle har ati/sapphire någon svenskt kund suport man kan ringa?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på din fråga men jag får gratulera dej till otroligt bra spelsmak!!! Speciellt LBA, det träffar man inte på många som spelar/spelat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Jag kan inte svara på din fråga men jag får gratulera dej till otroligt bra spelsmak!!! Speciellt LBA, det träffar man inte på många som spelar/spelat...

lite OT, men jag har en version av LBA(1) som funkar på xp, pm:a mig om du vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Hm..låter som ni pratar piratkopiering nu tycker jag...

Permalänk
Medlem

OT igen. Jag har både LBA 1 och 2 som funkar med XP så det är ingen fara. Dessutom är det orginal med kartong å allting.

Denna tråd kom verkligen bort från ämnet. *sorry*

Permalänk
Medlem

Tja!
Oavsett vad du spelar för spel, så stiger temperaturen i datorn allt eftersom du spelar. Nya grafikkort bli oftast varmare än äldre kort, då de helt enkelt är jäkligt mycket kraftigare.
Varför du upplever ditt kort onödigt varmt, kan ha med mycket att göra.
Kanske är det så att du har datorn fylld med onödigt damm? Isåna fall, köp tryckluft på burk på biltema eller liknande affär och blås ut dammet ur datorn utomhus.
Kanske är det så att du helt enkelt inte har så bra venitilation i datorn som du bör? Om du tror att detta kan vara felet, testa att ta en bit tidningspapper (dvs. tunt papper) och håll inne i datorn en bit ovanför grafikkortet. Märker du att pappret inte rör sig, så kanske du bör se över din chassie-kylning. (en fläkt i fronten som suger in luft och en på baksidan som suger ut varmluften brukar vara den vanligaste/bästa lösningen)

Annars så kan du ladda ner ATi Tools 0.25, vilket är ett program som tillåter dig att styra hastigheten för fläkten samt klocka kortet.
När du sedan installerat det, så trycker du på knappen längst ner till höger som heter "Settings".
Väl inne i settings, väljer du "Fan Control" i rullistan längst upp.
Inne på "Fan Control" kryssar du i "Override Fan Speeds" så att resten utav alternatven lyser upp. (kan hända att den redan är ikryssad)

Kryssa sedan i "Dynamic based on GPU temperature" och skriv följande i de rutor som finns under:

above - 0 C - 5%
above - 60 C - 30%
above - 70 C - 100%
above - 100 C - 100%
above - 100 C - 100%
above - 100 C - 100%
above - 100 C - 100%
above - 100 C - 100%

Avsluta sedan med att kryssa i "Do not change PWM base frequensy (x850)", trycka på "Apply" samt sedan på "Save".

Det du nu gjort (om du nu har gjort som beskrivet) är att låta fläkten ställa in hastigheten efter hur varm grafikkärnan är. Grafikkortets fläkt kommer låta kalasmycket när du spelar krävande spel, då den kommer gå på max.
Men kortet blir svalt, vilket i längden faktiskt är det viktigaste.
Om du vill gå steget längre så kan du köpa en ny kylare till grafikkortet.
Själv kör jag med en Zalman VF900 Cu på mitt X850XT, och jag är störtnöjd.

Hoppas du tyckte att detta var givande att läsa.
Om inte, så hoppas jag det finns någon som lärt sig något.

/Chopha

Permalänk

Det fina med X1800-1900 är att dom inte blir varma om dom inte blir belastade , mitt gamla X850XT blev lika varmt i HoI2 som Q4 , mitt X1800XT ligger på väldigt varierande temperaturer beroende på vilket spel jag spelar , i Hoi2 så blir det kanske 1-2 grader varmare än i windows medans det i Cod2 blir ca 55-60 . Har du orginalkylaren på ditt X850XT så byt helst ut den , den låter betydligt mer än vad den kyler.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Tack för svar, har inte fått svar på min fråga men det värkar som dom fixat detta i X1xxx serien. Blir la till att skaffa ett sånte eller ett 7900gt xxx.