Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort

Hej,

vilket ljudkort rekommenderas för den som spelar ganska mycket och lyssnar på en del musik samt film? Jag har tänkt mig något i 500-kronorsklassen som har optisk ut (toslink eller vad det heter).

Jag har fått rekommendationer om

Hercules Fortissimo IV
Creative Soundblaster 2 ZS

vilket är bäst? Är EAX-stöd något måste?

EDIT: soundblasterkortet har iofs inte toslink ser jag men...

Tack

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

Bästa ljudkortet

Är huvudintresset spel så skulle jag säga Creative-kort... De är standard och således minst problem när du lirar.
Har annars kört ett Hercules GameTheater XP länge och var mycket nöjd med det...
Däremot så skulle jag rekommendera ett TerraTec 7.1 som det här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309631&view=detailed. Kanske inte riktigt lika bra för spel som Creativekortet men bättre på allt annat kan jag lova... Hade jag köpt i den prisklassen så hade det varit mitt val.

Permalänk
Avstängd

jag gillar creatives sb live kort... dom presterar lagom mkt. allt mer är om du har en studio eller är jävligt kräsen och har sjukaste högtalarsystemet som klarar av allting... men om du har vanliga högtalare och inte typ ett system för flera tusentals kr så sattsa på ett SB live!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

jag har läst lite recensioner osv på bland annat Audigy 2 zs, Terratec Aureon 7.1 och Fortissimo IV och kommit fram till att Audigy-kortet nog är det som passar mig bäst. Det jag funderar på är bara vad utgången längst till höger är för någon på denna http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subca...
Är det digital ut? Finns det någon konverter för att göra om den till optisk eller coax?

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

den som är längst till höger är en firewire

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av istorage
den som är längst till höger är en firewire

hm.. ja. Men om vi låtsas att jag menade den näst längst till höger då?
För någon av ingångarna benämns nämligen som "Digital Out for 5.1 support(6-channel SPDIF output to Creative digital speakers". Hur använder jag den?

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,
Är sugen på ett Audigy4 men jag måste ha optisk ut och creative affären har dom dåligt i lager
finns det någon annan affär på intranet som säljer sådana?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Lånar tråden lite,
Är sugen på ett Audigy4 men jag måste ha optisk ut och creative affären har dom dåligt i lager
finns det någon annan affär på intranet som säljer sådana?

Vad är skillnaden på Audigy4 och Audigy2 zs?

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

Undrar jag med faktiskt. Mitt gamla SB Live! med 7-8år på nacken har gett sig nu och jag behöver ett nytt för en 500-600kr.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Leta efter ett begagnat X-Fi Extreme Music, klart bäst i prisklassen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hakar på här oxå...Hade tills idag ett Xfi-Extrememusic men det kortet vållade bara ständiga bekymmer...Blåskärmar och krascher och ständiga problem, så det var bara att lämna tillbaks det idag, tyvärr...
Men, har ju fått lite blodad tand när man märkt hur gott det gör för ljudet jämfört med de integrerade kretsarna, så jag undrar vad för nåt bra kort man kan köpa. Har dock två krav:
1. Skall va lite billigare än Xfi, upp till 500 kr.

2. Skall INTE vara ett Creativekort, av den anledningen att jag tappat förtroende för dom. Kollar man på creatives forum så är det mycket vanligt med problem med deras kort.

Kanske TerraTek-kortet längre upp är nåt ? Eller liknande.