Plattskärm för grafiker, vilken?

Permalänk
Medlem

Plattskärm för grafiker, vilken?

Hejsan!

Jo det är så att jag nu tänkte skaffa en plattskärm för grafiskt användande, så färger och så djup svärta som möjligt är viktigt för mig. Jag skaffade en Samsung 930BF utan att tänka till förut, och det var inte det smartaste draget av mig. Så inga tips om 0 till 6 ms skärmar. Jag har kommit på mig att jag nästan aldrig spelar längre, så snabbaskärmar är inte viktigt för mig.

Men som sagt, om någon kan tipsa om en plattskärm för en snubbe som använder mycket photoshop m.m. så skulle jag vara väldigt tacksam.

Min budget är max 6000kr, och helst inte en widescreen skärm.

M v h
//
PriMo

Permalänk

En skärm baserad på MVA/PVA som Viewsonic VP930 eller Samsung 970p fungerar bättre än TN-Film skärmar som den du köpte. Bäst är förstås en ny S-IPS skärm, men i dagsläget verkar det som om dessa bara finns i Widescreen-format. NEC LCD20WGX² har fått bra kritik både för sina färger och för hur snabb den är.
Har du inte några planer på att spela, så kan du köpa en äldre S-IPS skärm med långsam responstid. Eizo har några olika bra modeller.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Eizo brukar göra skärmar med bildkvalitet i åtanke. FlexScan S1910 kan kanske passa.

http://www.behardware.com/articles/602-3/19-lcd-survey-2-3-4-...

Permalänk
Medlem

har oxå funderat på detta då jag inte gillar min 913b så jättemkt, den har bara 16.2 miljoner färger vilket är otroligt jobbigt i vissa lägen.
det är dock jobbigt att man får lägga ut så mkt på en lcd som är hyffsad, kanske är en crt ett alternativ endå.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |