Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Skaffa backup utan moln.

Hej!

Jag är så trött på alla molntjänster och vill ha en fysisk enhet hemma där jag gör mina backuper på min Macbook och även iPhone. Jag har varit inne på att skaffa en WiFi 7 router nu med usb 3.1 uttag för att sedan koppla in en extern disk till routern. Då går det väl att göra den som en nätverksdisk och göra backuper till den?
Jag har även kollat lite på NAS men kan inte mycket om det och är lite dyrt tycker jag. Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan gå tillväga för att enklast göra backuper på en hårdisk kopplat till mitt nätverk.

Tacksam för seriösa svart.

//Jimmy

Permalänk

Skulle troligen fungera. Brukar stödja smb eller ftp/sftp för att föra över till/från diskarna.

Se dock till att ha backup på backupen i form av offsite och ofline backup utöver den tillfälliga onlinebackupen.

Ganska lämpligt att ha en molnlagring som backup utöver din egna.

En nas behöver inte bli så dyrt er ju mer eller mindre en vanlig dator med en nasmjukvara installerad.

Så teoretiskt kan du bygga en av nån gammal dator som inte duger till nått annat pga gammal slö hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svar!

Det jag vill är ju att kunna komma åt min NAS o föra över till den var jag än är från alla mina enheter. Tänker att jag inte behöver ha en jättestor disk på den då det bara ska sparas bilder och lite dokument från när jag nu pluggar. Sen tänkte jag göra flera konton så andra i familjen också kan göra backup på sina telefoner, datorer osv. Jag tycker det låter bra med en NAS men vet inte. Skulle gärna få mer info och ideer från andra också.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med nyare routrar men när jag testat har det varit extremt långsam filöverföring.
Att det är en USB 3.1 säger inte så mycket.

Jag håller precis på att sätta upp NAS (OpenMediaVault) och Nextcloud på en N355 burk med Proxmox för att avveckla molntjänster.
Det är dock inte billigt och enkelt
Behöver du inte så mycket disk är en Synology eller liknande inte så dyrt och mer lätthanterligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du ska göra backup på foton så vill jag nämna https://immich.app/ det är liknande Google Photos men på din egen dator/server

Permalänk
Hedersmedlem

Det du borde fundera på är vilken mjukvara som ska synka dina dokument och bilder från telefon, dator osv.
Kopiera manuellt kan man för all del göra, men det brukar leda till att det inte blir gjort tillräckligt ofta och att göra det från en iphone brukar vara allt annat än smidigt.

En del routertillverkare har appar som löser det, nextcloud som nämns ovan har en app som kan synka bilder automatiskt t ex.

Något jag inte hade koll på innan är att Samba nu också har stöd för Time machine, så om du kan välja en router där du kan installera egna paket eller köra openwrt på, skulle du kunna låta telefonen backupas till din macbook, och låta macbooken i sin tur göra backup automatiskt till routern.

Typ så här: https://www.nabeards.com/enabling-time-machine-backups-on-ope...
https://blog.jhnr.ch/2023/01/09/setup-apple-time-machine-netw...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

En NAS har ju oftast minst 2 hårddiskar där din data skrivs till fler diskar samtidigt. Då är det mycket mindre risk att man förlorar sin data om en hårddisk skulle gå sönder.

Själv ska jag uppdatera min lilla NAS med 2 diskar till en UniFi UNAS med stöd för upp till 7 diskar

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0pk:

Jag är så trött på alla molntjänster och vill ha en fysisk enhet hemma

Glöm inte risken för brand och stöld. Brinner huset ned blir du inte bara av med alla prylar utan alla bilder, minnen, kvitton, avtal..

Jag kör en nas hos en släkting som jag skickar allting till. Har du någon du känner som går i samma tanke kanske ni kan sätta upp det hos varandra och byta tjänster på så sätt. Beroende på hur mycket data det är så räcker en raspberry pi med SD-kort, en Synology DS223j eller något fetare om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Om du ska göra backup på foton så vill jag nämna https://immich.app/ det är liknande Google Photos men på din egen dator/server

Riktigt bra. Kör själv det på min server

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av c0pk:

Ok. Tack för svar!

Det jag vill är ju att kunna komma åt min NAS o föra över till den var jag än är från alla mina enheter. Tänker att jag inte behöver ha en jättestor disk på den då det bara ska sparas bilder och lite dokument från när jag nu pluggar. Sen tänkte jag göra flera konton så andra i familjen också kan göra backup på sina telefoner, datorer osv. Jag tycker det låter bra med en NAS men vet inte. Skulle gärna få mer info och ideer från andra också.

Vad du gör med din egen data är upp till dig, och har du också informationen någonstans där det är mindre risk att den försvinner, är det en bra övning. Men att rekommendera din familj att också göra sig beroende av en lösning du ännu inte riktigt vet hur den fungerar eller vilka risker den kommer med är ingen bra idé.

Med det sagt: Det är absolut möjligt att i stor utsträckning göra det du tänker dig, men det kommer kräva en bra grundinvestering och en del jobb för att (för de flesta normala fall) bli bättre än vad du får för småpengar i molnet idag.

- RAID är inte backup.
- Replikering är inte backup.
- Något som kan förstöras av samma enhet som du tar backup av är inte en backup.
- En backup i bara ett exemplar är inte en backup.
- En backup som inte testas är inte en backup.

RAID hjälper dig att fortsätta hålla igång saker även om (minst) en av dina hårddiskar skulle gå sönder. Men alla destruktiva ändringar du gör speglas omedelbart inom RAID-volymen och kan inte på egen hand återställas. Vill du hålla det enkelt och billigt, skippa RAID och lägg istället pengarna på extra, separata lagringsenheter.

Replikering har samma problem som RAID men långsammare: Om du bara replikerar alla ändringar kommer även filer som blir korrupta eller som raderas på den ena enheten att också drabbas av exakt samma sak på det replikerade området.

Om din enda backup är en katalog som enheten du tar backup av också får lov att radera data på, så innebär det att någon som ställer till det för dig utan problem kan ställa till det för dig överallt där din data lagras.

Om du bara kopierar filer till ditt backupområde i ett exemplar, och skriver över dem vid nästa backup, så har du inget sätt att komma tillbaka till en fungerande version av filen om du skulle råka kopiera en fil som blivit skadad eller om filen blir skadad vid lagring. Relaterat: om du har en backup på ett bra ställe men du får inbrott, en vattenläcka eller råkar ut för brand på det stället, så har du inte denna backup längre.

Om du tar backuper men aldrig testar dem vet du bara att det går att skriva backuper utan att få ett felmeddelande, inte att backuperna fungerar.

Med allt detta sagt:
Om du vill vara hyfsat säker på att inte förlora data:
Kör för all del gärna en server dit du kan synkronisera exempelvis bilder, dokument och liknande från dina enheter. Men installera, lär dig och konfigurera ett riktigt backupsystem som kan kopiera denna server i flera versioner till helt separat lagring enligt 3-2-1-principen: Data ska finnas i minst tre exemplar, på minst två olika media, med minst en kopia på en fysiskt separat plats.