Permalänk
Medlem

Få igång S-video!

Tja!

Jag har suttit i 2 dagar och försökt koppla min tv till datorn, men inte lyckats! Jag har kopplat ihop tvn till datorn via en S-video > Scart -kabel till den S-video kompatibla scartingången på baksidan om tvn.
När jag startar datorn visas bilden på tv i färg och det fungerar ända tills jag skall välja användare i välkommst menyn, då blir tvn svart och bilden visas på datorn. När jag sedan trycker på "utöka windows-skrivbordet till bildskärmen" i egenskaper, så laddar det om (ungefär som när man byter upplösning) men det kommer ingen bild till tvn.

Jag tänkte att jag kunde ändra upplösningen som skall visas på tvn, men eftersom jag inte kan aktivera tvn som en sekundär skärm, så kan jag inte heller ändra något på den.

Någon som har några tips på hur jag bör göra?

/Chopha

Permalänk
Medlem

sänk Hz till 50 eller 60 kanske hjälper ifall du inte har en 100Hz TV...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så kan jag inte ändra något på den då jag inte kan aktivera tvn och använda den som en sekundär skärm.

Permalänk

Har du provat att ta en titt under fliken "avancerat"? På en del äldre Radeon-kort så behöver man aktivt välja att aktivera S-videoutgången under en flik som jag tror heter display eller motsvarande. Alternativet kan vara att prova med andra drivrutiner för kortet.

Jag hoppas att det hjälper.

Visa signatur

"These piggies are for science."

Permalänk
Medlem

pröva att köra på: framtvinga att tv'n hittas, brukar lösa de flesta såna där problem för mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
pröva att köra på: framtvinga att tv'n hittas, brukar lösa de flesta såna där problem för mig

så får jag med göra.. fast det vore bra om radeon eller ati eller vad de nu hetter .. om de kunde ha en gemensam inställning box.. vilket borde vara lysnade

annars håller jag med föregående talare.. det gör du via catalyst

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har rutan Force tv connection ikryssad, men det blir ingen skillnad.
Sedan så hittar jag ingen aktivering utav S-video utgången.
Men det borde ju inte behövas eftersom tvn ger bild i starten utav windows, men slocknar sedan i välkommst menyn.

/Chopha

Permalänk
Medlem

ibland så "råkar" min dator starta om sig när jag har tv på(overklocked) då syns allt på både tv'n och skärmen men sen i windows så slås tv'n av så det är inget ovanligt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i manualen till grafikkortet såg jag att det fanns en switch på kortet som ställer in om man vill ha PAL eller NTSC på S-video utgången¨, så jag tänkte att det kanske va problemet.

Kortet va vad jag förstog inställd på NTSC, så jag plockade ut kortet och ändrade till PAL (tror jag) och stoppade in det igen.

Dock så startar inte datorn nu utan pc-speakern skriker efter ett litet tag, och ingen bild ges på skärmen. Det blir ingen skillnad om jag återställer switcharna till sitt ursprung.

Någon som vet vad jag nu har åstakommit?

/Chopha

Permalänk
Medlem

hur låter pc speakern, för den piper om bildkortet inte hittas eller är defekt eller om nåhot e fel på ramminnet, i ditt fall tror jag bara att du inte tryckt i kortet ordentligt, kan hända den bäste! det e PAL som gäller i sverige

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

PC-Speakern låter i ett ca 2sek långt pip, sedan så händer inget.
På kortets (X850XT) ovansida finns det i den lilla "switchboxen" två st spakar där det ovanför spak 1 står ON och på spak 2 KE.
Är det någon som vet vad spak nummer 2 (KE) är för något och om den också bör ändras?

Jag har fått igång min dator nu och problemet var att grafikkortet inte satt i ordentligt, som tidigare nämnt...tack för det

/Chopha