Acer Aspire 5024WLMi för dålig kylning?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5024WLMi för dålig kylning?

Jag undrar om Acer Aspire 5024WLMi har för dålig kylning?

hört många klaga om detta och jag hade tänkt köpa mig en bärbar dator som fungerar bra till WoW och andra spel.. och ev. klara oblivion (ej på högsta grafik dock ...

Vad är det för fel på kylningen?

Hur mkt påverkar det prestandan?

Tips på andra bärbara i samma prisklass, Tack!

Experthjälp behöves!

Permalänk
Medlem

Mor min har en sådan. Har inte haft några värmerelaterade problem alls. Dock har jag hört att det ska finnas. Den verkade inte klara Oblivion så bra dock, men WoW flyter på finfint. Dock så spelar jag alltid med ACn i, allt går långsammare när man kopplar ur den och kör på batteriet. Kanske går att ändra möjligtvis? Någon?

Permalänk
Medlem

Jag har inte den modellen men vet att många laptops throttlar ner sig för att spara på batterierna när full processorkraft inte behövs. Men att den skulle gå lika sakta på belastning på batteriet låter inte rätt dock...

Ps. finns ju en jättestor trd om 5020-modellen här, kolla/fråga i den.

Permalänk
Medlem

jag har Acer Aspire 5024WLMi och kör wow på den... men den går på tok för varm... 80 grader innan den throttlar ner sig i ett rum med ungefär 20 graders temp.. fick undervolta den för att få ner tempen så den inte throttlar vilket jag tycker är väldigt dåligt.... man tycker ju att den ska kunna köra full load utan att börja throttla , kan ju bara vara just min Acer som gör så dock..detta med nätdrift i

Permalänk
Medlem

min aspire blir runt 54-57C vid vanlig surfning. Runt 75C är inte ovanligt vid spelande, nr jag har provat det.

Ska tilläggas att den går normalt bara i 400mhz (kraftigt underklockad) istället för 1.66ghz

IBM´s chassin är riktigt vassa på kylning

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

har åså precis beställt en....man ångrar sig ju redan

Hjälper en sådan här?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=319481

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Medlem

Acer är skräp. Man får vad man betalar för.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Avstängd

precis. acer är skräp. polarn min har sån. hans prolle har blivit 103 grader... och nu vill inte acer göra återköp på den när han vill reklamera. pinsamt bolag

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

äsch, det är inte alls skräp. men det är inte high-end-prylar, nej.

Den funkar väldigt utmärkt, är snabb och pålitlig för övrigt. Är bara värme, annars helnöjd.

Har aldrig suttit vid en laptop som jag trivs så bra med vad gäller touch-pad och liknande. Även kompisar som hävdar att mössen ej ens går att använda på laptop, tycker att denna är bra.

Skräp är fel ord, budget är mer rätt

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, ja. Således finns det toppvarianter av acers laptops som är ruskigt bra, men efersom folk är för snåla för att köpa dem så köper de de billigare och klagar sen...

Och en laptopkylare gör susen, speciellt om man kör utan bottenplatta!

Permalänk
Medlem

Haft en 5024 i sex månader nu.

Jag installerade RMClock andra dagen och undervoltade rätt bra.
4.0x @ 0.875V = 800 MHz (går inte att köra lägre...)
9.0x @ 1.150V = 1800 MHz

Den går normalt 1.0V / 1.5V så det är 12% / 23% lägre strömförbrukning och avgivande av värme. Trevligt!

Första tre månaderna kunde jag köra den i 2 timmar utan att fläkten gick igång. Numera går fläkten konstant ända från uppstart. Antar att kylflänsen är full med damm eller att kylpastan torkat eller något. Får kolla på det en dag när den är avstängd.