Tog bort lite saker i Regedit

Permalänk

Tog bort lite saker i Regedit

Tja.! Jag radera lite i registret.. men nu startar inte datorn längre.. det blir svart så fort den börja ladda..

Jag radera lite i nånting som heter current user och hkey nåntint.. vad är de för nått?

kanske nån kan lägga upp en fil som visar hur min dator ska se ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen backup på registret?

Prova att göra en reperation av ditt operativsystem.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Ingen backup på registret?

Prova att göra en reperation av ditt operativsystem.

Hur gör jag en reparation då?.. Nja en backup har jag nog inte.. trodde de var en massa onödiga program som inte behövdes där bara

Visa signatur
Permalänk

Starta med Windows CDn i, välj installera Windows, följt utav reparera Windows.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk

Re: Tog bort lite saker i Regedit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Jag radera lite i nånting som heter current user och hkey nåntint.. vad är de för nått?

Varför raderade du saker vars syfte du inte ens känner till? Hur känner du ens till registret?

Varför?

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Läs mer om detta > här

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Re: Re: Tog bort lite saker i Regedit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s
Varför raderade du saker vars syfte du inte ens känner till? Hur känner du ens till registret?

Varför?

Sluta vara så bortskämd

hur ska jag kunna veta allt...??

jag vill inte installera om det.... ska lämna in den på support

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du nu lämnar in den för support/åtgärd så är risken ganska stor att dom gör en formatering.Det går fortare än att dom ska felsöka och lägga tillbaka allting till rätta.

Gör en ren formatering så sparar du några hundralappar.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Om du nu lämnar in den för support/åtgärd så är risken ganska stor att dom gör en formatering.Det går fortare än att dom ska felsöka och lägga tillbaka allting till rätta.

Gör en ren formatering så sparar du några hundralappar.

Kanske jag ska installera linux då?..

Visa signatur
Permalänk

Lyckas du ställa till det så illa i Windows är linux kanske inte rätt riktning att få i.

Enklast är att testa en reparation med Windows CDn eller läsar genom länken som Cyrus gav.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Lyckas du ställa till det så illa i Windows är linux kanske inte rätt riktning att få i.

Enklast är att testa en reparation med Windows CDn eller läsar genom länken som Cyrus gav.

Min kompis som tipsade mej om att trimma registret sa att ubuntu är lättare än linux ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, din kompis verkade ju smart som sa att du skulle ta bort registret, och Ubuntu ÄR Linux

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Min kompis som tipsade mej om att trimma registret sa att ubuntu är lättare än linux ?

Du borde verkligen lyssna på andra kompisar.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk

I registret ska man aldrig ändra någonting om man inte vet vad man gör. Det som finns i registret måste finnas för att Windows ska starta, givetvis går det att banta registret med såkallade register städare. Lämna inte in din dator för det. Reparera Windows, om det inte fungerar så gör du en ren ominstallation av det.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara en som ska ge dig på Linux "mitt windows startar inte, jag vägrar reparera det så jag get den till support. Men de kommer ju formatera, så jag ska nog testa Linux"

Låter inte så logiskt, testa en reparation av window, är det så svårt?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Fråga ett; varför skulle du rensa i registret?
Fråga två; varför skulle du nu istället installera en linux dist när du inte vill formatera om i förstaläget?

Förlåt mig men det låter inte som att du har tänkt igenom det där spec nogrant.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk

kopiera windows registret från en polare och starta med en diskett och lägg in det i rätt map via dos, där lär ju rätt saker för att det ska starta finnas, eller felsäkert, eller testa reperation som många redan föreslagit. eller instalera en ren kopia av windows så borde det fungera + att du sparar det du vill ha kvar.

sen så bör du veta vad du gör i registret när du är där o ändrar,

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte bara se om du kommer in i felsäkert läge och där kunna köra en systemåterställning...

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

låter för mig som din kompis bara är en "linux haxxor" som går runt och trro att han är västa überhaxxorn för att han kör någon linux dist...

Men iaf, mitt råd är ändå att ta backup av allt viktigt, formatera, göra en ominstallation av windows xp. och lyssna inte på din kompis!

om du är så rädd om dina saker, reparera den istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Men herre gud! current user är "bara" sådant som tillhör den inloggade användaren. Windows ska starta ändå.
Men HKEY, det heter alla hives i början. Jag tror man inte kan ta bort alla nycklar, iaf inte om man inte tar behörigheten av dem i t.ex. HKEY_LOCAL_MACHINE. Men installationen är rätt fucked om man tar bort huvudnycklar i registret.
Jag minns att på win 9x tiden kunde man backa registret, finns det backupkopior sparade någonstans? (jag antar systemåterställning kan ordna saken, om man kan fixa sådant från återställningskonsollen?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Det gick att starta i återställnings läge och köra en backup från en dvd skiva med systemåterställning på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir så trött på den här linux diskussionen, låt killen köra windows och hjälp honom istället få igång datorn!

Gör så här:
alt1. tryck f8 i uppstarten och välj "senast fungerande konfiguration" (om du kör NT/2000/xp)
alt2. Boota upp så du kommer till en c:\ promt.. bootdiskett eller cd...
sen kör du scanreg, och väljer att återställa registret.. till senast fungerande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
blir så trött på den här linux diskussionen, låt killen köra windows och hjälp honom istället få igång datorn!

Gör så här:
alt1. tryck f8 i uppstarten och välj "senast fungerande konfiguration" (om du kör NT/2000/xp)
alt2. Boota upp så du kommer till en c:\ promt.. bootdiskett eller cd...
sen kör du scanreg, och väljer att återställa registret.. till senast fungerande

Läs tråden!
1. Det var killen själv som funderade över att köra linux.
2. Det har löst sig.