Permalänk

Uppbyggnad av ett community.

Hejsan!
Funderar på att göra ett community.
Har just börjat läsa lite om php så det lär väl ta ett tag (år), men man kan drömma!

(Nu kommer alla säga att jag ska lära mig göra en gästbok först mm. Men då kan jag ju göra en som jag kan använda på en gång! Sen lär jag mig göra ett forum som ja kan sätta in mm, så småningom kan man ju sätta ihop allt *positiv*
Så sabba inte min dröm nu!)

Men tänkte att man kunde göra själva sidan i html först och sen lägga till phpkoden!
Så nu undrar jag om ni har några tips, alla klagar på olika saker så det är lite svårt.

Vill ha en fast överdel + vänsterdel (ändrings bar men fast) sen ska jag ha en fyrkant i vänstra hörnan som man kan rulla upp och ner, för presentation mm!
Hur skulle ni gjort?
Jag har funderat på att bygga upp med <div>, <iframe> fast byggde en vanlig sida på det sättet förut och fick massa klagning över att ja använt iframe. Men jag tyckte det blev snyggt/bra..
Men har ni något bättre förslag så tar jag hjärna imot det?
För listor kan man väl inte använda för att få en ruta att rulla t.ex.
Och vanlig frames klagar typ alla på, så det vågar jag knappt tänka på;)
Läste lite i går om lager teknik mm, han inte sätta in mig så mycket, men sånt kanske funkar, måste lära mig det med, för de såg trevligt ut;)

Sen har jag lite grund frågor om uppbyggnaden av php också, bara så att man får ett humm om hur man ska lösa sakerna!
Förstår att man samlar medlemmar och info i databaser!

Men när det handlar om forum/gästböcker/presentationer?
Lärt mig skicka och hämta från txt filer.
Även lärt mig hur man skickar/radera/ändra i databaser. Men kan man göra så med ett vist stycke i en txt fil? Eller lagrar man ”allt” i en databas?

Finns det ingen fin guide på hur man bygger sitt eget community;)

/Jonas

Permalänk
Medlem

begreppet community är väldigt ospecifikt.

Ett community kan vara som sweclockers forum, alltså något jättepopulärt, men inget annat än ett vanligt forum. Det kan också vara som lunarstorm, vilket är ett stort mångmiljonprojekt som är långt ifrån ett forum.

Sååå, ja lär dig göra en gästbok... börja där...
Jag är faktiskt tvungen att rekomendera det, även om du inte vill höra det (jag vet hur det känns, jag har tänkt som du, men slutat med det), för du behöver en bra uppvärmning.

Att göra gästboken direkt så att den passar ditt community är inte vidare smart, gör en gästbok nu, sätt dig in i grundläggande php och databashantering. När du är klar med den så kommer du skratta åt hur dålig du var i början (det gör alla), och så känner du "oj så mycket bättre den skulle bli om jag fick göra om den nu" - NU är du mer redo att göra ett projekt som faktiskt ska bli bra. Påbörja ditt community nu när du har kött på benen, och gör en bättre gästbok.

google "guestbook php tutorial" eller nåt sånt.

Sedan kan man göra nåt kul där användare kan regga sig, kanske krävs detta för att skriva i gästboken?

- Då man behärskar ovanstående så kan man avancera till ett enklare forum, även om det är ett ganska stort steg....

Sen är allt uppenbart då man behärskar programmeringen bra nog för att veta vad som behövs för att bygga vidare.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig genom att göra en community. Blev inte så bra men med tiden ändra man olika funktioner till de bättre... blev en jävla röra men det går om man vill

Permalänk
Medlem

Re: Uppbyggnad av ett community.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sthlms_Jonas
Vill ha en fast överdel + vänsterdel (ändrings bar men fast) sen ska jag ha en fyrkant i vänstra hörnan som man kan rulla upp och ner, för presentation mm!

Oj, oj. Sakta i backarna... det där har egentligen ingenting att göra med själva forumskripten som du behöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sthlms_Jonas
Sen har jag lite grund frågor om uppbyggnaden av php också, bara så att man får ett humm om hur man ska lösa sakerna!

Du letar nog isf efter en nybörjarguide till php tror jag. Det går att hitta rätt bra saker på engelska på nätet om du söker på "php tutorial" exempelvis. Jag började med den här guiden den förutsätter lite tidigare erfarenhet av programmering dock.

Det bästa sättet att hantera forum är via någon slags databas. Att lagra en massa information i textfiler, även om det skulle gå, är nog inte så praktiskt. T.ex. listor på användare är ju som gjorda för att de ska lagras i tabeller/databaser ;).

Permalänk

Re: Re: Uppbyggnad av ett community.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper_o
Oj, oj. Sakta i backarna... det där har egentligen ingenting att göra med själva forumskripten som du behöver.

nä, det vet jag att det inte har! Men man måste väl göra själva sidan i x/ html! Sen lägger man väl på skripten mm!
*tro*

php:
Kan man spara forum och pressentationer i databaser också? Förstår inte hur man ska kunna ändra dom annars, men det kanske går det med, inte hunnit så långt!!

Försig kanske man kan ändra txt filer med:

unlink($filnamnet_som_skall_raderas);

copy($fil_som_skall_kopieras, $filnamn_på_kopian);

rename($gammalt_filnamn, $nytt_filnamn);

Men hur använder man dom?
försökt på alla möjliga sätt utan att lyckas:/
Var så uselt förklarat där jag läste så..
Stod bara att man kunde använda, men inte hur!

sen, Har ja förstått dom rätt om de är:

a: för skrivning i slutet, skapar fil om den inte finns.
a+: Som a fast även med läsning.
r: för läsning från början.
r+: för läsning skrivning i början. (blir typ som knappen insert) skriver man först "hejsan" och sen "tjo" blir det "tjosan"
w: För skrivning i början, skapar fil om den inte finns. Raderrar allt som står innan.
w+ som w men för läsning också..

Permalänk
Hedersmedlem

Du frågar väldigt virrigt Vad är det egentligen du vill ha svar på?

Permalänk
Medlem

en grym idé bara.. använd inte textfiler för lagring av forum, gästböcker, presentationer osv..

använd databaser

PHP + mySQL är enklast och lättast.. iaf enligt mig som kan några kombinationer..

lycka till iaf.. och bäst är väl; "learning by doing"..

Permalänk

Hm. förlåt, var trött och virig igår!
Förstod själv inte vad jag menade riktigt idag!!

Så en gång till då;)
Hur använder jag:

unlink($filnamnet);
copy($fil, $filnamn2);
rename($filnamn, $filnamn2); ?
Testat på massa sätt men lyckas inte få något att fungera:/

Och det andra fick jag svar på ändå. Om man kunde spara forum, gästböcker, presentationer i databaser;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sthlms_Jonas
Hm. förlåt, var trött och virig igår!
Förstod själv inte vad jag menade riktigt idag!!

Så en gång till då;)
Hur använder jag:

unlink($filnamnet);
copy($fil, $filnamn2);
rename($filnamn, $filnamn2); ?
Testat på massa sätt men lyckas inte få något att fungera:/

Och det andra fick jag svar på ändå. Om man kunde spara forum, gästböcker, presentationer i databaser;)

Varför läser du inte dokumentationen?

t.ex.
http://se.php.net/unlink

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410