Permalänk
Medlem

ARGH! Bärbar för max 6000:-

Jag blir snart galen. Jag tänkte nu köpa en ny bärbar för max 6000 kr (6000 kr är verkligen max), men där finns ju 50 olika datorer att välja mellan!

Dell
HP
Acer
Packard Bell
Advent (?)
Fujitsu
m fl

En otrolig djungel för någon som inte vet någonting om märken, prestanda m m. Jag har förvisso sökt en hel del här på forumet och kommit fram till att alla märken är skit? Haha

Dell har usel kundservice
Acer har värmeproblem m m
Packard Bell är bara skit rent allmänt
m m

Användningsområden:

Surfa, lyssna på musik, kanske kolla på film ibland & spela ett och annat uråldrigt spel

Det enda märke jag inte hört/läst allt för mycket skit om, är HP. I denna prisklassen så är det kanske det märket som gäller?

Anyway, kan ni ge mig lite tips och råd om mitt köp? Hade verkligen uppskattat det!

//Christian

Permalänk
Medlem

Har nyligen fått hem en Hp nx6110 från komplett. Funkar bra och är tyst, skärmen däremot är rätt tråkig. Riktigt dåliga färger men bortsett från det är den klockren. Gav 5495 för den. Rekommenderas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Har nyligen fått hem en Hp nx6110...

Tack för ditt svar!

Jag tror banne mig att det blir en nx6110, den verkar helt ok utifrån det jag nu har läst om den.
Du skriver att skärmen har "dåliga färger"? Vad innebär det? Du kanske kan ge ett exempel?

//Christian - på min brors konto

Permalänk
Medlem

What!? Dåliga färger? Det tycker inte jag, skärmen är helt okej enligt mig.

Jag tycker verkligen du ska köpa den, väldigt billig + väldigt bra. Jag har i och för sig inte använt den timmar i sträck då det är min pappas, men jag har själv en nx7400 och den fungerar utmärkt, köp!

Permalänk
Medlem

Mjo, jag vill nog påstå att färgerna är rätt tråkiga, lite grådassiga och platta. Detta upplever jag främst när den står bredvid min 19" crt skärm så jag kan jämföra rakt av. Missförstå mig inte helt nu utan det kan vara så att färgerna är helt okej för att vara en laptop, men den svarar antagligen inte upp till de krav som en yrkesman kan ha. När jag inte gör den här direkta jämförelsen är det verkligen inget jag sitter och retar upp mig på hela tiden men visst märks det. Tyckte det var värt att nämnas iaf

Permalänk
Medlem

har du inte funderat på att köpa en begagnad... det finns ju många fina för runt 6000...

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att hitta en mer prisvärd dator än den här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103256

Permalänk

ja den 1642ZWLMi ger mycket för pengarna! det enda man kan invända på den är
1. dålig batteritid pga ett ganska klent batteri
2. inte så jättesnabb grafik

men annars är det nog en kanondator!

Permalänk
Medlem

för 6000 kan man inte begära varken bra battertid eller bra grafikkort isåfall är det 8000+ som gäller om man är petig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
för 6000 kan man inte begära varken bra battertid eller bra grafikkort isåfall är det 8000+ som gäller om man är petig.

exakt. Om ens 8000+ är i närheten.

För bra grafikkort så börjar det i mina ögon på runt 10-12000+
och liknande för bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
ja den 1642ZWLMi ger mycket för pengarna! det enda man kan invända på den är
1. dålig batteritid pga ett ganska klent batteri
2. inte så jättesnabb grafik

men annars är det nog en kanondator!

Som det redan sagts: Kom igen! Vad begär du för 6k? Inte så kul att ge dig några tips.

Att Acer skulle ha mera värmeproblem än någon annan har jag inte stött på tidigare. Min Dell har också lite värmeskabb. Dessutom urkass skärm som många Dell lappisar har. Dessutom var den oförskämt dyr. Skulle aldrig köpa en Dell igen.

Permalänk
Medlem

Har själv en NX6110 och har haft den snart i ett år, använder den nästan dagligen och är nöjd med tanke på prislappen.

Ända jag är lite besviken på är att batteritiden har minskat från 2h30min till 1h på knappt ett år, även fast jag kör mycket med nätdrift så borde inte batteritiden minskas så mycket på så korttid.

Kan självklart rekomendera den