Permalänk
Medlem

Asp - MySQL

hej!
Jag håller på med en hemsida i asp.
På mitt webhotell så står det att dom har x antal databaser i phpMyAdmin och att dom stöder asp.
Kontakta min databas är inga problem, men när jag skulle ändra i databasen så får jag "read-only" meddelande.

Kan man inte ändra i MySQL med asp eller måste man fixa till det på nåt annat sätt??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror knappast på asp, går fint att uppdatera värden i en databas med asp, det är ju faktiskt inte ens asp som sköter det utan SQL.

Har du kontaktat ditt webhotell om problemet?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk

Det är något med din Webhost iallafall. Read-Only låter iallafall som om att databasen är satt på ett sådant läga.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Beror knappast på asp, går fint att uppdatera värden i en databas med asp, det är ju faktiskt inte ens asp som sköter det utan SQL.

Har du kontaktat ditt webhotell om problemet?

Webhotellet påstår att det beror på att jag kodar i asp... Jag tyckte det lät sjukt men jag var ju tvungen att kolla...
Har skrivit ett argt mail till dom idag också där jag sägar ett dom får lösa det.

~: EDIT :~
Det funkar att uppdatera i php dock...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketels

Har skrivit ett argt mail till dom idag också där jag sägar ett dom får lösa det.

Inte för att vara dryg eller så, men i allmänhet är det rätt bra om man, innan man börjar skicka sura mail, faktiskt vet med sig att det är den man mailar tills fel att saker och ting inte fungerar. Annars blir det lätt så att man framstår som ganska störig när det visar sig att felet egentligen ligger på ens egen sida. Eftersom du frågar här, och eftersom du verkar lite osäker på vad felet beror på, så skulle jag rekommendera att du fortsätter felsöka och garantera att det faktiskt är webhotellet som har konfigurerat saker och ting fel, innan du börjar maila och beskylla dom för det.

I all välmening,

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Inte för att vara dryg eller så, men i allmänhet är det rätt bra om man, innan man börjar skicka sura mail, faktiskt vet med sig att det är den man mailar tills fel att saker och ting inte fungerar. Annars blir det lätt så att man framstår som ganska störig när det visar sig att felet egentligen ligger på ens egen sida. Eftersom du frågar här, och eftersom du verkar lite osäker på vad felet beror på, så skulle jag rekommendera att du fortsätter felsöka och garantera att det faktiskt är webhotellet som har konfigurerat saker och ting fel, innan du börjar maila och beskylla dom för det.

I all välmening,

W

Självklart vet jag att det inte ligger hos mig..
Jag är nästan helt säker i allafall att det inte ligger hos mig.
Jag använder mig tex av deras eget exempel-script som dom har på deras hemsida. Dom säger att det stödjer ASP och MySQL ihop men ändå säger dom att det beror på att jag inte använder php...

Men jag håller med dig. Man skall ju inte börja kasta skit innan man vet att man själv e ren.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hur ser din aspkod ut som uppdaterar databasen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Hur ser din aspkod ut som uppdaterar databasen då?

<%
id = request.QueryString("id")
strConnection = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=mydb1.surftown.se; DATABASE=ketels_clayproductions; UID=*****; PWD=*****; option=3"
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open strConnection
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strGet = "SELECT * FROM clayprod WHERE ID="& id &""
Rs.Open strGet, Conn

rs("text") = Request.Form("text")
rs.update
rs.Close

%>

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det är i din kod det är fel. Du har bara öppnat databasen för läsning.

Du måste ändra Rs.Open strGet, Conn till Rs.Open strGet, Conn,2,3

2. adOpenDynamic = Kan förflytta dig igenom databasen hur du vill och update fungerar.

3. adOpenStatic = Ändringar som utförs utav någon annan användare medans du använder databasen syns inte.

Mer info hittar du här http://www.w3schools.com/ado/met_rs_open.asp

Detta fungerar

<% id = request.QueryString("id") strConnection = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=mydb1.surftown.se; DATABASE=ketels_clayproductions; UID=*****; PWD=*****; option=3" Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Conn.Open strConnection Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") strGet = "SELECT * FROM clayprod WHERE ID="& id &"" Rs.Open strGet, Conn,2,3 rs("text") = Request.Form("text") rs.update rs.Close %>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
[B]Det är i din kod det är fel. Du har bara öppnat databasen för läsning.

Du måste ändra Rs.Open strGet, Conn till Rs.Open strGet, Conn,2,3

2. adOpenDynamic = Kan förflytta dig igenom databasen hur du vill och update fungerar.

3. adOpenStatic = Ändringar som utförs utav någon annan användare medans du använder databasen syns inte.

Mer info hittar du här http://www.w3schools.com/ado/met_rs_open.asp

Detta fungerar
...

Ha haha ha ha.... Då var det jag i allafall... Hmmm... Tack alla som engagerat sig... Jag erkänner härmed mitt mistag och jag har lärt mig någonting nytt... TACK!!!

Visa signatur