Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Installera FreeBSD

Tjena.
Jag har laddat hem FreeBSD och tänkte installera det och lära mig något annat än windows.
Vet inte om det är det "lättaste" att börja med? Burken ska användas som server och inget annat.

Har satt i skivan och han börjar ladda in lite..
Sedan kommer det att jag ska göra partioner osv. Här står jag nu och trampar..
Fattar inte ett skit. (windowsskadad)

Är det någon som kan hjälpa en stackars nybörjare ?

Eller finns det något annat som är lättare men ändå bra för att köra som server?

Tack på förhand

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vad ska det bli för server?
freeBSD brukar inte räknas som det enklaste Osen snarare tvärtom men det är lika bra att lära sig om man orkar.

http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm en guide om hur du installerar freeBSD och kom ihåg att du ska installera den senaste versionen 6.1

Permalänk
Medlem

Det ska bli en web, mail, filserver är tanken.

Jag får nog kanske hålla mig till mitt gamla windows för jag fattar inget..:(

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Med den attityden kommer man ingen vart. Det är inte så svårt bara man lägger manken till och ger sig f-n på att det ska fungera.
Se det som ett kul projekt. Ett sätt att komma ett steg ifrån Windows och upptäcka en helt ny värld!
Men man får ingenting gratis. Visst, *BSD och Linux får du ju så klart gratis, men du får istället betala i den tid det tar att lära sig och sätta sig in i det hela.
När du väl börjat komma in i det hela så ser du snart hur saker och ting hänger ihop. Sätt upp lite mål för dig själv. Ett första mål kan ju vara att ta sig igenom installationen. Ta reda på och förstå hur man ska partionera och varför man ska göra på det viset. En bra grej är ju att ha en dator som det inte gör så mycket om installationen eller något annat skulle misslyckas på. Det är bara att köra igen, och till slut kan du installationen med bindel för ögonen

Lycka till, och ge inte upp!

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Det är bara att läsa innantill i handboken. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/
Väldigt enkelt att partitionera disken, särskilt om man tänker använda hela till FreeBSD. Välj vilken disk som ska partitioneras, tryck "A" för att allokera hela disken automatiskt för FreeBSD, "Q" för att gå vidare, "A" för att skapa partitionerna automatiskt och "Q" igen för att gå vidare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

OK. Då gör vi ett nytt försök.

Fråga 1.
Det sitter idag en disk i burken som har 2 partioner C,D.
Eftersom jag har tänkt att ha den som server så är det kanske bästa att ha system på en och det delade på den andra eller?

Fråga 2.
Har det någon inbyggd webserver? SQL?
Tycker det verkar svårt att få fram info om vad som finns med och inte..

Konstigt att det är så mycket mer trevligt folk här än i microsoft delen

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
OK. Då gör vi ett nytt försök.

Fråga 1.
Det sitter idag en disk i burken som har 2 partioner C,D.
Eftersom jag har tänkt att ha den som server så är det kanske bästa att ha system på en och det delade på den andra eller?

Fråga 2.
Har det någon inbyggd webserver? SQL?
Tycker det verkar svårt att få fram info om vad som finns med och inte..

Konstigt att det är så mycket mer trevligt folk här än i microsoft delen

Dina gamla partitioner är troligen av typen NTFS (Windows-partitioner). Ta bort dem och låt FreeBSD skapa en ny åt sig. Läs mer i handboken om hur FreeBSD hanterar partitioner.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nej, du får ingen servermjukvara. Det installeras bara så mycket som behövs för att kunna köra systemet, du får inga program eller gui, "bara" standard unix vertyg.

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig först på OpenBSD för det va sånn hype, men det tog många kvällar innan jag äns lyckades partitionera disken..

FreeBSD tog en 20min.. gissade mig till allt och det blev hur bra som hellst.. sen handboken är enorm hjälp till mycket..

FreeBSD är den vettigaste serverplatform ja vet nästan, bortsett från avsaknanden av vissa Linux prylar (md, LVM, m.m)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag försökte mig först på OpenBSD för det va sånn hype, men det tog många kvällar innan jag äns lyckades partitionera disken..

Själv har jag aldrig haft problem efter att ha läst installationsmanualen. Att det skulle vara speciellt svårt kan jag inte hålla med om.