Snälla, hjälp mig. Vad är fel med datorn?
Case in point:
Tre år gammal "hem-pc" som senaste månaden varit väldigt seg och haft grava grafikproblem, varit allmänt seg och låst sig otaliga gånger.
Varken virus, adware, spyware eller något annat skit hittades i datorn, men eftersom den bara bråkade fanns det bara en sak att göra: Formatera om datorn och installera om Windows XP. Detta har jag nu gjort, samt installerat alla uppdateringar från Windows Update, inklusive Service Pack 2. Därefter är inga uppdateringar gjorda, pga nedanstående problem. I övrigt är endast Zone Alarm installerat (Windows egen brandvägg avstängd).
Hur den uppträder nu:
Hälften av gångerna när man startar datorn verkar det som den inte hittar hårddisken ordentligt, den vägrar ladda Windows och det enda man får se är en svart skärm med lodräta, feta blå linjer. Eventuellt även teckenförvrängningar. Att försöka starta om då är helt lönlöst, då datorn totalvägrar att göra någonting alls. Bara att stänga av hela skiten och vänta ca 10 minuter.
Därefter KAN det eventuellt gå bra att starta den (om man har tur). Då funkar allt som vanligt, Windows startas och man kan arbeta med datorn som vanligt...en stund...sen släcks skärmen plötsligt ner och vägrar visa någon bild igen, så då är det bara att mörda datorn igen. Exakt när skärmen bestämmer sig för att lägga av går aldrig att förutse, vilket gör det otroligt svårt att felsöka. Den enda plan jag har just nu är att försöka göra alla nödvändiga uppdateringar av Windows som går att göra, uppdatera grafikkortets drivrutiner och flasha om BIOS.
Men om inget av det hjälper, ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Så, vad är det som strular, någon som har en aning?
Trött hårddisk?
Gammalt, uselt BIOS?
Gamla, bråkiga drivrutiner?
Överhettning i systemet?
Annat jävelskap?
Just nu känner jag mest för att bara ge upp hela skiten, för jag kommer ju ingenstans med den här bråk-datorn...