Snälla, hjälp mig. Vad är fel med datorn?

Permalänk

Snälla, hjälp mig. Vad är fel med datorn?

Case in point:
Tre år gammal "hem-pc" som senaste månaden varit väldigt seg och haft grava grafikproblem, varit allmänt seg och låst sig otaliga gånger.

Varken virus, adware, spyware eller något annat skit hittades i datorn, men eftersom den bara bråkade fanns det bara en sak att göra: Formatera om datorn och installera om Windows XP. Detta har jag nu gjort, samt installerat alla uppdateringar från Windows Update, inklusive Service Pack 2. Därefter är inga uppdateringar gjorda, pga nedanstående problem. I övrigt är endast Zone Alarm installerat (Windows egen brandvägg avstängd).

Hur den uppträder nu:
Hälften av gångerna när man startar datorn verkar det som den inte hittar hårddisken ordentligt, den vägrar ladda Windows och det enda man får se är en svart skärm med lodräta, feta blå linjer. Eventuellt även teckenförvrängningar. Att försöka starta om då är helt lönlöst, då datorn totalvägrar att göra någonting alls. Bara att stänga av hela skiten och vänta ca 10 minuter.

Därefter KAN det eventuellt gå bra att starta den (om man har tur). Då funkar allt som vanligt, Windows startas och man kan arbeta med datorn som vanligt...en stund...sen släcks skärmen plötsligt ner och vägrar visa någon bild igen, så då är det bara att mörda datorn igen. Exakt när skärmen bestämmer sig för att lägga av går aldrig att förutse, vilket gör det otroligt svårt att felsöka. Den enda plan jag har just nu är att försöka göra alla nödvändiga uppdateringar av Windows som går att göra, uppdatera grafikkortets drivrutiner och flasha om BIOS.

Men om inget av det hjälper, ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Så, vad är det som strular, någon som har en aning?

Trött hårddisk?
Gammalt, uselt BIOS?
Gamla, bråkiga drivrutiner?
Överhettning i systemet?
Annat jävelskap?

Just nu känner jag mest för att bara ge upp hela skiten, för jag kommer ju ingenstans med den här bråk-datorn...

Permalänk
Medlem

Flera saker som kan vara troliga:

Dit nätagg som sjunger på sista valsen. Testa med ett annat

Grafikkortet som är kaputt/överhettat. Har du rensat datorn från damm nångång?? Snurrar fläkten till kortet?

Moderkortet strular - kolla efter trasiga/läckande/svullna kondensatorer

Edit: Har du fått några felmeddelanden om att scandisk behöver köras lr dyl?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

kolla om alla flektar i datorn snurrar (dvs, grafikkort, processor och eventuellt moderkort).

jag ursaktar, men det ar engelsk layout pa tangenterna

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk

Hmm, få se nu...

Har inte så mycket annan hårdvara hemma att testa med och är väl egentligen inte så haj på att meka med datordelarna så det där om att kolla moderkortets kondensatorer övergår nog mitt tekniska kunnande.

Det jag kan göra är att kolla om fläktarna är igång och även rensa datorn från damm (nej, har inte gjort det, ja, jag borde skämmas).

Inga felmeddelanden om att scandisk behöver köras, nej.

Jag testade nu med att köra igång datorn med en systemdiskett för windows 98 (bara för att se hur den reagerade). Då påstod systemdisketten att det verkade som C: inte var partionerad ordentligt, men det är ju lite underligt eftersom man haft XP igång. Systemdisketten påpekade också att vissa virus kan jävlas med C: så den inte vill starta ordentligt. Illa, om det nu är så.

Permalänk
Medlem

det här kan vara vad som helst i princip.

du kan ju testa att felsöka minnena med www.memtest86.com

testa en annan hårddisk

och testa ett annant nätaggregat

om du inte har delar hemma, så fråga kompisarna om du kan få låna o testa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
det här kan vara vad som helst i princip.

du kan ju testa att felsöka minnena med www.memtest86.com

testa en annan hårddisk

och testa ett annant nätaggregat

om du inte har delar hemma, så fråga kompisarna om du kan få låna o testa

Ja, det är banne mig inte lätt att veta alltså...just nu är datorn återigen igång och jag laddar ner Avast Antivirus för att köra en koll och se om något jäkelskap ligger och lurar i burken, ska också köra en koll med Adaware.

Jag ska testa länken med minnestestet också.

Det blir något svårare att testa med annan hårddisk och nätagg, men tack för hjälpen ändå.

EDIT:
Jo, jag har lite andra delar att testa med, det är bara det att jag helst ville slippa gå in i burken och meka med den. Vill helst undvika det, i och med att jag inte är så van vid datormeckande. Man blir osäker och rädd att paja något.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla i aktivtetshanteraren hur många processer som du har i gång?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

de dar med virus och ej partionerad ordentligt ar att Xp anvander NTFS-Filsystem, och 98 anvander FAT. Men testa flaktarna.
ifall du mekar lite med den, kom bara ihag en sak, ta det lugnt sa blir de inge problem

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk

Kör felsäkert läge nu och scannar burken efter virus (bara för säkerhets skull). Ska kolla upp sen hur många processer som är igång i aktivitetshanteraren.