Permalänk
Medlem

Fråga om cpu till Linux

Hejsan,

Detta är ju om linux och cpu hoppas jag har laggt det i rätt tråd.

Just nu har jag en p3 800 mhz till min linux burk men vill byta upp mig lite till.

har en undran om bara jag har en liten webserver på min burk och kör lite webdisign program på linux.. Kör Fedora core 5 då.

Vilken cpu är best för mina behov är inte så instatt i hur dom här cpuerna arbetar.

Båda kostar ca 1500-1600kr

Mitt första val:

AMD Opteron 144, 1.8GHz, Socket 939, 1MB

Mitt andra val:

AMD Athlon 64 X2 3800+ S939 Dual Core 2,0GHz

Om ni väljer ett val berätta då varför just det valet.

Tack

Permalänk
Medlem

Overkill...
Om det är allt den ska göra behövs nog inte all den kraften. En trevlig liten sempreon är nog helt lagom.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Yes overkill, du behöver inte ens uppgradera burken... Om du inte nu har en fet lina med en massa besökare..

Permalänk
Medlem

Minnet är nog det som kan ta slut.

Det som äter CPU-kraft i en "webserver" är sällan själva webbservandet utan databashanterande och än mer med konstant bildhantering. Och i databashanterandet är det egentligen inte själva databasen eller dess hanterare som äter kraft, utan belastningen på ens lagringslösning, beroende på hur ofta man måste skriva.

För att köra en webserver räcker det oftast med att datorn klarar att köra Linux (386SX, 2MB RAM).

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu 5.10, och har en liten webserver (iprincip bara jag själv som besöker den ), en mysql-server, och sen är det vanlig desktop-användning, alltså surfa, skriva php/html m.m. och råkar sitta på ungefär samma burk som du, en p3 800MHz, 512mb DDR 133MHz, och det funkar hur fint som helst, visst, kanske lite seg ibland, men annars helt ok. Sen kanske det gör lite skillndad att jag även stoppat i ett ganska bra grafikkort, ett ASUS N6200......

Permalänk

Jag kör följande på en 300MHz PII:
Webserver inkl. forum
Mysql-databas
Ftp-server
Ssh-server
ventrilo-server
teamspeak-server
+ lite allt möjligt, och cpun har inga problem med det.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

För en mindre server är är cpun mindre viktig (om du nu inte har massor av användare/besökare samtidigt)
Minne och uppkoppling är det du vill sattsa på först. För hemma-/kompisbruk räcker en 100-300 mhz riktigt långt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Vad har du för load?

Permalänk
Medlem

Ok.. Jag tror jag sparar pengarna till något annat då.. Kör bara en liten server lite folk som jag känner som testar sina phpcode. Testkör allt här innan jag slänger upp det på en live hemsida.

Permalänk
Medlem

Det du behöver kanske kan vara lite mer minne och disk annars behöver du inget mer.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jo kan ju behövas.. Glömde ju säga att jag har ett socket 939 moderkort och 1 gig minne liggandes också var därför jag fråga efter cpu till den. Även om jag skulle kunna sätta upp en windows dator till där tantan kan sitta och lira sims2. Men sånt nöje ska hon inte få.

Permalänk
Medlem

Ja ta den billigaste du kan hitta så löser det sig.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Annars är de ju inte fel att skaffa en optertron heller, en bra stabil CPU som kommer ticka i många år. Som enbart webbserver är ju det rätt mycket overklill men du kanske hittar andra tyngre server applikationer, har du en hyffsad bra lina kanske du kan starta ett litet webbhotel.

Är själv lite inne på att köpa mig en hyffsad server med optertron.

Permalänk
Medlem

Varför köper alla sånna monster maskiner till serverar när dom max servrar 5 någonlunda besökta sidor och oftast har 1mb uthastighet?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Varför köper alla sånna monster maskiner till serverar när dom max servrar 5 någonlunda besökta sidor och oftast har 1mb uthastighet?

Därför att "overkill is the only kill".

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Annars är de ju inte fel att skaffa en optertron heller, en bra stabil CPU som kommer ticka i många år. Som enbart webbserver är ju det rätt mycket overklill men du kanske hittar andra tyngre server applikationer, har du en hyffsad bra lina kanske du kan starta ett litet webbhotel.

Är själv lite inne på att köpa mig en hyffsad server med optertron.

Kallas annars Opteron.

Permalänk
Medlem

Sedan är opteronen helt ovärd, rena rånet skulle jag nog säga för en gammal 144:a.
Om du tänker köpa, köp X2!

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"