Permalänk
Medlem

Röda streck och pixlar som fastnar

Hej !

Jag har en Toshiba Tecra A2. En laptop jag köpte nyligen, jävligt billigt, pga ett fel på skärmen. Som enligt personen inte var allvarligt alls, och inte märktes i Windows, bara i Bios.
Felet var röda streck som uppenbarar sig i bios, i windows, i spel, i whatever.
Strecken ändrar placering och flashar samtidigt som jag rör musen, eller bara helt oprovocerat.
I spel brukar felet göra att pixlar fastnar på skärmen tills man scrollat bilden eller något i den stilen.

Precis när jag köpte laptopen så försvann strecken, och allting var bra i ungefär en månad, men nu kom det tillbaks igen, och det driver mig till vansinne, då laptopen e halvt obrukbar beroende på vad man ska göra.

Det har nog inte med överhettning att göra, eftersom när jag fick den, så hade den inte använts på ett tag, och då fanns strecken där, och sen bara försvann dom. Så det är nog snarare så att den mår bra av värme än tvärtom :/

Är det någon som kan ha en aning om vad som är fel? Och om det är lättåtgärdat? Genom flashning eller vad som. För vilken reparation som helst skulle förmodligen kosta mer än vad jag gav för hela laptopen. Samt att den inte har någon garanti kvar.

Tack på förhand.

/Soddan

Permalänk
Medlem

Precis så brukar mitt grafikkort bli när man klockar upp minnena. Jag skulle gissa på att du har ett HW fel på grafik kretsen på datorn eller minnes fel ifall du har dedikerat minne till grafiken. Det skulle annars kunna vara fel på det vanliga minnet också, ifall grafikkortet bara använder det.

Permalänk
Medlem

Testat att underklocka gfx-kortet?

Permalänk

Hade samma fel på min Toshiba M70-144, fast sträcken och pixlarna var blåa. Problemet blev värre för varje dag tills alla ikoner började bli svarta. Min dator blev 2 månader. Sträcken berodde troligtvis på överhettning. Skickade tillbakaka skiten och fick tillbaka pengarna. Grafikkortet var ett X700.

Permalänk
Medlem

Byta ut minnena eller grafikkortet is out of the question. Det skulle nog kosta mer än vad jag gav för hela datorn. När jag skaffar ett jobb tar jag en ny laptop på avbetalning istället. Så jag antar att jag borde testa att underklocka grafikkortet eller något isf. Problemet är att jag inte har den blekaste aning om det mesta som har med hårdvara att göra, så jag vet inte hur man gör. Om någon utav er skulle kunna länka till något program man kan använda till det, så vore jag väldigt tacksam.

Om problemen kvarstår får jag helt enkelt återgå till min stationära att spela på, och ha kvar laptopen som en "surfa, chatta, ladda hem och något i den stilen-dator" För strecken syns knappt alls med vissa bakgrunder, och inte alls när det är vitt. Så det är egentligen bara i spel som man störs utav det. Annars funkar datorn helt perfekt.

Tack på förhand,

Soddan

Permalänk
Medlem

Hejsan! Ladda ner och installera programmet Powerstrip och sänk frekvenserna lite på både grafik minnet och processor! Sen om du har tur så vips så är artifakterna borta från skärmen!

Mvh Daniel Johnsson