Permalänk

Bärbar till mamma

Mamma ska ha en ny bärbar men jag vet inte riktigt vad som gäller, hon har inte så avancerade behov. Men jag kommer väl använda datorn lite till att titta på lite film, surfa, msn och lite sånt.
Budgeten ligger på max 13000:-
Ska man köra på Amd turion eller intel core duo?

Datorn ska ha 1024mb
Hårddisken spelar inte så stor roll
DVD brännare
Blåtand
webcam skulle inte vara fel
Högst 15,4" skärm
skaplig batteritid

Framförallt ska datorn vara stabil och ha mycket bra kvalitet.
Jag hade kikat in på ibm för jag kan få studentrabatt där. Nån som har nån erfarenthet av thinkpad T60? Pappa säger att de är väldigt stabila med bra kvalitet men jag skulle gärna höra det från nån mer datorkunnig härifrån. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?PageID=618
Jag förstår inte specerna om det är dvd-brännare eller bara cd-brännare.
Det kanske räcker med 512mb RAM för våra behov, iofs det har ju jag på min stationära speldator så det borde väl räcka för att surfa lite.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk

jag hade dock satsat på en macbook

Permalänk

Hon har aldrig använt mac så hon kan inte med det. Och du vet väl vad man säger. Svårt att lära gammal hund sitta.
Men jag tycker lite också att hon ska köpa en sån, för jag skulle gärna vilja prova på det och dessutom får man rabatt på en ipod om man köper med studentrabatt:D

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk

Vad jag har hört ska Mac OS X vara extremt lättanvänt.

Permalänk
Medlem

Mac OS X är ganska lätt användt

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Må hända att det är lätt, men inget är värre än när en kund ringer in till supporten(där jag har jobbat) och säger att de har mac.. går ju aldrig å lösa felen ;D

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk

Jo det må vara så att Mac inte är så krångligt, men det är mamma som bestämmer och hon vill inte ha det.
Så kom gärna med andra förslag.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

Häng inte upp dig på "SKA ha 1024MB". Vill du ha 1 gig kan du lika gärna köpa en med en 512MB-modul och en ledig plats om du tycker att datorn i övrigt passar.

Det tar ungefär tre minuter att stoppa i en minnesmodul i de flesta laptops på marknaden.

En bättre laptop än en Thinkpad T-modell är nog svår att hitta. Dom kostar en hel del men vart de pengarna tar vägen förstår man nog när man väl använder en. Jag vet dock inte om det finns nån thinkpad med webbkamera.

Permalänk
Inaktiv

Varför ska man köpa en så dyr surfdator? Då kan man ju köpa en för typ 6-7000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Varför ska man köpa en så dyr surfdator? Då kan man ju köpa en för typ 6-7000

Kvalitet och känsla kanske...och för att inte tala om möjligheter.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H