Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Priser och lanseringsdatum för Windows Vista avslöjade

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Hehe, jag tror du missförstod varenda poäng i kommentaren.

DRM låser in användaren till en specifik plattform och låser ute konkurrenter. Problemet är inte om DRM-funktionaliteten syns eller inte i Vista, är krånglig att använda osv. utan det faktum att marknaden och användningen av innehållet styrs uppifrån utanför konsumentens kontroll. De enorma nackdelarna syns varje dag ute i verkligheten genom monopol-marknader vilka hämmar en fri marknad som kan utvecklas, licens-problem, kompatibilitetsproblem och varierande svårtillgänglighet till media. Vad händer t.ex. när du försöker spela upp dina mediafiler i en annan dator, på ett annat operativsystem eller försöker lägga över dem till en portabel spelare?

Alla dessa problem går med rådande lagstiftning inte att lösa vilket gör DRM till ett större problem än många vill förstå. Blott existensen av DRM och dess frihetsberövande implementationer är den största anledningen till att jag kommer rösta på Piratpartiet i höst och bojkottar allt som har med DRM att göra. DRM bör verkligen förbjudas! De patriotiska fransmännen, som vill förbjuda DRM, har sedan länge förstått värdet av att kämpa för sina friheter och rättigheter men för den typiske svensken så tar det tydligen lite längre tid.

DRM handlar om kontroll, kontroll över marknaden och för att hindra att nya aktörer kan komma in på marknaden och konkurrera. De som drabbas hårdast i slutändan är alltid konsumenterna som får dåligt fungerande lösningar och de små aktörerna som blir utelåsta.

Angående Aero så jämför jag främst med Xgl/AiGLX och delvis Aqua. Hittills så får Aero rejält med spö på det området. Ska även bli spännande att se om det får ännu mer spö när KDE4 kommer med Plasma. Jag påstod aldrig att det gamla Windows-interfacet var något att ha det heller och jag använder det inte utan tvång.

Och självklart får, och framförallt bör, var och en kritisera så mycket den vill oavsett om något är släppt i klar version eller inte. Ju mer kritik innan release desto bättre för då har leverantören större chanser att råda bot på sina dumheter!

Du måste läsa på lite innan du kastar skit på Microsoft för DRM implementationen, som jag sa innan så har Ms infört stöd för DRM pga. att media tillverkarna(hollywood mm) tänker införa en massa DRM skit och kommer att göra det oavsett om Vista har stöd för det eller ej.
Vista har stödet för att kunna köra DRM skyddade filer OM man vill, det kommer inte att låsa datorn för några vanliga filer för det är inte en bra affärsidé att göra sina kunder arga föra att man inte kan använda datorn som man vill

Apple kommer med största sannolikhet införa det också för att inte bli utestängd.

De du ska bojkotta är hollywood och Sony musik bolaget mm. för det är de som jobbar med att låsa alla datorer och andra media spelare.

Sen när det gäller priset, här har ni priset för Xp Pro
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070539

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du måste läsa på lite innan du kastar skit på Microsoft för DRM implementationen, som jag sa innan så har Ms infört stöd för DRM pga. att media tillverkarna(hollywood mm) tänker införa en massa DRM skit och kommer att göra det oavsett om Vista har stöd för det eller ej.
Vista har stödet för att kunna köra DRM skyddade filer OM man vill, det kommer inte att låsa datorn för några vanliga filer för det är inte en bra affärsidé att göra sina kunder arga föra att man inte kan använda datorn som man vill

Apple kommer med största sannolikhet införa det också för att inte bli utestängd.

De du ska bojkotta är hollywood och Sony musik bolaget mm. för det är de som jobbar med att låsa alla datorer och andra media spelare.

Sen när det gäller priset, här har ni priset för Xp Pro
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070539

Hahahaha. Säger MS till mediaföretagen att hoppa så kan bara mediaföretagen fråga hur högt. Det här är ett eget påfund från MS sida. MS har helt enkelt så mycket makt över vardagsrummet att de kan bestämma vad mediaföretagen kan och inte kan.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hahahaha. Säger MS till mediaföretagen att hoppa så kan bara mediaföretagen fråga hur högt. Det här är ett eget påfund från MS sida. MS har helt enkelt så mycket makt över vardagsrummet att de kan bestämma vad mediaföretagen kan och inte kan.

Tyvärr inte du, Windows används mest i vanliga icke media datorer och det skulle inte kosta media bolagen så förbaskat mycket att Vista inte kan spela deras filmer för de flesta kommer skaffa Blueray eller HDDVD vilka har dessa kopieringsskydd.

Kanske MS inte är så förbaskat starkt emot DRM men de är inte några gigantiska förespråkare heller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Tyvärr inte du, Windows används mest i vanliga icke media datorer och det skulle inte kosta media bolagen så förbaskat mycket att Vista inte kan spela deras filmer för de flesta kommer skaffa Blueray eller HDDVD vilka har dessa kopieringsskydd.

Kanske MS inte är så förbaskat starkt emot DRM men de är inte några gigantiska förespråkare heller.

Jag tror att du behöver revidera dina teorier.

1. MS lanserar en bärbar musikspelare (Zune), tror du att den kommer att spela annat än DRM wma?
2 Microsoft är en av huvudaktörerna bakom HD-DVD
3. Microsoft försöker på olika sätt bli ett mediaföretag.
4. Microsoft har aldrig tidigare dragit sig för att skapa inlåsningar.

Vad kan man dra för slutsats av detta annat än att MS mer eller mindre bestämmer vilken implementation av DRM som ska gälla?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

"Jag tror att du behöver revidera dina teorier.

1. MS lanserar en bärbar musikspelare (Zune), tror du att den kommer att spela annat än DRM wma?

Zune kommer garanterat spela andra format än wma med DRM, kolla bara på floppen med sonys atrac3 spelare.

2 Microsoft är en av huvudaktörerna bakom HD-DVD
Visst det är de men skulle de inte införa DRM skulle media bolagen alldrig använda HD-DVD.

3. Microsoft försöker på olika sätt bli ett mediaföretag.
Självklart de vill tjäna mer pengar och operativsystem marknaden kommer bara att minska för dem.

4. Microsoft har aldrig tidigare dragit sig för att skapa inlåsningar.
Vad kan man dra för slutsats av detta annat än att MS mer eller mindre bestämmer vilken implementation av DRM som ska gälla?

Man kan dra slutsatsen att de gör allt för att få betalt, och det gör också media bolagen med skillnaden att MS tjänar pengar på att folk kan göra vad de vill på datorn och skulle man inte kunna det kommer Windows att minska dramatiskt i försäljning.

Jag är inte någon med stor insikt i MS eller andra bolag, det ända jag säger är att det vore en dålig affär för Microsoft att låsa sitt operativ för då kommer fler att byta till andra eller hur ?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
"Jag tror att du behöver revidera dina teorier.

1. MS lanserar en bärbar musikspelare (Zune), tror du att den kommer att spela annat än DRM wma?

Zune kommer garanterat spela andra format än wma med DRM, kolla bara på floppen med sonys atrac3 spelare.

2 Microsoft är en av huvudaktörerna bakom HD-DVD
Visst det är de men skulle de inte införa DRM skulle media bolagen alldrig använda HD-DVD.

3. Microsoft försöker på olika sätt bli ett mediaföretag.
Självklart de vill tjäna mer pengar och operativsystem marknaden kommer bara att minska för dem.

4. Microsoft har aldrig tidigare dragit sig för att skapa inlåsningar.
Vad kan man dra för slutsats av detta annat än att MS mer eller mindre bestämmer vilken implementation av DRM som ska gälla?

Man kan dra slutsatsen att de gör allt för att få betalt, och det gör också media bolagen med skillnaden att MS tjänar pengar på att folk kan göra vad de vill på datorn och skulle man inte kunna det kommer Windows att minska dramatiskt i försäljning.

Jag är inte någon med stor insikt i MS eller andra bolag, det ända jag säger är att det vore en dålig affär för Microsoft att låsa sitt operativ för då kommer fler att byta till andra eller hur ?

Knappast. MS har tvingat på folk propertäriära filformat i decenier, ändå är MS office det mest använda officeprogramet. IE är den mest använda webläsaren, trots att den inte hanterar standarder korrekt och Windows är det mest använda operativsystemet trots att MS uppfinner standard efter standard för att låsa fast folk vid windows, se t.ex. DirectX som effektivt dödat marknaden för spel till andra plattformar än windows.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du måste läsa på lite innan du kastar skit på Microsoft för DRM implementationen, som jag sa innan så har Ms infört stöd för DRM pga. att media tillverkarna(hollywood mm) tänker införa en massa DRM skit och kommer att göra det oavsett om Vista har stöd för det eller ej.
Vista har stödet för att kunna köra DRM skyddade filer OM man vill, det kommer inte att låsa datorn för några vanliga filer för det är inte en bra affärsidé att göra sina kunder arga föra att man inte kan använda datorn som man vill

Apple kommer med största sannolikhet införa det också för att inte bli utestängd.

De du ska bojkotta är hollywood och Sony musik bolaget mm. för det är de som jobbar med att låsa alla datorer och andra media spelare.

Sen när det gäller priset, här har ni priset för Xp Pro
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070539

Undrar vem det är som behöver läsa på... Jag vet inte varför du försvarar DRM samtidigt som du kallar det DRM-skit(?) men jag ser även att du redan blivit väl informerad av andra insiktsfulla medborgare i tråden om det du eventuellt missat förut angående DRM's nackdelar och inlåsningseffekter så jag behöver nog egentligen inte säga så mycket mer om det.

Men hur gör du t.ex. OM du vill spela upp DRM-skyddat material utan Windows Media Player, på ett annat operativsystem eller i en portabel spelare? Jag har aldrig någonsin fått svar på den frågan från en förespråkare av DRM.

Vad gäller bojkott så gäller den från min sida naturligtvis inte bara Microsoft (hade det bara varit dem så hade problemet inte varit så utbrett) utan även alla de andra du räknade upp plus några till. Vad gäller Apple så har de redan DRM i t.ex. iTunes och därmed ligger även de på bojkott-listan. Enda sättet att motverka DRM för konsumenter är att rösta med plånboken, informera medmänniskor och stödja rätt organisationer, lobbygrupper eller politiska partier.

Kort sagt: Jag kastar skit på alla DRM-implementationer och alla företag som använder DRM i sin distribution och stödjer de som inte nyttjar eller förespråkar DRM.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Undrar vem det är som behöver läsa på... Jag vet inte varför du försvarar DRM samtidigt som du kallar det DRM-skit(?) men jag ser även att du redan blivit väl informerad av andra insiktsfulla medborgare i tråden om det du eventuellt missat förut angående DRM's nackdelar och inlåsningseffekter så jag behöver nog egentligen inte säga så mycket mer om det.

Men hur gör du t.ex. OM du vill spela upp DRM-skyddat material utan Windows Media Player, på ett annat operativsystem eller i en portabel spelare? Jag har aldrig någonsin fått svar på den frågan från en förespråkare av DRM.

Vad gäller bojkott så gäller den från min sida naturligtvis inte bara Microsoft (hade det bara varit dem så hade problemet inte varit så utbrett) utan även alla de andra du räknade upp plus några till. Vad gäller Apple så har de redan DRM i t.ex. iTunes och därmed ligger även de på bojkott-listan. Enda sättet att motverka DRM för konsumenter är att rösta med plånboken, informera medmänniskor och stödja rätt organisationer, lobbygrupper eller politiska partier.

Kort sagt: Jag kastar skit på alla DRM-implementationer och alla företag som använder DRM i sin distribution och stödjer de som inte nyttjar eller förespråkar DRM.

Ha försvarar DRM då måste jag ha skrivit fel

Ge ett exempel på hur Vistas stöd för DRM låser in dig?

Jag ogillar DRM mycket men det är fortfarande inte MS som är ansvariga för just detta fel i teknikutvecklingen utan följer bara med

När det gäller din fråga om vad man skulle göra så är det tyvärr omöjligt utan att bryta mot licens eller lag vilket är orsaken till att jag inte är någon förespråkare för DRM.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Ge ett exempel på hur Vistas stöd för DRM låser in dig?

Enkelt, men jag tror redan att du känner till det. Anta att jag köper en film eller en låt och sedan vill spela den på ett annat operativ, en annan mediespelare eller på en portabel enhet. Om det inte går så är jag inlåst av Vista då endast Vista kan spela upp mediafilen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag ogillar DRM mycket men det är fortfarande inte MS som är ansvariga för just detta fel i teknikutvecklingen utan följer bara med

MS är självklart ansvariga för den kod de själva utvecklar oavsett hur teknikutvecklingen ser ut. Dessutom så är det ingen som tvingar dem men de ser DRM som en inkomstkälla så därför är de själva utvecklare, förespråkare och ivriga lobbyister av både DRM-teknik och mjukvarupatent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
När det gäller din fråga om vad man skulle göra så är det tyvärr omöjligt utan att bryta mot licens eller lag vilket är orsaken till att jag inte är någon förespråkare för DRM.

Exakt, du har ju svaren själv! Så varför försvara att Microsoft ivrigt skyndar på denna utveckling istället för att förespråka fri konkurrens och bättre distributionsmetoder? Microsoft är inte ensamma på marknaden men de beter sig som om de vore det.

Vill vi ha ett samhälle som gynnar Microsoft, Apple och de stora mediebolagen eller ett som kan gynna alla företag, stora som små, gynnar utvecklare av fri kod, gynnar effektivare fria distributionsmetoder, och dessutom gynnar konsumenterna?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Enkelt, men jag tror redan att du känner till det. Anta att jag köper en film eller en låt och sedan vill spela den på ett annat operativ, en annan mediespelare eller på en portabel enhet. Om det inte går så är jag inlåst av Vista då endast Vista kan spela upp mediafilen.

Jo fast det blir ju lite konstigt om man säger att Vista inte hade detta stöd, DRM skulle fortfarande finnas bara det att Vista inte kunde spela filerna precis som Linux antagligen kommer få det.

Men självklart har du rätt att vi inte vill ha denna utveckling för den gynnar endast de stora existerande bolagen.

Lösningen är lagstiftning inom EU, om man förbjuder DRM som låser folk så är det inget problem längre, det som är jobbigt är bara att det alldrig kommer att hända

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista är världens dyraste värdelösa leksak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jo fast det blir ju lite konstigt om man säger att Vista inte hade detta stöd, DRM skulle fortfarande finnas bara det att Vista inte kunde spela filerna precis som Linux antagligen kommer få det.

Men självklart har du rätt att vi inte vill ha denna utveckling för den gynnar endast de stora existerande bolagen.

Lösningen är lagstiftning inom EU, om man förbjuder DRM som låser folk så är det inget problem längre, det som är jobbigt är bara att det alldrig kommer att hända

Microsoft kan välja att inte implementera DRMstöd i operativsystemet. Mediaföretagen är nog inte särskillt pigga på att säga hejdå till 99% av marknaden.

Någon lagstiftning kommer aldrig att hända när Irland är microsofts lydrike och östeuropa är amerikanska knähundar.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Så himmla låst är man väll inte eller ?

Jag köpte musik från cdon som är DRM skyddat och spelade det i min DVD-spelare utan problem och vad jag vet så kan inte dvd-spelaren kontrollera om musikfilerna är lagliga eller inte...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Så himmla låst är man väll inte eller ?

Jag köpte musik från cdon som är DRM skyddat och spelade det i min DVD-spelare utan problem och vad jag vet så kan inte dvd-spelaren kontrollera om musikfilerna är lagliga eller inte...

Med DRM så kan distributören låsa materialet närhelst det passar dem. Det som fungerade idag kan sluta fungera imorgon eller i övermorgon om du inte betalar mer pengar eller köper verket på nytt.

Se det, när det är DRM-skyddat material, som att du köper en tillfällig prenumeration där distributören kontinuerligt bestämmer villkoren istället för som ett inköp av en egen lätthanterlig kopia där du själv väljer hur du vill använda den.

Men sen är det skillnad på DRM och DRM också. I ditt specifika fall verkar det vara en mer harmlös variant eftersom en helt vanlig DVD-spelare kan spela upp det direkt. Men DRM-tekniken utvecklas och förändras ständigt så nästa gång kanske du kör fast vid samma typ av användning.

Drömmen för distributörerna är dessutom att alla DVD-spelare eller deras efterföljare ska vara uppkopplade mot internet. Total kontroll, total dominans.

Permalänk
Medlem

SKulle vilja höra reaktionen på folk om Vista INTE hade DRM-stöd. Då skulle det vara ett jävla gnäll för att OS't dom köpte för 4000 kr inte hade stöd för musiken dom köper.

Om man har 4 apparater som kan spela media i hemmet, och datorn med Vista är den enda som klarar DRM - då är kan väl knappast "låst" till den? Det är ju snarare den enda möjligheten man har. Alltså, som Blubben försöker säga - det är ju mediamarknaden som håller på, inte Microsoft.

Och ang. dom där filmerna någon länkade till med olika interface så vetefan alltså. Linux-interfacet var ju imponerande men... vad ska man ha alla effekter till? Jävligt irriterande om mappfönstret står och fladdrar som en flagga i vinden 3 minuter efter jag släppt det så det blir svårt o träffa ikonerna.

Fast det är klart, det går ju att stänga av. Man behöver inte använda det. Precis som allt som alla klagar på i Vista

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird

Och ang. dom där filmerna någon länkade till med olika interface så vetefan alltså. Linux-interfacet var ju imponerande men... vad ska man ha alla effekter till? Jävligt irriterande om mappfönstret står och fladdrar som en flagga i vinden 3 minuter efter jag släppt det så det blir svårt o träffa ikonerna.

för användare som inte är vana vid systemen kan effekter vara bra hjälp (det kräver givetvis att det är poäng med dem, så guppande fönster får nog sägas var tämligen värdelöst. fast det ser ju kul ut..) men tex fönster som swishar dit där man förväntas öppna dem, eller dit de förminskas som Apple gjort till ett mycket pedagogiskt verktyg för sina primära användargrupp. (de som blir förvirrade och undrar var i datorn de just sparat nått ofta i tex Windows)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
SKulle vilja höra reaktionen på folk om Vista INTE hade DRM-stöd. Då skulle det vara ett jävla gnäll för att OS't dom köpte för 4000 kr inte hade stöd för musiken dom köper.

Vänd på det istället. Det går lika gärna säga att det är mediabolagen som inte stödjer OS'et. Lägg skulden på rätt part. Extremt många skulle hylla Microsoft om de slutade stödja DRM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Om man har 4 apparater som kan spela media i hemmet, och datorn med Vista är den enda som klarar DRM - då är kan väl knappast "låst" till den? Det är ju snarare den enda möjligheten man har. Alltså, som Blubben försöker säga - det är ju mediamarknaden som håller på, inte Microsoft.

Om du bara har möjligheten att se mediat på Vista-maskinen så är du ju låst till att använda just den, eller hur? Hur kan man säga att man INTE är låst till den då? Och Microsoft har fortfarande möjligheten att vägra mediabolagen att få använda deras operativ som distributionskanal på det sätt de själva dikterar. Då måste mediabolagen anpassa sig efter det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Och ang. dom där filmerna någon länkade till med olika interface så vetefan alltså. Linux-interfacet var ju imponerande men... vad ska man ha alla effekter till? Jävligt irriterande om mappfönstret står och fladdrar som en flagga i vinden 3 minuter efter jag släppt det så det blir svårt o träffa ikonerna.

Det märks att du inte provat det själv än. Åtminstone de funktioner som hittills implementerats är inte i vägen för användaren, tvärtom! Och de ger användaren möjlighet att få mycket bättre överblick över alla skrivbord och fönster. Det är inte bara något som ser "imponerande" ut. Och tillsammans med kommande KDE4's plasma-arkitektur för plugins så lär det bli ännu intressantare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Fast det är klart, det går ju att stänga av. Man behöver inte använda det. Precis som allt som alla klagar på i Vista

Det är inte det som är problemet. Problemet är att Microsoft idag ligger rejält efter med innovation, utveckling och användarvänlighet gentemot konkurrenterna trots att deras senaste plattform släpps sist. Microsoft har här en rejäl chans att göra något verkligt banbrytande men de ser hittills ut att ligga nästan hopplöst efter. Och Vista kommer knappast närmare konkurrenterna för att man slår av Aero.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Om du bara har möjligheten att se mediat på Vista-maskinen så är du ju låst till att använda just den, eller hur? Hur kan man säga att man INTE är låst till den då? Och Microsoft har fortfarande möjligheten att vägra mediabolagen att få använda deras operativ som distributionskanal på det sätt de själva dikterar. Då måste mediabolagen anpassa sig efter det.

Då skulle de troligen släppa någon form av tredjepartsprogram som la in DRM-stöd själv, troligen på ett bökigare sätt än att MS gör det själva.

Och ja - man är låst till Windowsburken. Det är sant. Men det är varken Microsofts eller filmbolagens fel. Det är väl fritt för alla att implementera DRM-stöd. Om inte din handhållna mediaspelare kan spela upp det, då kan man väl inte skylla på nån för att datorn KAN? Det är ju snarare så att det är tillverkaren av den handhållna mediaspelaren som får skylla sig själv.

Det är inte så att jag är för DRM. Men det är väl tyvärr det enda sättet för dom att få oss att betala deras priser på skiten de släpper. Men nu när det ändå kommer så är det väl bara att gilla läget och göra det bästa av det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Då skulle de troligen släppa någon form av tredjepartsprogram som la in DRM-stöd själv, troligen på ett bökigare sätt än att MS gör det själva.

Det kan du omöjligt veta. Ett flertal lösningar som gjorts av andra och konkurrerar med Microsoft har fullständigt sopat mattan med dem. Själv tror jag bara att en verkligt fri marknad med fri konkurrens inom området skulle kunna visa vilken lösning som vore den bästa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Och ja - man är låst till Windowsburken. Det är sant. Men det är varken Microsofts eller filmbolagens fel. Det är väl fritt för alla att implementera DRM-stöd. Om inte din handhållna mediaspelare kan spela upp det, då kan man väl inte skylla på nån för att datorn KAN? Det är ju snarare så att det är tillverkaren av den handhållna mediaspelaren som får skylla sig själv.

Naturligtvis är det deras fel eftersom de inte tagit fram en helt plattformsoberoende lösning utan istället väljer att låsa ute alla andra plattformar av konkurrensskäl. Effekten blir ren diskriminering av en stor mängd konsumenter. Och nej, det är inte fritt fram för alla att implementera DRM-stöd som är kompatibelt med Microsoft's eftersom deras lösning är proprietär. Alltså kan du bara skylla på Microsoft för inkompatibiliteten och utelåsningseffekten med deras lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Det är inte så att jag är för DRM. Men det är väl tyvärr det enda sättet för dom att få oss att betala deras priser på skiten de släpper. Men nu när det ändå kommer så är det väl bara att gilla läget och göra det bästa av det.

DRM är den absolut största faktorn som idag får mig att vägra köpa visst material idag. Förut var pris och kvalitet viktiga faktorer men DRM gör att jag och många andra totalt bojkottar bolagen. Och varför ska man gilla läget när det finns bättre vägar som är värda att kämpa för? Menar du att alla konsumenter bör vara totalt ryggradslösa och sluta ställa krav och visa vad de vill ha när de köper saker? Nej tack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda som får mig lite intresserad av Vista är DX10, men som tur är finns det de som tror att DX10 inte är så bundet till Vista som MS påstår.

Seriöst, Vista verkar riktigt jävla äckligt. Allt lull-lull, alla popups som ifrågasätter användarens intelligens och det enorma utrymmet som installationen tydligen ska ta. USCH. Jag hatar det och jag kommer aldrig installera skiten, ja, just det: skiten! Folk kommer alltid med den käcka kommentaren att "man kan stänga av det och det", det betvivlar jag inte, men känslan av att Microsofts barnsliga gränssnitt ligger som en stor igel och tar upp plats på hårddisken gör mig sannerligen förargad. Bara tanken på att någon har suttit och ritat och försökt göra ett käckt gränssnitt får mig att vilja bajsa på Vistaförpackningen redan i affären.
Jag vill verkligen inte att min dator ska slöas ner p.g.a. att Lisa, 14, tycker att gröna, genomskinliga fönster är tufft att ha när hon ska lägga över sina festbilder från digitalkameran. Fy sjuttan, ta dina jävla festbilder och skit ut dem någonstans, tvinga inte MS att göra bajsgränssnitt. Jag kommer minsann fortsätta att använda Windows 2000 Professional, med de eleganta grå menyerna och det klassiska enfärgade skrivbordsunderlägget.

Dra åt helvete!

Helt rätt. Jag hatar att behöva stänga av och avinstallera allt man inte behöver. detta tar ju typ en timme när man har instllareta tex xp. Jag kan köpa att vissa vill ha det lite tjusigt, men vafan låt mig ha en "avancerade val" vid installation så jag får det jag ska ha redan från början...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Helt rätt. Jag hatar att behöva stänga av och avinstallera allt man inte behöver. detta tar ju typ en timme när man har instllareta tex xp. Jag kan köpa att vissa vill ha det lite tjusigt, men vafan låt mig ha en "avancerade val" vid installation så jag får det jag ska ha redan från början...

Lösningen finns redan till XP, Med programet nLite kan du tabort det mästa som stör dig i XP och när väl Vista lanseras så kommer det säkerligen en version av nLite även till det så du kan få en Vista version utan en massa lull lull som ni utrycker det.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Lösningen finns redan till XP, Med programet nLite kan du tabort det mästa som stör dig i XP och när väl Vista lanseras så kommer det säkerligen en version av nLite även till det så du kan få en Vista version utan en massa lull lull som ni utrycker det.

Finns enklare lösningar också TweakUI, släppt från Microsoft som en sk PowerToy. Fanns för 95/98/Me, 2000 och XP. Funkar fin-fint att stänga av det man inte behöver. Sen tar det inte sån väldans lång tid att stänga av de tjänster man inte behöver, tycker jag i alla fall.

Permalänk

Jag kan bara inte vänta tills Vista släpps och samma dag kommer upp tio-tal trådar på swec om att folk kan inte lira spel, lyssna på mp3, titta på film osv.

Jag kommer vänta med Vista tills den hackas, bantas och blir ingenting annat än WinXP med Dx10 och andra nödvändiga stöd.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vill man ha något som på riktigt och utan restriktioner går hacka, bantas samt skalas (ner eller i valfri riktning) så är detta en intressantare nyhet för många. Äkta frihet.

http://www.debian.org/News/2006/20060724

Permalänk
Inaktiv

För mig tar det en hel dag att installera om XP i vilket fall på grund av alla drivrutiner och program som ändå måste installeras. Det enda som gör mig skeptisk till Vista är min egen lathet... Jag är en av de som crackar spel och vissa program trots att jag har de på originalskiva för att slippa hålla på att leta efter och byta de där jobbiga cd-rom skivorna. (Mina skivor är ett kaos i sig )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Finns enklare lösningar också TweakUI, släppt från Microsoft som en sk PowerToy. Fanns för 95/98/Me, 2000 och XP. Funkar fin-fint att stänga av det man inte behöver. Sen tar det inte sån väldans lång tid att stänga av de tjänster man inte behöver, tycker jag i alla fall.

Mjo det går ju men några ville ju inte ens ha endel saker när Vista/XP är installerat och då är nLite ett väldigt bra program.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Mjo det går ju men några ville ju inte ens ha endel saker när Vista/XP är installerat och då är nLite ett väldigt bra program.

Kan du ge några exempel på saker man inte vill ha? Kan du även ge några exempel på varför man inte vill ha dem? Tjänster som kör i bakgrunden kan jag köpa. De tar upp onödiga systemresurser (om man har en lite äldre dator). I övrigt har jag dock svårt att förstå vad det skulle vara för prylar, och anledningen till varför man inte vill ha dem i datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Kan du ge några exempel på saker man inte vill ha? Kan du även ge några exempel på varför man inte vill ha dem? Tjänster som kör i bakgrunden kan jag köpa. De tar upp onödiga systemresurser (om man har en lite äldre dator). I övrigt har jag dock svårt att förstå vad det skulle vara för prylar, och anledningen till varför man inte vill ha dem i datorn.

Saker som jag själv har tagit bort från min XP skiva är

*Tagentbordsstöd för en massa olika språk.
*Hjälpmedel för handikappade.
*Alla jädrans hjälpfiler.
*Windows Messenger.
*Stöd för tex. Modem och annat söd för hårdvara jag inte använder.

Nu vet jag inte om du har läst inläggen åvan med det var om jag inte missminner mig 2 st som tyckte det var alldeles för mycket lul lul i Vista, Då tipsade jag om nLite så de kunde tabort allt dom inte ville ha och på det viset få ett Vista anpassat för dom.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Slutgiltiga priser på VIsta offentliggjorda, ni kan sluta böla, det blev halva priset

Permalänk

Skrämmande att se folk tycka det är så förskräckligt dyrt att köpa vista.

Låt säga att jag lägger in det på en dator jag har körandes 24/7 och kör vista i 5 år då skulle det kosta mig 1,67kr / dag om jag köpte Ultimate versionen.

Kom inte sen och säg att det skulle vara dyrt för något man använder dagligen!

Men vissa ska då alltid ha allt gratis ....